شهید آوینی

 

امروز شنبه هفدهم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و هشتم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با هفتم می 2005میلادی

در گذشت بدیع الزمان فروزانفر
در چنین روزی در سال 1349 ه ش بدیع الزمان فروزانفر نویسنده مشهور ایرانی در گذشت .  محمد حسین ، بدیع الزمان فروزانفر ،در بشرویه متولد گردید ، مقدمات علوم را در زادگاه خویش فرا گرفت و آنگاه برای تحقیق و تتبع در شعر و ادب و منطق و حکمت به مشهد رفت و در محضر ادیب نیشابوری معلومات خویش را تکمیل کرد .وی بعدها  به تهران مسافرت کرد و 
وچندی بعد  بتدریس در دانشکده  حقوق و دارالمعلمین مرکزی گماشته شد . در همین دوره   کرسی ادبیات فارسی دانشگاه تهران بوی محول شد  .فروزانفر از اعضای پیوسته فرهنگستان ایران بود .از آثار مهم او میتوان : « تصحیح معارف بهاء ولد » ، « تصحیح فیه مافیه » ، « سخن وسخنوران » ، « مآ خذ قصص مثنوی » و « تصحیح دیوان شمس تبریزی » را نام برد . ( به نقل از آی کتاب دات کام ) 
  
بمباران زندان دوله تو :

در چنین روزی در سال 1360 ه ش رژیم بعث عراق با همدستی حزب منحله دموکرات زندان دوله تو را بمباران کرد . دموکراتها، که درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی شده بودند ، تصمیم گرفتند  منطقه را ترک کنند و به آن سوی مرز بروند. برای از بین بردن زندانیان قرار بر این نهادند که هواپیماهای عراق زندان دوله تو را بمباران و زندانیان را قتل عام کنند. در این بمباران بیش از170تن ازبرادران کرد سپاه و جهاد سازندگی ، به درجه شهادت نایل آمدند .
 
 اعلام انحلال  حزب توده :

در چنین روزی در سال 1362 ه ش دادستانی تهرانی حزب توده را در کشور منحل اعلام کرد . پس از اعلام انحلال حزب توده در ایران ، اعضای آن دستگیرشدند .  حزب توده به عنوان  حزبی   که اندیشه های کمونیستی شوروی سابق را در کشور
 منتشر می ساخت  از سالها قبل مشغول به فعالیت بود . این حزب پس از تبعید رضا خان تاسیس شده بود  .

روز اسناد ملی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز اسناد ملی در ایران گرامی داشته می شود .  به گفته  معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ،  در سازمان اسناد تهران و 6 منطقه در نقاط مختلف کشور ،  بیش از 200 میلیون اثر تاریخی در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی ، فنی ، هنری  و ...  وجود دارد .معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مورد منابع گردآوری  اسناد تاریخی گفت : گذشت 40 سال از هر سند و مدرکی ، آن رابه سند تاریخی تبدیل کرده و بطور طبیعی سازمان مالک آن خواهد بود .وی تصریح کرد : بایگانی دستگاههای دولتی اصلی ترین منبع بوده و خاندان قدیمی واصیل ، همچنین یاد و خاطره  اشخاص         مختلف از منابع دسترسی سازمان به  اسناد ، مدارک و شواهد تاریخی است .دکتر کیانی ضمن تقدیر از توجه و دلسوزی خانواده های قدیمی در مورد اسناد گذشتگان گفت : تاکنون بیش از 80 هزار سند بسیار با ارزش تاریخی از طرف این خانواده ها به سازمان هدیه شده که  نشان از درک فرهنگی بالای ایرانیان دارد

تولد چایکوفسکی : 
درچنین روزی در  سال1840میلادی  پیوترایلیچ چایکوفسکی یکی از مشهور ترین آهنگسازان روس به دنیا آمد . وی علیرغم تحصیلات خود در رشته حقوق علاقه بسیاری به نوازندگی داشت . نخستین بالت او در یاچه قو نام دارد که برای وی شهرتی جهانی به همراه داشت . از آثار دیگر او می توان به سمفونی پنج و شش ، اورتور 1812 اپوس 49 ، فراچسکاداریمنی ، دختر زیبای خفته ، اوژن اونگین و خانم پیک اشاره کرد .

تولد برامس :
در چنین روزی در سال  1833 میلادی یوهان برامس یکی از مشهور ترین آهنگسازان آلمانی دیده به جهان گشود . وی موسیقی را پس از فراگیری در نزد پدر خود در شهرهای مختلف آموخت . او در سال 1863 به ریاست هنرسرای عالی موسیقی وین برگزیده شد . وی تا پایان عمر خویش از دانشگاههای معتبر آلمان درجات معتبر علمی دریافت داشت . کنسرتوی پیانو شماره 1 ، سمفونی شماره 1 ، سمفونی شماره 2 ، اورتور جشن آکادمی و اورتور تراژیک اپوی 81 از مهمترین آثار اویند .

اختراع دینامیت:

درچنین روزی در  سال1866میلادی ،  آلفرد نوبل دانشمند و شیمیدان سوئدی، دینامیت را اختراع کرد.این اختراع پشیمانی ابدی را برای وی به ارمغان آورد . وی تمام ثروت ناشی از این اختراع را برای پیشرفت علوم و اهدا جایزه به برگزیدگان علمی ادبی  مصرف کرد .

اختراع ضبط صوت : 
درچنین روزی در  سال1895میلادی  الکساندرپاپوف  دستگاه ضبط صوت را اختراع کرد. 
 
تسلیم بی قید و شرط رایش :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی رایش آلمان هیتلر بدون قید و شرط تسلیم  نیروهای نظامی متفقین شد .

انتخاب پوتین :

در چنین روزی در سال 2000 میلادی ولادیمیر پوتین در نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در روسیه به عنوان رییس جمهور این کشور تعیین گردید .

تولد ماژلان :
در چنین روزی در سال 1470 میلادی فرناندو دوماژلان دریانورد  مشهور پرتقالی به دنیا آمد . وی در طول عمر خویش با انجام سفرهای مختلف دریایی دست به کشفیات گستدره ای در نقاط مختلف جهان زد .

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/17

افزایش تقابل جریان قومی و جریان مذهبی ـ انقلابی در خرمشهر ؛ گزارش مأمور اعزامی دفتر هماهنگی سپاه پاسداران از : حوادث اخیر و اوضاع كنونی خوزستان بخصوص خرمشهر ، نقش و اقدامات عراق ، قاچاق اسلحه ، نقش شبیر خاقانی و اطرافیان وی در منطقه ، موقعیت كانون فرهنگی ـ نظامی انقلابیون خرمشهر و پیشنهاد درباره چگونگی اصلاح امور .

تحصّن حدود 2 هزار نفر از مردم نقده و روستاهای تابعه در اداره مخابرات شهر و جلوی منزل حجت الاسلام محرر نماینده امام و درخواست تأمین امنیت كامل منطقه با ادامه استقرار نیروهای نظامی تا استقرار عملی هنگ ژاندارمری ، شناسایی مسبّبین وقایع نقده و تحریم مذاكره با گروه‌های سیاسی و نظامی .

بروز ناامنی در جاده‌های كردستان ( از جمله سنندج ـ كرمانشاه ) و كاهش رفت و آمد شبانه در آن .

هشدار اسدالله امیر قهرمانی استاندار جدید ایلام از وجود اسلحه بسیار در دست مردم منطقه و قاچاق فزاینده آن از عراق به ایران و لزوم اجرای خلع سلاح عمومی .

گزارش خصمانه نشریه پیكار ( ارگان سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر ) از نقش پاسداران كمیته‌های انقلاب اسلامی در كردستان و تركمن صحرا و “ ابزار امپریالیسم “ خواندن آن .

مقاله اعتراض‌آمیز روزنامه مردم ( ارگان حزب توده ایران ) به سكوت ارگان‌های انقلابی ، دولت و رادیو تلویزیون در مورد نقش حزب توده در پیروزی انقلاب و تبعیض قائل شدن بین سازمان‌های سیاسی از جمله در روز كارگر .

اعتراض وحدت‌طلبانه “ حزب توده “ و واكنش تند “ اتحادیه كمونیست‌های ایران “ در مورد انتساب ترور سرلشكر قره‌نی و استاد مطهری به گروه‌های كمونیستی در تظاهرات مردمی و سخنان آقای هاشمی رفسنجانی .

گزارش مفصل روزنامه بامداد از وضعیت خریدهای تسلحاتی ارتش در رژیم گذشته و آمار قراردادهای ملغی شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی .

مصاحبه مطبوعاتی امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت و اعلام نظر درباره دو موضوع مهم : قراردادهای دو جانبه ایران و آمریكا و فعالیت گروه‌های ضد انقلاب در كشور .

مصاحبه دكتر یزدی وزیر امور خارجه با هفته‌نامه تایم درباره آینده روابط ایران و آمریكا و اهداف و خط‌مشی سیاسی خارجی جمهوری اسلامی .

تسلیم پیام قذافی رهبر لیبی به امام خمینی ، توسط جلّود نخست وزیر آن كشور و اعلام حمایت لیبی از انقلاب اسلامی ایران و نیز ابراز اشتیاق قذافی برای ملاقات با امام تحت عنوان نخستین دیدار رهبران انقلاب ایران و لیبی . پاسخ امام به پیام قذافی و مسكوت گذاشتن درخواست لیبی و سفارش و تأكید بر “ اسلام ” و “ وحدت مسلمین ” .

دیدار سفیر سومالی با امام خمینی و تأكید امام بر لزوم تحكیم روابط بین دولت‌های اسلامی و اشاره به اختلاف موجود به واسطه قرارداد مصر و اسرائیل .

اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درباره تأمین امنیت خلیج فارس توسط دولت‌های محلی و روابط عربستان و آمریكا پس از پیمان كمپ دیوید .

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزارت امورخارجه آن كشور از ملاقات كاردار و رایزن سیاسی سفارت با مهندس بازرگان نخست وزیر و امیر انتظام معاون وی و گفت‌و‌گو درباره بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران و آمریكا ، سیاست خارجی دولت موقت و رفت و آمدها ، مناسبات كنونی و برخی مسائل دو جانبه .

60/02/17

بمباران زندان «دوله تو» توسط هواپیماهای عراقی

61/02/17

آغاز مرحله دوم نبرد الی بیت المقدس با هدف رسیدن به مرز بین المللی در شمال دشت شلمچه

تصرف دژهای مرزی کوت سواری

62/02/17

اعلام انحلال حزب توده

65/02/17

حمله هواپيماهاي عراقي به پالايشگاه تهران و بمباران آن.

67/02/17

اعتراف عراق به استفاده از سلاح شیمیایی. طارق عزیز، عراق وظیفه خود می‌داند با بكارگیری همه امكانات موجود و از جمله سلاح‌های شیمیایی هرگونه تغرضی را دفع نماید.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo