شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه يكم ارديبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با يازدهم ربیع الاول سال 1426 هجری قمری و برابر است با بيست و يكم آوریل سال 2005 میلادی

سالروزبزرگداشت شیخ بهایی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت شیخ بهایی در کشور گرامی داشته می شود . شیخ بهایی دانشمندی است که با وجود گستردگی وجوه شخصیتی اش کمتر در میان عامه مردم شناخته شده است . او دانشمندی است که در حوزه های مختلف علمی تحقیق کرده و در تمامی حوزه ها ی مختلف علمی صاحب تخصص و تبحر است . 
بـها الدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن على بن حسین بن مـحمد بن صالح حارثى همدانى عاملى جبعى ، معروف به شیخ ‌بهایى ، حكیم و فقیه و عارف و مـنجم و ریاضى دان و شاعر و ادیب و مورخ بزرگ ، درسال 953 ه ق در بعلبك از توابع جبل عامل دیده به جهان گشود .  پدربزرگوارش  شیخ حسین فرزند عـبـدالـصـمد حارثى از علمای  فقه و اصول و از اعاظم روز گار خود بوده است . شیخ پس از فراگیری مقدمات علوم نزد پدر بزرگوار خود وارد حوزه های  مختلف  علوم  زمان خویش شد   و در بسیاری از علوم روزگارش  متبحر گشت  به طوری که گفته اند او از هر علمی به میزان کفایت و  مهارت  گلی چیده بود . فقه ، فلسفه ، ریاضیات ، اصول ، هندسه ، نجوم ، طب ، ادبیات و...همگی از علومی بودند که شیخ بزرگوار شم دانش پژوهی خود را در آنها  آزموده بود .

این  عالم ربانی در طول عمر پر برکت خویش  از محضر  دانشمندان متعددى در رشته های مختلف کسب فیض کرد . وی  تفسیر و حدیث و ادبیات عرب رااز پدر،  حكمت و كلام  را از ملا عبداللّه مدرس یزدى ،  ریاضیات را از ملا عـلـى مـذهـب و مـلا افضل قاضى مدرس و ملا محمد باقر بن زین العابدین یزدى  و طب را از حكیم عماد الدین محمود آموخت .
او همچنین در طول عمر پربر کت خویش شاگردان بسیاری را نیز به جامعه اسلامی عرضه کرد که از مهمترین آنها می توان به صدر الدین محمد ابراهیم شیرازى ، معروف به ملا صدرا ،  ملا محمد محسن بن مرتضى بن محمود،  معروف به فیض كاشانى ،  ملا محمد باقر بن محمد مؤمن خراسانى ،  معروف به محقق شیخ الاسلام ،   ملا محمد تقى بن مقصود على مجلسى  صاحب روضة المتقین و  سید عز الدین حسینى كركى عاملى  مشهور به مجتهد مفتى اصفهانى  اشاره کرد .
آن عالم ربانی از خود آثار گرانبهایی را نیز به جای نهاده است که برخی از مورخین شمار آن را بیش از دویست کتاب دانسته اند .
در  تـحـقیـقی که دكتر محمد باقر حجتى در این مورد  کرده است ، تعداداین کتاب ها 123 جلد بر آورد شده اند .
عشریات خمس :  نماز ـ زكوة ـ روزه ـ حج ،   اجوبه مسائل جزائریه ،  احكام سجود و تلاوت  جامع عباسى ، جواب مسائل شیخ جار،  حاشیه بر ارشاد الاذهان علا مه حلى ،  حاشیه بر قواعد علا مه ،  حاشیه بر قواعد شهید اول ،  حاشیه بر احكام الشریعه علامه حلى ،  الحبل المتین ،  الحریریة ،  الذبیحیه ، شرح فرائض نصیریه خواجه نصیر الدین طوسى ، فرائض بهائیه (ارث )،  قصر نماز در چهار مكان ،  مسح بر قدمین ، مشرق الشمسین و اكسیر السعادتین ،  رسالة فی مباحث الكر،  رسالة فى القصر و التخییر فى السفر،  شرح رسالة فى الصوم ،  شرح من لایحضره الفقیه ،  رسالة فی فقه الصلوة ، رسالة فی معرفة القبلة ،  رسالة فی فقه السجود ، حاشیه انوار التنزیل قاضى بیضاوى ،  حل الحروف القرآنیه ، حاشیه كشاف زمخشرى ،  رساله خواجه ، تفسیر عین الحیوة ،  العروة الوثقى ،  حاشیه كتاب من لایحضره الفقیه  اربعین ، حاشیه بر صحیفه سجادیه ، اثبات وجود القائم ،  اجوبة سید زین الدین ،  الاعتقادیه ،  زبدة الاصول ،  شرح عضدى  ، حاشیه خلاصة الاقوال علامه حلى ،  حاشیه رجال نجاشى ، طبقات الرجال ،  اسرار البلاغه ، تهذیب البیان ،  تعزیت نامه ، دیوان اشعار فارسى و عربى ،  شیر و شكر ، طوطى نامه ،  كشكول (5 جلد)، نان و پنیر، اسطرلاب ، تشریح الافلاك ،  تقویم شمس با اسطرلاب ،  انكار جوهر الفرد، الوجود الذهنى ،  وحدت وجود و   رساله جفر از جمله مهمترین آثار اویند .
آن  عالم بزرگوار در برخی از حوزه های عملی روزگار خویش نیز دستی داشته است و توانسته است دانش خود را در زمینه های مهندسی و معماری در مواردی بکار گیرد و دراین حوزه ها نیز منشا خیرات کثیره گردد .
سرانجام شیخ بزرگوار پس از عمر ی مجاهدت در دوازدهم شوال سال1030 هجرى قمرى  دار فانی را وداع گفت . پیکر مطهر او را دراصفهان به خاک سپردند .

منابع :
عقیقی بخشایشی ، فقهاى نامدار شیعه
تاریخ عالم آراى عـبـاسـى ، ج 2
دکتر حجتى، محمد باقر ،  مجله الثقافة الاسلامیه چـاپ دمـشـق 

شعری از شیخ بهایی :
تا کی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه
ای تیره غمت را دل عشاق نشانه
جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه
رفتم به در صومعه عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد
در میکده رهبانم و در صومعه عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد
یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه
روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوه گه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه
هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
مقصود تویی ...کعبه و بتخانه بهانه
بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید
دیوانه منم ..من که روم خانه به خانه
عاقل به قوانین خرد راه تو پوید
دیوانه برون از همه آئین تو جوید
تا غنچهء بشکفتهء این باغ که بوید
هر کس به زبانی  صفت حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه
بیچاره بهایی که دلش زار غم توست
هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست
امید وی از عاطفت دم به دم توست
تقصیر "خیالی" به امید کرم توست
یعنی که گنه را به از این نیست بهانه

شهادت  سپهبد قرنى :

در چنین روزی در سال 1358 در  ساعت  یازده و سی دقیقه  صبح اولین رییس ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ایران سپهبد قرنی به  دست گروهگ فرقان به در جه رفیع شهادت نایل آمد .
شهید سپهبد قرنی در سال 1292 ه ش دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد ارتش شد و در این مسیر رشد کرد و در دانشکده افسری صاحب معلومات نظامی شد . وی از همان ابتدا به دلیل عشق به مفاهیم مذهبی   دنبله رو تعالیم امام خمینی ره شد و در سال 1337 به همراه عده ای از همکران خود تصیم گرفت که علیه رژیم منحوس پهلوی دست به کودتا بزند . این طرح لو رفت و او به زندان محکوم گردید . پس از آزادی از زندان وی در راه تازه ای قرار گرفت اما هر از گاهی به دلیل فعالیت های گستدره اش علیه رژیم پهلوی به زندان محکوم می شد . پس از  پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى ، سپهبد قرنى به سمت اولین رییس ستاد مشترك ارتش منصوب شد . وی در روز بیست و چهارم  بهمن 57 در دفتر ریاست ستاد ارتش ، تمثال حضرت امام خمینى رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى  نصب كرد و سپس  خطاب به حاضران گفت :ارتش شاهنشاهى كه مى گفتند از مجهزترین ارتشهاى دنیاست و شاید هم از لحاظ وسایل و تجهیزات چنین بود، از آنجا كه ایمان و اعتقاد نداشت ، ظرف چند ساعت متلاشى شد. افراد یك ارتش اولا باید مؤ من باشند، ثانیا آرمان آنان حفظ استقلال میهن بشاد نه حمایت یك فرد. ارتش ایران قبل از این تبدیل به یك ارتش شخصى شده بود و دیدیم كه چه زود متلاشى شد. تاریخ معاصر نشان داده كه هر وقت متجاوزان حمله مى كردند، این ارتش ‍ مضمحل مى شد. به عنوان مثال شهریور 1320 چنین شد. در این زمان نیز یك عده مردم در پناه ایمان به خدا، بدون سلاح پیروز شد. امروز به اینجا آمده ایم دوستان مى بینید كه هیچ چیز وجود ندارد. باید به این ارتش شكل داد و بعد هم تصفیه صورت گیرد و ایمان و ایدئولوژى باید حاكم گردد.
وی سپس  فعالیت خود را براى تصفیه و بازسازى و توان مكتبى بخشیدن به ارتش آغاز كرد. 

ساخت زندان باستیل : 
در چنین روزی در سال    1370 میلادی ساخت زندان باستیل در پاریس آغاز شد . زندان باستیل در دوران انقلاب فرانسه به یکی از مخوف ترین زندانهای لویی شانزدهم و ماری آنتوانت بدل شد . با وقوع انقلاب فرانسه این زندان نیز شکسته شد .  همه ساله سالروزشکست  این زندان در فرانسه جشن گرفته می شود .

کشف برزیل : 
در چنین روزی در سال    1500 میلادی پدرو آلوارز کاپرال کاشف پرتغالی سرزمین بزریل را کشف کرد . وی پس از آن این کشور را ضمیمه کشور پرتغال کرد . همه ساله چین روزی به عنوان روزی کشف این کشور در بزیل گرامی داشته می شود .

قطع روابط مکزیک  و آمریکا : 
در چنین روزی در سال   1914 میلادی برای نخستین بار دو کشور مکزیک و ایالات متحده آمریکا روابط سیاسی و اقتصادی خود را قطع کردند .

امضای پیمان امنیتی : 
در چنین روزی در سال    1926 میلادی کشور های ایران ، ترکیه و افغانستان با یکدیگر پیمان امنیتی امضا کردند .

امضا پیمان صلح : 
در چنین روزی در سال    1931 میلادی کشور های مصر و عراق با یکدیگر پس از مدت ها در گیری پیان صلح امضا کردند .

شوروی و یونسکو : 
در چنین روزی در سال   1954 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق به سازامان بین الماللی یونسکو پیوست . این امر به عنوان یک نوع عقب نشینی در دیدگاه ههای فرهنگی این کشور سوسیالیستی به شمار می رفت .

اعتصاب در آلمان غربی
در چنین روزی در سال    1981 میلادی یک میلیون نفر از کارگران کشور آلمان غربی در بخش فلزات و معادن با هدف دست یابی به وضع بهتر کاری و اقتصادی دست به شورش و اعتصاب گسترده ای زدند .

486 در بازار : 
در چنین روزی در سال   1991 میلادی شرکت رایانه ای اینتل برای نخستین بار میکرو چیپ 486 اس ایکس را روانه بازار رایانه کرد .

قتل عام توتسی ها : 
 


در چنین روزی در سال   1994 میلادی هفت هزار نفرز از قبیله توتسی ها در رواندا در استادویم کیویه این کشور هدف حمله مخالفین و قبایل مخالف شدند و قتل عام گردیدند .

به آتش کشیدن الجزایر :
در چنین روزی در سال 1961میلادی  ارتش  فرانسه الجزیره پایتخت الجزایررا مورد تاخت و تاز خویش قرار داد و پس از آن این شهر را به آتنش کشید .

منبع:خبرگزاري مهر

58/02/03

درگیری نقده : برقراری آرامش نسبی از ساعت 12 ظهر ؛ حائل شدن نیروهای اعزامی می ارتش بین دو طرف درگیر و خروج هر دو طرف از شهر ؛ آغاز جمع آوری اجساد از خیابانها ؛ كشیده شدن دامنه درگیری به روستاهای اطراف و گزارش مطبوعات از تخلیه روستاها و به آتش كشیده شدن خانه های روستایی و …

امضای توافقنامه آتش بس بین هیات اعزامی استاندار آذربایجان غربی و حجت الاسلام ملاصالح رحیمی و حاج میرزاابراهیم محرر با توافق درباره خروج نیروهای ارتش از شهر و استقرار واحدهای ژاندارمری به جای آن و تاكید بر اینكه پس از اعلام آتش بس از هركسی خلافی مشاهده شود بشدت مجازات خواهد شد .

ممنوع شدن تشكیل میتینگ با حضور افراد مسلح در نقده به دستور هیت حسن نیت اعزامی به نقده .

پیام رادیو - تلویزیونی آیت الله طالقانی خطاب به مردم نقده مبنی بر آگاهی و هوشیاری در مقابل توطئه دشمنان و توصیه به انتخاب افراد آگاه و مسؤول و خدمتگزار و تشكیل شوراها برای به دست گیری سرنوشت خود و حل و فصل مشكلات . اطلاعیه سیاسی - تبلیغی حزب دمكرات كردستان خطاب به كردها و تركهای نقده و درخواست پایان دادن به درگیری میان خود .

برگزاری جلسه آشتی بین علامه احمد مفتی زاده و عزالدین حسنی در كرمانشاه و توافق دو طرف برای رفع اختلافها و جلوگیری از برادركشی ؛ فراهم آوردن امكان دسترسی طرفین به رادیو تلویزیون و تاكید بر اینكه در صورت نقض تعهدات ، اشخاص محرك در اختیار دادگاه انقلاب اسلامی قرار گیرند .

آیت الله طالقانی و حاج سیداحمد خمینی به عنوان نمایندگان امام از شبیرخاقانی درخواست كردند كه از تصمیم خود مبنی بر ترك خرمشهر منصرف شود

اجتماع گروهی از مسلمانان منطقه تركمن صحرا در مسجد علی بن موسی الرضا ( ع ) در تهران و اعلام همبستگی با امام خمینی و انقلاب اسلامی و تاكید بر خلع سلاح افراد غیرمسؤول در منطقه برای استقرار كامل آرامش در آن .

گزارش سفارت آمریكا در تهران از تحقیقات و نظر فرانك باروز ( رئیس اتاق بازرگانی ایران و آمریكا ) دربارة وجود اختلاف بین رهبران مذهبی انقلاب ؛ احساسات ضدآمریكایی در ایران و نقش امام خمینی در دامن زدن به این احساسات و نیز گزارش ملاقات با آیت الله شریعتمداری .

ترور سرلشكر قرنی اولین رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به دست گروه فرقان و تفسیر رادیو لندن درباره نقش وی در درگیریهای كردستان و علت ضدیت گروههای چپ با وی . محكومیت همراه با ابهام ترور سرلشكر قرنی در اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق ایران : علی رغم مسؤولیت قرنی در مقام ریاست ستاد ارتش ، تا وقتی فعالیت سیاسی امكان پذیر است چنین اقداماتی نمی تواند اصولی و بجا تلقی شود .

بیانات امام خمینی در ملاقات جداگانه با نیروهای مسلح و تاكید ایشان بر حفظ وحدت بین قوای نظامی و انتظامی و بین مردم و نیروهای مسلح . امام توجه حاضران را به این نكته جلب كردند كه «یك بركت است كه برادرها ( نظامیان و غیرنظامیان ) یكدیگر را پیدا كرده اند . »

نامه وزارت امور خارجه آمریكا با امضای سایروس ونس ( وزیر خارجه آمریكا ) به سفارت آن كشور در تهران ؛ شامل دستورالعملها و توصیه هایی به سفارت درباره لزوم مذاكره با مقامهای ایرانی و فراهم آوردن زمینه های بهبود تدریجی روابط اقتصادی ایران و آمریكا و پیشنهاد شروع مذاكره با رضا صدر ( وزیر بازرگانی ) . اهمیت تأثیر از دست رفتن پایگاههای استراق سمع آمریكا در ایران در نظر سناتور جان گلن ، ترنر ( رئیس سیا ) ، براون ( وزیر دفاع آمریكا ) و نیز خبرگزاری فرانسه و نیویورك تایمز .

59/02/03
كارتر: اگر فشارهای اقتصادی آمریكا و متحدانش به خلاصی گروگانها منتهی شود چه بسا كه اقدام نظامی قدم بعدی باشد.

برژینسكی: اگر بحران ایران به شكل فعلی ادامه یابد امكان تجزیه ایران خیلی زیاد است.

9 كشور عضور جامعه اقتصادی اروپا به توافق رسیدند كه تحریمهای احتمالی اقتصادی و دیپلماتیك فوری علیه ایران اعمال كنند.

پریروز ایران و شوروی ایران و شوروی موافقت‌نامه‌ای امضاء كردند تا تحریم اقتصادی امریكا علیه ایران را خنثی كنند.

64/02/03

بی‌حاصل بودن تلاشهای دبیركل سازمان ملل برای برقراری صلح بین ایران و عراق.

66/02/03

هاشمی رفسنجانی: ایران انتظار ندارد روابط با آمریكا تا روز قیامت بصورت قبل باقی بماند ولی قدم اولیه در این رابطه بایستی از سوی آمریكا برداشته شود.

پیشنهاد شوروی در مورد برگزاری یك كنفرانس بین‌المللی در مورد جنگ ایران و عراق و امنیت خلیج و حمایت كشورهای عضو بازار مشترك اروپا از این پیشنهاد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo