شهید آوینی

 
همه آحاد مسئولین کشور باید به موضوع شهید رجبی حساسیت نشان بدهند
من بعید می‌دانم هیچ انسان با وجدانی تحمل کند که یک انسان و حتی یک مجرم چنین وضعیتی پیدا بکند . چه برسد که این فرد یک جانباز باشد.

دکتر حسین دهقان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت وگوی اختصاصی با گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهرکه پیرامون موضوع جانباز شهید محمد رجبی ثانی انجام گرفت ضمن استقبال از انعکاس مواردی از این قبیل مربوط به بنیاد شهید و امورایثارگران  در جراید و رسانه ها گفت  : احساس می کنیم که پرداختن رسانه ها به موضوعات ایثارگران، ما را در حل مشکلات  یاری کرده وخدای نکرده از افراد کم کار بدنه بنیاد ما رامطلع می سازد. ما حساسیت جدی نسبت به سرنوشت وضعیت همه جامعه ایثارگری داریم و معتقدیم که حریم ارزشی ایثارگری در این کشور بایستی پاس داشته شود. همواره معتقدیم که باید در همه سطوح و یا مسوولیتی که باشیم باید نسبت به ایثارگران حساسیت نشان بدهیم.

وی افزود: با توجه به این سیاست کلی بنیاد ، وقتی موضوع شهید ثانی دربرخی از رسانه ها منعکس شد،عکس العمل نشان داده و به منظورپیگیری به مدیرکل روابط عمومی بنیاد گفته شد اطلاعات لازم را جمع آوری کند. از محتوای مصاحبه همسر شهید ثانی این طور بر می آمد که اتفاق در کرج رخ داده است ، لذا مسوولین بنیاد کرج را بسیج کردیم تا اطلاعات کافی را گزارش کنند ولی معلوم شد موضوع به بنیاد تهران مربوط است و فقط شهید ثانی در کرج زندانی بود. ماجرا پیگیری شد تا اینکه در کوتاه ترین زمان با خانواده شهید ثانی تماس حاصل شد . و صبح شنبه با خانواده شهید رجبی ثانی دیدار و از نزدیک از کم و کیف ماجرا مطلع شدم .

رییس بنیاد شهید و امورایثارگران ادامه داد : موضوع  شهید رجبی ثانی دارای دو جنبه بوده که کاملا منفک از هم است . یکی آنچه در ابتدا رخ داده است. نزاع، درگیری، شکستن شیشه ای،و درگیری اولیه ودیگری هم آنچه بعد ازاین درگیری اتفاق افتاده است. چیزی که به اعتقاد من مهمتر است آن اتفاقات بعد ازدرگیری است .این در گیری بین هر دو کسی درجامعه می تواند رخ بدهد . طبیعتا مراجع حقوقی، قانونی ،قضایی و انتظامی را گذاشته اند که به آنها رسیدگی کرده و متناسب با جرمی که فرد مرتکب شده مجازات کند. ما اعتقاد به این نداریم  که در این زمینه ایثارگران باید مراعات بشوند بلکه به دنبال قضاوت عادلانه هستیم .

وی افزود : خود ایثارگران نیز معتقد نیستند که باید مورد ترحم قرار بگیرند .آنها از دیگران بسیارنسبت به هنجارها و ارزشهای جامعه حساس ترند و بیش از همگان طالب  اجرای قانون هستند . فکر نمی کنیم که جانباز ما، خانواده شهید ما و آزاده ما توقع این را دارد که از مجاری حکومتی ، مسوولین قضایی نسبت به آ نها ترحم بکنند .اما این مهم است که در فرایند رسیدگی ، حرمت ایشان پاس داشته شود.که بنا به اظهارات خانواده شهید رجبی گویا این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است . 

دهقان در ادامه گفت :  آنچه خانواده شهید رجبی عنوان می کردند و همه نگرانی و دغدغه آنها نیز به این پایه بود ، نحوه برخورد دادگاه و بعد از آن نیز برخورد زندان بود. و از آن بدتر اینکه توجه به این موضوع نشده است که این شهید تحت درمان بوده و می بایست قرص و دوره درمان خود را در زمانهای مشخص دریافت کند تا تعادل روحی روانی، جسمی خود را حفظ کند.

وی همچنین متذکر شد : چون در زندان قانون و مقررات خاصی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد زندانی دارو همراه داشته باشد ، مگر با تأیید پزشک قانونی و دستور قاضی ، علیرغم آنکه بنیادشهید و امور ایثارگران طی نامه هایی به مسوولین مربوطه زندان اطلاع می دهد که آقای رجبی نیازبه مراقبت خاص پزشکی دارد . متأسفانه توجهی به این موضوع از سوی ایشان نشده است .

دهقان در ادامه افزود : بنا بر اظهارات خانواده رجبی قاضی پرونده اعلام داشته آقای رجبی جانباز هست که هست باید برود زندان تا تنبیه شود .

معاون رئیس جمهور درادامه خاطرنشان کرد : نمی دانم آیا هیچ وجدان آگاه و بیداری به خودش اجازه می دهد حتی با یک مجرم و جانی تمام عیار، این گونه رفتار کند؟ او حداقل باید از حقوق انسانی اش برخوردار باشد. اگر چه جرمی مرتکب شده و یا حتی جنایتی کرده باشد، جنایتش را باید به موقع تنبیه و به اشد وجه هم مجازات کرد نه اینکه نامه رسمی از یک نهاد رسمی مملکت ارسال بشود بعد یک قاضی بجای اینکه این را دریافت کند و پاسخ مثبت بدهد بیاید به این شدت برخورد کند. این نه زیبنده دستگاه قضایی ما است، نه زیبنده قاضی است و نه روش صحیح تعامل طبیعی با یک شهروند عادی جامعه که به فرض اینکه اصلا جانباز هم نیست  و تعلق به بدنه ارزشی جامعه هم  ندارد.انشاءالله این حرف درست نیست ما فکر می کنیم قضات شریف ما شریفتر و بزرگوارتر از این هستند که که چنین برخورد کنند ولی آنچه در خصوص این پرونده گفته می شود این است.

دهقان با تاکید برروشن شدن این ماجرا و اینکه پیگیری و برخورد با مقصرین احتمالی آن موجب جلوگیری از بروز این چنین اعمالی در آینده می شود گفت :هر آنچه که امروز بکنیم تغییری در وضعیت شهید ثانی نمی دهد .او رفته و در میان ما نیست . مانیز از برکت وجود آن عزیز محروم هستیم فقط می خواهیم بگوییم آنچه که رخ داد نباید رخ می داد.  خانواده این فرد به زندان مراجعه می کنند و اظهار می دارند که ایشان مشکل اعصاب و روان داشته وجانبازند ولی توجه نمی شود اینگونه که اظهار خانواده شهید رجبی است، محمدرجبی مدتی در بخش عادی بود و بعد به بخشی که متعلق است  به افرادی که کنترلی بر اراده و وضعیت روحی خودشان ندارند،منتقل می شود .

رییس بنیاد شهید و امورایثارگران در پایان متذکر شد:  من بعید می دانم هیچ انسان با وجدانی تحمل کند که یک انسان و حتی یک مجرم چنین وضعیتی پیدا بکند چه برسد که این فرد یک جانباز باشد. بایستی در این موضوع حساسیت نشان بدهیم تا موضوعات مشابه دیگری پیش نیاید ما اگر وقتی برای اولین بار در پاکدشت جنایتی رخ داد، حساسیت نشان داده وموضوع را بطور جدی پی گیری می کردیم جنایتی به این وسعت ادامه پیدا نمی کرد و تکرار نمی شد. امروز هم همه آحاد مسوولین کشور ما، باید به موضوع شهید رجبی حساسیت نشان بدهند تا با سرعت وقدرت،  پیگیری شود وبه سرانجام برسد و آنچه حقیقت است روشن شود . اگر کسی در این مسیر واقعا کوتاهی کرده و مرتکب تقصیری شده باشد به اشد وجه مجازات شود. مانیزدر جهت روشن شدن ماوقع حادثه، موضوع را دنبال می کنیم.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo