شهید آوینی

روز شمار انقلاب

 

در دوازدهم بهمن ماه 1357 اتفاق افتاد : "دیو چو بیرون رود / فرشته در آید " در یوم الله 22 بهمن ماه ، آن " جان جانان " ، آن یار به سفر رفته و مهاجر الی الله با " پرواز انقلاب " به در یای خروشان ملت در انتظار خویش پیوست و بدین ترتیب روح به کالبد مضطرب ملت باز گشت تا آرامش در جان ها بیتوته کند . روح الله همراه با موج خیز جمعیت به سلام شهیدان ، در بهشت زهرا رفت و بر دهان دشمن زد .

* حضرت آیت الله العظمی خمینی پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور و سراسر احساسات جمعیتی متجاوز از سه میلیون نفر به ایران بازگشتند .
 

ایشان در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد چنین فرمودند :
"من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم . عواطف ملت ایران  به دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم . من از طبقه روحانیون که در این قضایای گذشته جانفشانی کردند ،  تحمل زحمات کردند ،  از طبقه دانشجویان که در این مسایل مصایب دیدند ،  از طبقه بازرگانان و کسبه که در زحمت واقع شدند ،  از جوانان بازار و دانشگاه و مدارس علمی که در این مسایل خون دادند ،  از اساتید دانشگاه از دادگستری ، قضات  دادگستری، وکلای دادگستری از همه طبقات از کارمندان از کارگران از دهقانان از همه طبقات تشکر می کنم ...ما پیروزی مان وقتی است که دست اجانب از مملکت مان کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز بوم بیرون برود و همه رانده بشود .

ایشان همچنین پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گرده آمده بودند وارد بهشت زهرا شدند . امام خمینی در عصر امروز در یک سخنرانی تاریخی در قبرستان بهشت زهرا با مردم ایران سخن گفتند . امام   در قطعه 17 بهشت زهرا بر مزار شهدای انقلاب ایران برای متجاوز از دو میلیون نفر نطق تاریخی خود را در باره شاه ، دولت ، مجلسین و ارتش ایراد نمودند:
 

"من باید عرض کنم که محمد رضای پهلوی این خائن خبیث رفت ، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد . مملکت ما را خراب کرد قبرستانهای ما را آباد کرد . مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد . تمام اقتصاد ما الآن  خراب است و از هم ریخته است که اگر بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم سالهای طولانی با همت همه مردم نه یک دولت این کار رامی تواند بکند و نه یک قشر از اقشار مردم این کار را می توانند بکنند ، تا مردم دست به دست هم ندهند نمی توانند این به هم ریختگی اقتصاد را از بین ببرند ...
من دولت تعیین می کنم ! من تو دهن این دولت می زنم ! من دولت تعیین می کنم ! من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم . من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد... (ابراز احساسات شدید مردم و قطع جملات امام  ) این آقا( بختیار )  که خودش هم خودش را قبول ندارد ،  رفقایش هم قبولش ندارند ،  ملت هم قبولش ندارد ارتش هم قبولش ندارد  ،  فقط آمریکا از این پشتیبانی کرده و فرستاده به ارتش دستور داده که از این پشتیبانی بکنید  ، انگلیس هم از این پشتیبانی کرده و گفته است که باید از این پشتیبانی بکنید ...
ما تاهستیم نمی گذاریم اینها سلطه پیدا کنند ما نمی گذاریم دوباره اعاده بشود آن حیثیت سابق و ظلم های سابق . ما نخواهیم گذاشت که محمد رضا برگردد . اینها می خواهند او را برگردانند . بیدار باشید نقشه دارند می کشند   ....
و من باید یک نصیحت به ارتش بکنم و یک تشکر از یک ارکان ارتش ، یک قشر هایی از ارتش . اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم که شما مستقل باشید ، ما داریم زحمت می کشیم ، ما خون دادیم ، ما جوان دادیم ، ماحیثیت و آبرو دادیم ، مشایخ ما حبس رفتند ، زجر کشیدند ، می خواهیم که ارتش ما مستقل با شد . آقای ارتشبد شما نمی خواهید ، آقای سرلشکر شما نمی خواهید مستقل باشید ؟ شما می خواهید نوکر باشید؟  من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت همان که ملت می گوید بگویید ...

* امام خمینی در پیامی به افسران ، در جه داران و سربازان ارتش از آنان خواست با دولت بختیار همکاری نکنند .
* امام خمینی در مدرسه رفاه تهران و در حضور اعضای کمیته برگزاری استقبال بزرگترین پیروزی را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمی ( حوزه های علمیه ) دانستند 
* استقبالی که در این روز از امام به عمل آمد در تاریخ ایران بی سابقه بود .
* روز نامه کیهان نوشت طول جمعیت استقبال کننده 32 کیلیومتر بود .
 


*هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون دولتی ایران به طور زنده پخش شد ، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برنامه قطع گردید . گفته شد نظامیانی که در ایستگاه فرستننده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی نواخته نشده بود عصبانی شده بودند و برنامه را قطع کردند . رادیو دولتی در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد .
* تلویزیون در مورد قطع پخش برنامه مستقیم توضیح داد : از آنجایی که دستگاههای ما در طول دو سه  ماه خوابیده بود ، لذا قرار شد فقط قسمت اول مراسم یعنی مراسم ورود امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به طور مستقیم پخش شود .
* بختیار گفت : من دستور قطع پخش مستقیم ورود آیت الله خمینی  را ندادم  .
* قطع پخش زنده تشریف فرمایی امام خمینی در شهر های ایران ، بازتاب بدی پیدا کرد و عده ای تلویزیون های خود را شکستند .
* فرماندار نظامی اعلام کرد به مناسبت ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی  حرکات و اجتماعات از ساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعایت نظم و ترتیب در سطح شهر تهران و حومه به نحوی که موجب هیچ گونه در گیری و عملیات مخل نظم عمومی نشود مجاز خواهد بود .
* دکتر علی آبادی از شورای  سلطنت استعفا کرد .
* با آمدن امام خمینی به وطن روحانیون متحصن درمسجد دانشگاه طی اعلامیه ای به تحصن خود خاتمه دادند .
*امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده و از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند .
* دکتر شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی و پس از حرکت و نمایش قدرت توسط ارتشیان در تهران ، در زمینه اوضاع جاری کشور و  این که دولت  ، مستحکم به جای خود باقی است  ، پیامی صادر کرد .


منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo