شهید آوینی

 

 

 
روز شمار دفاع مقدس
15/07/1359
كوشش‌های میانجیگری ضیاءالحق و حبب شطی دبیركل كنفرانس اسلامی نخستین گامهای در جهت یك راه حل می‌تواند باشد. (شاهزاده سعود وزیرخارجه عربستان در سازمان ملل)

چند روز قبل نیز بختیار خائن با یك هواپیمای عراقی به اردن رفت. (یك منبع مسئول در دیوان سلطنتی اردن).

به محض آغاز درگیری میان نیروهای عراق و ایران نیروهای آمریكایی به سلطان نشین عمان بحرین دوبی و كشور پادشاهی عربستان سعودی اعزام شده‌اند. (روزنامه البعث ارگان حزب حاكمه بعث سوریه).

شوروی صد تانك تی 72 به كشور عراق تحویل داده است. (رجائی نخست وزیر ایران در دیدار با سفیر شوروی).

ما بر علیه این جنگ هستیم البته هركس این جنگ را شروع كرد ما او را محكوم می‌كنیم. (سفیر شوروی در دیدار با رجایی نخست وزیر ایران).

تحویل چهار هواپیمای آواكس به درخواست ریاض در جهت تقویت نیروی هوایی عربستان. (وزیر دفاع عربستان سعودی البته قابل ذكر است كه آواكسها هركدام 300 خدمه آمریكایی و به شعاع 400 كیلومتر می‌توانند تجسس كنند.

عراق آماده است آتش بس را قبول كند به این شرط كه طرف دیگر نیز آنرا رعایت كند. (سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در شورای امنیت سازمان ملل).

شیخ نشین كویت امروز قانون بسیج عمومی را صادر كرد. (سخنگوی دولت كویت). بسیج تنها در صورتیكه جنگ و یا تهدید جنگ در میان باشد به مرحله اجرا درخواهد آمد.

15/07/1363
ایعه حمله ایران در ماه محرم، در اكثر شهرهای مرزی شمال عراق و انتقال وسایل و اثاثیه گرانبها بصورت مخفیانه توسط اهالی این شهرها؛ آمادهباش صددرصد دشمن و شكستن دیوار صوتی در میمك، پناهنده شدن یك راننده سرباز خودی به دشمن - پرواز هواپیماهای عراقی در ارتفاع بالا و شكستن دیوار صوتی در منطقه عمومی كوشك، اهواز، مجنون و زید. درگیری با ضدانقلاب در اشنویه، ارومیه و تلفات طرفین؛ گروگانگیری دمكراتها در ارومیه؛ مینگذاری در سلماس و شهید و مجروح شدن 15 نفر؛ تردد عناصر دمكرات در سنقر و راه مهاباد به خوی؛ شكنجه مسئول اطلاعات سپاه سردشت كه قبلاً اسیر شده بود و ارتقای تشكیلاتی فرد اسیركننده وی در حزب دمكرات احتمال آغاز یك تصفیه خونین دیگر در حزب بعث عراق با توجه به بركناری معاون وزارت خارجه و وزیر مشاور در امورخارجه این كشور از سمتهای خود توسط صدام؛ انتخابات قریب الوقوع مجلس جدید خلق عراق كه سه چهارم نمایندگان آن رسماً به حزب بعث وابسته خواهند بود؛ گزارش روزنامه اطلاعات در خصوص تظاهرات ضددولتی طی مراسم عاشورا در كربلا. گزارش واشنگتن پست از مصاحبه طارق عزیز، در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورك، شامل تبیین و ترویج مواضع عراق. تكذیب ادعای روزنامه پاكستانی در خصوص طرح تركیه و عربستان برای پایان جنگ توسط عربستان، آمادگی وزیرخارجه عربستان برای دیدار از تهران در صورت دعوت از سوی ایران؛ تحلیل سیاسی سپاه از این مسئله كه اینگونه اعلام آمادگیها برای دیدار و مذاكره با جمهوری اسلامی ایران با آمادگی ما برای انجام عملیات در ارتباط است. گزارش خبرنگار نشریه كوریره دلاسرا از بازدید جبهه های جنوب. تكذیب دخالت حزبا... در انفجار سفارت امریكا در بیروت و انفجارهای قبلی؛ ادعای مجدد امریكا در خصوص مسئولیت حزبا... در این حملات. بررسی اختلافات مالی ایران و امریكا و سوءاستفادههای بیحساب ایالات متحده از موقعیت كنونی خویش در گفتاری نسبتاً مفصل از رادیو مسكو. درگیریهای شدید بین تسنن و تشیع در كراچی پاكستان كه به نوشته یك نشریه سپاه، توسط وهابیها ایجاد شده است. واكنش كمیته مركزی حزب توده به اظهارات و مصاحبه احسان طبری در خصوص ندامت از گذشته خویش و ادعای زیر شكنجه بودن و اجبار وی به شركت در این "نمایش تلویزیونی".
15/07/1365

 كادر هدایت عملیات “فتح1” و تعدادی از نیروهای آن، از نقطه تجمع رهسپار منطقه عملیاتی شدند. فعالیت شدید مهندسی نیروهای عراقی در جزایر ماهی و امالطویله كوچك و مناطق امالقصر و فاو. هواپیماهای عراقی پالایشگاه گاز بیدبلند آغاجاری، تأسیسات “یونیت1” و شركت نفت مارون اهواز، كارخانه قند و كاغذسازی هفتتپه و نیز جزیره خارك را بمباران كردند. نماینده عراق در سازمانملل طی نامهای به دبیركل این سازمان، از حملات هوایی و توپخانهای ایران شكایت كرد. مطبوعات كویت: انتقام حملات ایران علیه شهرهای عراق نزدیك و سخت است. نفتكش یونانی 138هزار تنی هدف موشك اگزوسه هواپیماهای عراقی قرارگرفت. وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس كمیسیون ملی یونسكو در ایران از مدیركل یونسكو خواست از حملات عراق به آثار فرهنگی جلوگیری كند. تعداد پناهندگان عراقی به ایران طی یك ماه گذشته به 1450 تن رسید. شورای امنیت سازمانملل به درخواست كشورهای عرب حامی عراق دومین جلسه خود را نیز برگزار كرد. هیئت ایرانی با تحریم این جلسات، در خارج از جلسه رسمی كوشید تا به شورای امنیت تفهیم كند كه عراق آغازگر جنگ بودهاست. كشورهای بنگلادش، پاكستان، اندونزی، مالزی، سنگال و سازمان آزادیبخش فلسطین كمیتهای را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تشكیل خواهند داد. حكام اردن و عمان درباره جنگ ایران و عراق مذاكره میكنند. شیمونپرز: پادشاه اردن آماده مذاكره با اسرائیل است ولی سه مسئله از جمله جنگ ایران و عراق مانع این كار است. آسوشیتدپرس: یك شبكه هشت نفره قاچاقچی از جمله دو پرسنل نیروی دریایی امریكا به جرم سرقت لوازم یدكی “اف-14” و تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیون دلار برای فروش به ایران، دستگیر شدند. اجلاس اعضای اوپك برای بررسی نتایج توافق موقتی مرداد گذشته. وزیر نفت عربستان: “هر یك از اعضای اوپك، حتی عربستان خواهان افزایش سهمیه تولید بیشتر است” وزیر نفت ایران: “موافقت ایران با افزایش سهمیه تولید عراق موقتی بودهاست. وزیر نفت عراق: “ما خواستار سهم تولیدی معادل ایران خواهیم بود.” همزمان با آغاز اجلاس وزیران نفت اوپك، بهای نفت كاهش یافت. گزارش وزارت صنایع سنگین از كاهش تولید واحدهای صنعتی: ارزش متوسط تولیدات مجموعه واحدهای سازمان گسترش در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه در سال قبل، 59% كاهش داشتهاست. افزایش تردد خبرنگاران خارجی در مناطق مختلف تحت نفوذ گروهكهای ضدانقلاب در كردستان. گشایش اجلاس اتحادیه بینالمجالس در آرژانتین.

15/07/1366
حمله هوایی عراق به چهار نفتكش ایران در جزیره لارك

عملیات ظفر 3

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo