شهید آوینی

 

آمریکا به مخالفان حکومت سوریه هم رحم نمی‌کند

گروه‌های معارض سوری عروسک‌های آمریکا و عربستان هستند. هر کجا به آنها نیاز باشد در حتی به زور هم که شده باید در میدان حاضر شوند و هر جا که نیازی به آنها نباشد مانند گروه داعش سعی می‌کنند آنها را نیست و نابود کنند.

آمریکا به مخالفان حکومت سوریه هم رحم نمی‌کند

همزمان با برگزاری نشست ژنو 2 که بدون حضور ایران برگزار شد و انتظار می‌رود بدون رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب به پایان برسد، اهمیت این نکته بیشتر نمایان می‌شود که اساسا کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس (نظیر نروژ، سوئد، الجزایر، برزیل و ...) براساس کدام اولویت انتخاب و دعوت شده‌اند. 

در این باره با آقای "استفان لندمن" نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی گفت‌وگو کردیم. به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، مذاکرات ژنو 2 بدون هیچ نتیجه‌ای پایان خواهد یافت.

 آقای لندمن، کنفرانس ژنو 2 در خصوص بحران سوریه بدون حضور ایران آغاز شد. فکر می‌کنید چرا ایران ابتدا دعوت شد و سپس این دعوت پس گرفته شد؟

استفان لندمن: چنین اقدامی تا جایی که من می‌دانم در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بوده است که از کشوری برای حضور در کنفرانسی توسط دبیرکل سازمان ملل دعوت شود، سپس دعوت پس گرفته شود. این اقدام تنها یک دلیل داشت و آن این بود که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند که ایران در مذاکرات باشد، مگر اینکه ایران با تغییر حکومت در سوریه موافقت می‌کرد.

قوانین بین‌اللمللی به صورت واضح بیان می‌کنند که تنها مردم هر کشور می‌توانند برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند و مداخله‌کنندگان خارجی حقی ندارند.

 

 با توجه به کاهش اهرم‌های فشار آمریکا نسبت به مذاکرات ژنو 1 فکر می‌کنید دستاوردهای آمریکا در ژنو 2 چه باشد؟

استفان لندمن: کاهش قدرت آمریکا تنها در مذاکرات ژنو نبوده و مربوط به مسایل اخیر نمی‌شود. مذاکرات ژنو دو محکوم به شکست است به این خاطر که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در سوریه است ولی این اتفاق نخواهد افتاد.

 آیا معارضان و نمایندگان گروه‌های مسلح که در شهر مونترو در مذاکرات شرکت می‌کنند نمایندگان مردم سوریه هستند؟

استفان لندمن: این گروه‌ها عروسک‌های آمریکا و عربستان هستند. هر کجا به آنها نیاز باشد در حتی به زور هم که شده باید در میدان حاضر شوند و هر جا که نیازی به آنها نباشد مانند گروه داعش سعی می‌کنند آنها را نیست و نابود کنند. این گروه‌ها نماینده مردم سوریه نیستند بلکه نماینده گروه‌های تروریستی هستند که خودم آمریکا ایجاد کرده و پرورش داده است.

در میان مخالفان بشار اسد گروه‌هایی وجود دارند که بسیار منطقی به مساله نگاه می‌کنند که البته آمریکایی‌ها آنها را به حساب نمیاورند. آمریکا به مخالفان حکومت سوریه که مخالف مواضع آمریکا هستند هم رحم نمی‌کند.


منبع: خبرگزاری مشرق

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo