شهید آوینی
       

دختران بازیچه دست رسانه‌ها
رواج سوء استفاده از جنس مونث در تبلیغات رسانه‌ها

طبق آمارهای صورت گرفته در کالیفرنیا، ۷۰ درصد از دختران نوجوان از ظاهر خود راضی نیستند و ۳۰ درصد از آن‌ها برنامه غذایی نامنظمی را دنبال می‌کنند.

دختران بازیچه دست رسانه‌ها


باملاحظه‌ای کوتاه به رویه زندگی واقعی آنها آمار جالبی به دست می‌آید مبنی بر اینکه از هر ۱۰ دختر ۷ نفر از آن‌ها قادر نیستند به عکس خود در آینه لبخند بزنند و به جای آن همواره به چهره خود اخم می‌کنند. گذشته از این مسائل معمولاً دیرتر از دیگر افراد خانواده سر میز شام حاضر می‌شوند و به جای توجه به محیط خانه و بهره‌مندی از ساعات دل‌پذیری که می‌توان در کنار کانون گرم خانواده به خوبی و خوشی گذراند، متأسفانه از این ساعات به عنوان لحظات سخت و چالش برانگیزی یاد می‌کنند لذا همواره از این شرایط فرار می‌کنند. در همین زمینه در راستای تحت فشار قرار دادن کمیسیون تجارت فدرال درخواستی تسلیم این سازمان شد. قانون مورد نظر تمام مصادیق تبلیغات از قبیل نان و صابون‌هایی که وعده نرمی و طراوت دوچندان پوست را می‌دهند را نیز در بر می‌گیرد تا واقعیت آنها مورد بررسی قرار گیرد. در واقع اگر شرکت های تجاری دراین حد در معرفی کیفیت کالای مورد نظر خود اغراق نمیکردند مطمئنا موفق به فروش خوب کالای خود نمی‌شدند؛ اما طبق قانون مذکور حد مناسبی برای تبلیغات در نظر گرفته می‌شود.

هدف اصلی این قانون نشان دادن چهره واقعی تصاویر پر زرق‌وبرق تبلیغات است تا میزان تأثیر آنها بر ما به عنوان مصرف کنندگان و نوع انتخاب ما که قبل از انتخاب کالای مورد نظر موفق به دیدن تبلیغات آن از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی می‌شویم مشخص شود؛ که تا چه اندازه ادعای های دروغین انها بر واقعیت امر موثر واقع می‌شوند. صنعت تبلیغات تجاری که گردش مالی سالانه آن در ایالات‌متحده به ۲۰۰ میلیارد دلار می باشد، تلاش می‌کند تا با متقاعد ساختن مخاطبان به خرید یک کالا و یا خدمت خاص و استفاده ابزاری از ارزش‌ها، تصاویر و مفاهیم عشق و سکس و رؤیا و موفقیت، سودآوری شرکت‌های تجاری را تضمین نماید؛ اما مدیران این صنعت، با تحقیر زنان و تنزل شخصیت آنان، به دنبال آن هستند که علاوه بر جلب توجه مردان، از احساسات مخاطبان زن نیز به ویژه در مورد فروش محصولات مضر و ناسالمی نظیر سیگار و الکل سوءاستفاده نمایند. لذا آگاهی عموم مردم از این روش‌ها می‌تواند باعث برخورد آگاهانه‌تر با تبلیغات تجاری رسانه‌ها گرددالبته در سال‌های اخیر، یک بیداری عمومی در مورد آسیب‌های وارده از تبلیغات بر شخصیت و رفتارهای دختران، به وجود آمده است. تبلیغاتی که از دختران ما می‌خواهد وزنی کمتر، اندامی باریک‌تر، بدنی عریان‌تر و زیباتر داشته و ساکت‌تر نیز باشند. البته دختران، از تصاویر تبلیغاتی زنان حاضر در این برنامه‌ها نیز تأثیر می‌پذیرند، تصاویری که در آن‌ها وضعیت مورد انتظار جامعه از آنان و آنچه باید شوند را نشان می‌دهد. و نیت اصلی آنها از این تبلیغات جلب توجه افراد جامعه بالأخص زنان است و هدف انها تغییر الگوی زنان به عنوان دختر، همسر و مادر است.

با گذر از مقتضیات دنیای امروز با رواج دوباره سوءاستفاده از جنس مؤنث می‌بینیم که از زن به عنوان وسیله‌ای برای فروش هر کالایی اعم از صابون، ادامس و حتی لوازم ارایش و مد روز استفاده شده است.

می توان این نکته را بیان کرد که در رسانه هیچ توجهی به عقاید و موفقیت‌های میلیون‌ها زن در سراسر جهان که با وجود چهره های بسیار عادی بیشتر از ظاهرشان به نوع و کیفیت فعالیت‌های خود می‌اندیشند، نمی‌شود. ما رسانه‌ها را مقصر اصلی این اتفاقات میدانیم که دختران و زنان را تشویق می‌کنند تا از دخانیات و الکل برای غلبه بر عصبانیت و افسردگی خویش و نشان دادن ناآرامی های روحی خود بهره گیرند. بدین ترتیب، آنان قربانی سودآوری این مؤسسات می‌گردند به گفته‌ی یکی از اندیشمندان اگر شما نیز نظیر سایر مردم فکر می‌کنید که تبلیغات هیچ تأثیری بر روی شما ندارد، پس ذکر این نکته را لازم میدانم که نوع تفکر دقیقاً همان چیزی است که تبلیغاتچی‌ها از شما می‌خواهند که آن را بپذیرید؛ اما اگر این حرف صحیح باشد، چرا شرکت‌های تجاری سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای تبلیغات بازرگانی خویش هزینه می‌نمایند؟

به جرات عرض میکنیم که امروزه در غفلت مطلق برنامه‌هایی را دنبال میکنیم که تصاویر زیباتری را نشان می‌دهند که البته نتیجه هولناکی را در بر دارد. هدف اصلی این‌گونه تبلیغات ضربه به فرهنگ است. قانون مذکور عمیقا خواستار توجه به پخش تبلیغات از لحاظ فرافکنی بیش از حد آن‌ها در امر زیبایی زنان و فاصله‌گیری بیش از حدشان از موضوع اصلی است. نظیر این‌گونه برنامه‌ها فهم جمعی جامعه را درباره جایگاه زن تهدید میکند.

در واقع تبلیغاتها با انسان‌های بسیار عادی آغاز می‌شود اما کم‌کم به سمت نوع بی‌نظر و غیرقابل‌تصوری از انسان سوق پیدا میکند. هدف ما از بیان این موضوع این نیست که امکان ندارد شخصی زیبا باشد اما ممکن نیست شخصی تمام مصادیق زیبایی اعم از پوست درخشان و اندام زیبا و دندان‌ها براق و منظم و موهای حالت دار زیبا را یک جا داشته باشد. این قبیل عکس‌ها ساختگی هستند و عموما به وسیله فتوشاپ و نرم‌افزارهای خاصی طراحی می‌شوند تا بتوانند زنان را ترغیب به مصرف‌گرایی و ولخرجی‌های اضافی کنند. این حقیقت تلخ اکثر تبلیغاتها است و ما زنان به عنوان افراد جامعه و به قیمت جوانی خود و سود مضاعف انها نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستیم.


 

منبع: دخت ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo