شهید آوینی

گارد رسانه ها مقابل تابلوهای ضد آمریکایی

اعلام حمایت بسیج شهرداری تهران از این پوسترها، چنان برای تعدادی از رسانه‌های خاص موجبات ناراحتی را فراهم کرده است که هجمه‌ها را حتی به سمت موسسه طراحی کننده این پوسترها نشانه رفته‌اند

 اعلام حمایت بسیج شهرداری تهران از این پوسترها، چنان برای تعدادی از رسانه‌های خاص موجبات ناراحتی را فراهم کرده است که هجمه‌ها را حتی به سمت موسسه طراحی کننده این پوسترها نشانه رفته‌اند


شاید حضور در میدان‌های بزرگ شهر تهران بیش از هر شهر دیگری از کشورمان، انسان را یاد سبک زندگی شهری مدرن بیندازد. شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز خرید، ساختمان‌های به‌هم فشرده، پوشش نه‌ چندان قابل دفاع بخشی از افراد، دست‌فروش ها و تبلیغات شهری که با همه انتقادات وارده به آن، تأمین‌کننده بخشی ازهزینه‌های شهر است، همه و همه حضور در یک اجتماع مدرن شهری با همه خصوصیاتش را به یاد عابران می‌اندازد تا در کنار آلودگی هوا، مانع از فراموشی مقتضیات حضور در تهران از سوی مردم شهر شود!

اخیراً اما به‌ واسطه بعضی اقدامات دیپلماتیک دولت یازدهم-که البته در بعضی موارد با انتقادات رهبر معظم انقلاب همراه شده است-(1)زمینه تحلیل‌ها، رفتارهای دیکتاتور‌مآبانه و استفاده از فشار‌های تبلیغاتی علیه منتقدان سیاسی رسانه‌های مدعی حمایت از سیاست‌های دولت فراهم شده است.

متأسفانه مذاکره تلفنی رییس‌جمهور محترم با اوباما و مذاکره وزیر امور خارجه کشورمان با جان‌کری وزیر خارجه آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران از جمله مواردی بود که در این میان، زمینه بعضی سوءاستفاده‌ها را فراهم کرد.

 

مصادره رأی مردم ممنوع

تحرکات یکی دوماه اخیر نشان می‌دهد که بعضی جریانات خاص در حال تلاش مستمر در راستای سوءاستفاده از حماسه سیاسی مردم ایران در 24خرداد92 هستند. این جریانات سیاسی می‌کوشند تا اهداف سیاسی خاص خود را در قالب ادعای حمایت از خواسته مردم و «درخواست‌های مکرر» مردمی! دنبال کنند و چنین جلوه بدهند که مردم خواهان اجرای سیاست‌های مورد نظر آنها هستند! در همین رابطه می‌توان به مصاحبه‌های یکی از اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد که با اشاره ناصحیح به بعضی موضوعات خاص، پیگیری ماجرای اثرات پارازیت‌های ارسالی روی امواج ماهواره را تبدیل به موضوع اول شورای شهر تهران کرد(2) چنانکه گویی مشاهده بدون دردسر شبکه‌های ماهواره‌ای اولویت اول مردم است!

متأسفانه این جریان‌ها با روش‌هایی توانسته‌اند حدود 50درصد از صندلی‌های شورای شهر تهران را تصاحب کرده و در این رهگذر اقدام به تلاش جهت رسیدن به اهداف خود کنند و این چیزی نیست جز کوشش برای مصادره آرای مردم در جهت اغراض کاملاً سیاسی.

 

تابلوهایی که یکدفعه مهم شدند!

متأسفانه شورای شهر تهران تاکنون درباره رسیدگی به آلودگی بصری و موضوعات فرهنگی پیرامون وجود تابلوهای تبلیغاتی درشهر تهران، دچار کم‌کاری مزمن بوده است و در ادامه این روند اشتباه، شورای شهرجدید که به ادعای رسانه‌های پرتعداد اصلاح‌طلبان، دارای اکثریت اصلاح‌طلب است، هرگز به موضع ترویج مصرف‌گرایی و استفاده از کالای خارجی نپرداخته است. حتی موضوع تبلیغ انواع خوراکی‌های مضر مانند پفک و مانند آنها از نظر این مسئولان عزیز مورد توجه قرار نگرفته است.

 

صداقت آمریکایی  

صداقت آمریکایی

 

برای دیدن پوستر با کیفیت بالاتر روی آن کلیک کنید

 

 

در چنین شرایطی به‌یک‌باره این تابلوها مهم شده‌اند و البته مانند روال همیشگی جریانات خاص سیاسی مورد اشاره، سیاست عامل اصلی واکنش بعضی افراد شورای شهر تهران به محتویات تابلوهای شهری بوده است.(3)

چند تابلوی شهری که بیانگر خواسته‌های مردم و در راستای سیاست‌های اصلی نظام بوده، اکنون موجبات تکدر خاطر بعضی‌ها را فراهم آورده است!

 

 

محتویات این تابلوها درباره ماهیت استکباری آمریکا بوده و یادآوری کننده مشی و روش کاخ سفید در مذاکره با کشورهای مستقل جهان مانند ایران است اما اکنون جمعی از رسانه‌های موسوم به زنجیره‌ای می‌کوشند تا با حجمی وسیع از تحلیل‌های شتابزده و یک‌سویه در کنار مصاحبه‌های پر تعداد با تیترهای جنجالی، اصل این کار زیبای فرهنگی و هنری را زیر سوال ببرند تا به خیال خود زمینه ارتباط با آمریکا را فراهم کنند!!!

 

صداقت آمریکایی و بی‌صداقتی مشتاقان آمریکا

یک رسانه نوظهور از مجموعه رسانه‌های زنجیره‌ای، اخیرا با دلخوری فراوان نوشته است:

«شهروندان تهرانی چند روز است صبحشان را با پوسترها و بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» آغاز می‌کنند. این پوسترها در همه نقاط شهر هستند هر جایی که امکانی برای بهتر دیده شدن بوده یک پوستر «صداقت آمریکایی» نصب شده است. پوسترهایی که با طرح‌های متفاوت سعی در القای یک مضمون مشابه دارند: «آمریکا قابل اعتماد نیست.»
  این روزنامه در ادامه و بدون توجه به دلایل عدم اعتماد ایرانیان به آمریکا، با ذوق و شوق فراوان آورده است:

«نمایندگان مجلس گفته‌اند در جلسه روز یکشنبه (فردا) این موضوع را در کمیسیون امور داخلی و شوراها بررسی می‌کنند.» (4)

البته این رسانه طبق روال دیکتاتورمآبانه اصلاح‌طلبان تندرو و افراطیون طیف کارگزار، سراغ آفریننده اثر رفته و می‌نویسد:

«پیگیری‌برای تماس با طراحان پوسترها هم درنهایت به این نتیجه رسید که آن‌ها به‌زودی در بیانیه‌ای پاسخ منتقدان را خواهند داد. منتقدانی که نصب این پوسترها را اقدامی سیاسی علیه دولت روحانی می‌دانند و موافقان آن معتقدند که جامعه نسبت به موضوع مذاکره با آمریکا واکنش دارد و به این ترتیب واکنشش را نشان داده است.»(5)

متأسفانه برخی چنین می‌نمایانند که گویی برای پیشبرد تاکتیک‌های سیاسی دولت، باید حتی زبان و قلم هنرمندان داخلی گرفتار تیغ تیز سانسور و فشار روزنامه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته و صاحبان اندیشه مورد هجمه قرار گیرند؛ و این بزرگترین ظلم به دولت روحانی محسوب می‌شود

 

بسیج و شهرداری تهران زیر منگنه مشتاقان رابطه با آمریکا

متأسفانه مخالفان نصب این تیترها که تعداد زیادی رسانه در اختیار دارند، کوشیده‌اند تا بیشترین فشار را بر مجموعه مدیریتی شهر تهران خصوصا شهرداری بیاورند.

در این میان اعلام حمایت بسیج شهرداری تهران از این پوسترها، چنان برای تعدادی از رسانه‌های خاص موجبات ناراحتی را فراهم کرده است که هجمه‌ها را حتی به سمت موسسه طراحی کننده این پوسترها نشانه رفته‌اند و طی مصاحبه با پیرهادی مسئول بسیج شهرداری تهران، کوشیده‌اند تا اصل اظهار نظر بسیج درباره رابطه با آمریکا را زیر سوال ببرند! کافیست به سوال «بهار» از پیرهادی درباره این پوسترها توجه کنید:

« آیا بسیج شهرداری اجازه ورود به کار سیاسی را دارد؟ شما فکر نکردید این پوسترها می‌تواند به نوعی مداخله در پیشبرد امور سیاسی دولت باشد؟»(6)

و البته پاسخ وی به این سوال نیز قابل توجه است: « به‌هرحال این پوسترها به مناسبت 13 آبان طراحی و نصب شده و ما این کار را خارج از وظایف ارزشی بسیج ندیدیم و به همین دلیل حمایت کردیم و مانع نشدیم. کار فرهنگی و ارزشی بسیج، صیانت از آرمان حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری است و هرجا که احساس تکلیف کنیم با هماهنگی مسئولان و نیروهای خودمان، اقدام و فعالیت می‌کنیم. این موضوع هم از روال عمومی برنامه‌ها و اقدامات بسیج خارج نبوده، گروه‌های مختلف ارزشی عموما به‌طور خودجوش طرح‌هایی را می‌دهند و شهرداری هم قسمت بسیج را می‌گویم مانع نشده چون این پوسترها را خارج از سیاست‌های نظام ندیده است.»(7)‌

تنها دقت به همین یک سوال اثبات می‌کند که این همه اعتراض با ظاهر دلسوزانه و تلاش برای حذف پوسترهای ضدآمریکایی، تنها و تنها با یک انگیزه انجام می‌شود و آن هم فشار بر همه مخالفان ایجاد ارتباط با آمریکاست. فشاری که حتی با ایجاد اختلا فداخلی و پراکندن تخم نفاق میان دولت و سایر ارکان نظام، باید ایجاد و اعمال شود!

برای اثبات این امر کافیست به سوال دیگر روزنامه بهار از پیرهادی و پاسخ جالب توجه وی توجه کنید: « در این پوسترها طرف ایرانی که روبه‌روی نماینده آمریکا نشسته، تداعی‌کننده چهره آقای ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی است، این تصویر را که دیدید چنین برداشتی نداشتید؟

پیرهادی: من از این پوستر چنین برداشتی نداشتم و ندارم، به هیچ‌وجه بحث اشخاص یا دولت در میان نبوده است. لازم است از آقای ظریف که با وجود بیماری برای پیشبرد مذاکرات و در جهت تامین منافع ملی کشور به ژنو سفر کردند تشکر کنیم. نه این‌ که خدای نکرده بخواهیم ایشان یا تیم مذاکره‌ کننده را تضعیف کنیم. تاکید می‌کنم آنچه ارائه شده در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری است که فرمودند من به دولت آمریکا بی‌اعتماد هستم.»(8)

 

شورای شهر و سیاست خارجی؟

به‌ نظر می‌رسد تعدادی از اعضای شورای شهر تهران که اثبات کرده‌اند خواهان اجرای تصمیمات تشکیلاتی جریان سیاسی خود در شورای شهر تهران هستند(مانند آنچه درماجرای الهه راستگو اتفاق افتاد)(9)، اولویت اولشان اجرای تصمیماتی است که ریشه درخواسته‌های مردم ندارد.

 

از ماجرای «کاپیتولاسیون» تا فریاد «مرگ بر آمریکا»

کشور ما در رابطه با آمریکا دوران مختلفی را تجربه کرده است. اشغال کشورمان در جنگ جهانی دوم، کودتای آمریکایی 28مرداد1332، موضوع کاپیتولاسیون، جریان تسخیر لانه جاسوسی، حمایت از صدام در دوران دفاع مقدس، حمله به هواپیمای مسافربری کشورمان، تحریم‌های مختلف و از همه مهمتر شعار «مرگ‌برآمریکا».

 

 

کافی است قدری به تاریخ معاصر رجوع کنیم تا ببینیم که خواسته‌ها ی مردمی، تعیین‌کننده تغییرات به‌وجود آمده در رابطه ایران و آمریکا طی سال‌های پس از انقلاب بوده و مردم خواهان برخورد با این کشور مدعی بزرگی بوده‌اند.

نگاهی به «جمعه‌های اعتراض به آمریکا»(10)، واکنش‌های مردمی به اخبار ضدونقیض درباره کوشش‌های مشکوک جهت ایجاد رابطه با آمریکا و موارد متعدد دیگر از این دست نشان می‌دهد که آگاهی‌بخشی مردم نسبت به حرکات مسأله‌دار در رابطه با عادی‌سازی ارتباط سیاسی با شیطان بزرگ و کوشش جهت حذف شعار «مرگ‌برآمریکا»، تنها به این دلیل مورد اعتراض قرار می‌گیرد که اهداف واغراض سیاسی یک گروه خاص تأمین شود، هرچند ممکن است در این میان عنوان شود که همراهی و کمک به دولت برای پیشبرد اهداف سیاسی هدف و منظور آنها است!!!

 

حرف آخر...

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مستقل، همواره در برابر زورگویی‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل ایستادگی کرده است و همین امر سبب شده است تا اکنون جایگاه مهمی در رهبری افکار مستضعفان عالم داشته باشد.

 
 
روشنگری های سایت رهبری برای مذاکره
 

کوشش بیهوده برخی افراد برای نهادینه کردن سازش و سازشکاری با آمریکا، اگر چه ممکن است خوشایند مقامات این کشور و دوستان آنها باشد، اما بی‌شک باعث خواهد شد تا مردم مسلمان کشورمان در نزدیک‌تر شدن انتخابات پیش رو، دست رد به سینه این افراد بزند و دست آنها را از عرصه تصمیم‌گیری‌های مهم کوتاه کند.

یادآوری انتخابات شورای شهر دوم، مجلس هفتم و موارد مشابه، می‌تواند به کسانی که این روزها از هول حلیم رابطه با آمریکا، در شرف افتادن در دیگ اشتباهات تاریخی هستند، کمکی اساسی کرده و مانع از بروز خطاهای فاحش شود.

 

پی نوشت:

1)  مقام معظم رهبری فرمودند: برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود، چون ما دولت امریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن می دانیم.

2) ورود جدی شورای شهر چهارم تهران به مسئله پارازیت‌ها

3) واکنش شورای‌شهر تهران به بیلبورد «صداقت آمریکایی»

4, 5, 6, 7, 8) مسئول بسیج شهرداری تهران: پوسترهای «صداقت آمریکایی» با تایید من در تهران نصب شد 

9) به دنبال اعتدال در ماجراي راستگو  

10)  راهپیمایی خودجوش مردمی در اعتراض به سخنان ضدایرانی اوباما برگزار شد



منبع: فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo