شهید آوینی

 
گرفت جزیی ماه در ایران با طلوع خورشید همراه است
مسعود عتیقی در مورد پدیده ماخ‌گرفتگی كه فردا در ایران اتفاق می‌افتد گفت: بهترین منطقه برای رصد گرفت كامل ماه منطقه شمال غربی ایران است، اما ایران گرفت جزیی دوم ماه را نخواهد داشت چرا كه با طلوع خورشید همراه خواهد شد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این كه امسال از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران به عنوان سال نجوم نامگذاری شده گفت: با توجه به این كه بروز پدیده‌های نجومی متعدد و نادر مانند گذر سیاره زهره و ماه گرفتگی‌ كامل 15 اردیبهشت و صبحگاه 7 آبان امسال سال نجوم اطلاق شد.
وی درباره ماه‌ گرفتگی روز هفتم آبان گفت: این پدیده در بخش‌های مختلف كشورمان به طور كامل قابل رویت است، با آن كه با طلوع خورشید همراه می‌شود.
عتیقی پیش‌زمینه بررسی هلال ماه را انجام برنامه‌هایی چون رصد ستارگان در دبیرستان‌های تهران طی مهر و پاییز امسال و برگزاری نشست‌های مختلف در فرهنگسراها و خانه فرهنگ‌ها عنوان كرد و افزود: سعی كردیم تا با انجام این فعالیت‌ها پدیده‌های آسمانی را فرهنگسازی كنیم، تا به ماه گرفتگی هفتم آبان برسیم.
وی افزود: كسانی كه در این نشست‌ها و فعالیت‌ها حضور داشتند، با این اطلاعات بی‌تفاوت از كنار این پدیده نخواهند گذشت.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران زمان آغاز خسوف را ساعت 4:47 دقیقه صبح روز پنج شنبه هفتم آبان اعلام كرد و افزود: در این زمان كم كم ماه وارد سایه زمین می‌شود. علاقه‌مندان باید دقت كنند كه قبل از این ساعت، ماه وارد نیم سایه شده است، به طوری كه ساعتی قبل از آن نمی‌توان این نیم‌سایه را مشاهده كرد، چرا كه حساسیت چشم انسان به اندازه‌ای نیست كه بتوان ورود ماه به نیم سایه را دید.
وی گفت: در ساعت 4:47 دقیقه گرفت جزیی شروع می‌شود و سپس گرفت كامل شروع می‌شود كه متاسفانه این لحظه با روشن شدن هوا در مناطق شرقی با طلوع كامل خورشید همراه می‌شود، به طوری كه گرفت كامل در تهران قابل مشاهده نخواهد بود.
این كارشناس نجوم با بیان این كه مراحل اصلی گرفت كامل ماه در ایران قابل رویت نیست، افزود: حتی منطقه شمال غربی ایران برای مشاهده این پدیده مناسب نخواهد بود. تا پایان گرفت كامل ماه، در ایران شرایط خوبی برای مشاهده خواهد بود ولی گرفت جزیی دوم قابل رویت نخواهد بود، چرا كه این پدیده تا 8 صبح ادامه پیدا می كند.
وی به علاقه‌مندان نجوم و رصد پدیده‌های آسمانی توصیه كرد: اگر این گرفت كامل را از دست دهند، سال 85 گرفت جزیی را تجربه خواهند كرد و حداقل حدود پنج سال دیگر گرفت كامل رخ خواهد داد.
عتیقی گفت: ماه گرفتگی روز 7 آبان ماه فرصت مغتنمی است تا منجمان آماتور كشورمان از ماه عكس بگیرند به خصوص كه ماه از نقطه‌ای كاملا وارد مخروط سایه می شود و با توجه به این كه نور خورشید با جو زمین برخورد می‌كند و درون مخروط سایه زمین قرار می‌گیرد، شدت قرمزی ماه قرمز بسیار بیشتر از گرفت 15 اردیبهشت سال 1385 خواهد بود.
وی گفت: امسال مانند سال گذشته میانه ماه رمضان گرفت ماه صورت می‌گیرد. این نشانه‌ای برای تایید صحت رویت هلال اول ماه و شرایط هلال در آخر ماه خواهد بود.
عتیقی در پاسخ به این كه برای رصد خسوف آیا به فیلترهای مخصوص نیاز داریم، گفت: در زمان ماه گرفتگی به دلیل این كه ماه كامل حساسیت چشم را پایین می‌آورد، ابزار خاصی نیاز ندارد.
وی در پاسخ به این كه زمان حلول ماه رمضان بر اساس تخمین منجمان چه زمانی اتفاق می‌افتاد، گفت: در حقیقت صبحگاه پنج شنبه ماه در مقارنه بود یعنی وضعیتی كه می‌گوییم ماه متولد شده است و سن ماه تا غروب پنج‌شنبه شرایطی نامطلوبی داشت و رویت هلال ماه در غروب پنج شنبه امكان پذیر نبود. حتی با ابزار رصدی هم ماه رویت نمی‌شد تا روز جمعه ماه رمضان اعلام شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز جمعه زمان غروب خورشید موقعیتی بود كه در شامگاه روز جمعه هلال ماه قابل رویت بود متاسفانه در بخش‌هایی از كشور و تهران نیز ابری بود و می توانستیم هلال ماه رمضان 1425 را در شامگاه جمعه دید و مسلما شنبه اول ماه رمضان بود.
وی با بیان این كه رویت هلال شوال امسال بحرانی است، گفت: در شامگاه روز بیست و سوم آبان در بخش‌های مركزی به سمت جنوب كشور ماه با ابزار رصدی قابل رویت است. در نیمه شمالی كشور هلال حتی با ابزار دیده نمی‌شود. اما در نیمه جنوبی به سمت پایین هنگام غروب روز شنبه 23 آبان هلال با ابزار قابل رویت است و هر چه به مركز ایران نزدیك شویم، ابزارهای رصدی باید قوی‌تر باشد.
وی افزود: در جنوب كشور با ابزارهای رصدی ساده نیز می‌توان هلال ماه شوال را مشاهده كرد. روز یك شنبه نیز هلال ماه در سراسر ایران با چشم غیرمسلح قابل رویت است.
وی خاطرنشان كرد: روز شنبه بر اساس آنچه كه به وسیله ابزارهای رصدی به دست می‌آید، هلال با ابزار دیده می‌شود و اگر این مساله مرجع قرار گیرد و مورد پذیرش مراجع نیز باشد این امكان وجود دارد كه روز یك شنبه روز عید فطر باشد.
وی در ادامه تصریح كرد: این مساله را به صراحت نمی‌توانم اعلام كنم چون باید منتظر باشیم تا تصمیم‌گیری‌های فقهی اعلام شود ولی از نظر نجومی این طور بود كه گفتم.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo