شهید آوینی

 
آخرين اخبار از نمایشگاه بین المللی قرآن 

ترجمه و تفسیر قرآن به زبان آلمانی
مجموعه نفیس 12 جلدی ترجمه و تفسیر قرآن‌كریم به زبان آلمانی در بخش مكتوب دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم تهران به نمایش درآمد.

این مجموعه نفیس به قلم «تئودورعادل خوری» است و انتشارات «گوترز لوهر» در فاصله سال‌های 1990 تا 2001 میلادی آن را منتشر كرده است. غرفه «كتاب‌های روز قرآنی در حوزه آمریكا و اروپا» در بخش مكتوب نمایشگاه علاوه بر ارائه این مجموعه نفیس، بیش از 70 عنوان كتاب قرآنی به زبان آلمانی را به نمایش درآورده است. این عناوین شامل 15 جلد قرآن‌كریم با ترجمه آلمانی است كه پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و اشارد اسلامی آنها را تهیه و جمع‌آوری كرده است. ویژگی این كتاب‌ها این است كه همگی به روز بوده و قابل دسترسی و خریداری برای همگان هستند. گفتنی است در این بخش، كتاب‌های قرآنی به زبان فرانسه، روسی و انگلیسی نیز در معرض دید بازدیدكنندگان قرار دارد.

بازدیدكنندگان نمایشگاه قرآن در سوگ حضرت خدیجه(س)
بازدیدكنندگان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم دوشنبه چهارم آبان‌ماه همزمان با وفات حضرت خدیجه(س) به سوگ این بانوی بزرگوار می‌نشینند.

در این مراسم كه در محل سالن همایش‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برپا می‌شود، برنامه‌هایی چون قرائت قرآن و همخوانی قرآنی برگزار خواهد شد.در این مراسم از نویسندگان كتاب درباره حضرت خدیجه(س) و مقام والای ایشان تقدیر می‌شود.همچنین در این مراسم مسابقه‌ای بین نوجوانان حافظ و قاری برپا می‌شود.ارائه مقاله درباره شخصیت برجسته حضرت خدیجه(س) نیز از دیگر بخش‌های این مراسم است.گفتنی است، مراسم وفات حضرت‌خدیجه(س) شامل برنامه‌های دیگری از جمله تواشیح، سخنرانی، قرائت قرآن و مداحی است و برگزاری آن بر عهده بخش بانوان است.

ترتیل كامل قرآن با صدای 10 قاری برجسته در نمایشگاه قرآن‌كریم
ترتیل كامل قرآن با صدای 10 قاری و استاد برجسته جهان اسلام در یك نرم‌افزار قرآنی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم ارائه شده است.

در نرم‌افزار «تصویر آیات»، 10 دوره تلاوت كامل قرآن‌كریم توسط استاد «عبدالباسط، منشاوی، سعدالغامدی، شاطری، پرهیزگار، خلیل‌الحصری، حذیفی، سدیس، خالدالقحطانی، العجمی»، عرضه شده است.همچنین در این نرم‌افزار، امكان نمایش عكس برای تمامی آیات به منظور درك بهتر مفهوم آیه‌ها، دسترسی به آیات قرآن ازطریق درختواژه آیات و موضوعات، نمایش متن قرآن با اعراب و چهار ترجمه و تفسیرالمیزان و امكان جست‌وجو از متن، ترجمه و تكرار آیات برای حفظ آنها فراهم شده است.كابران برای استفاده از امكانات و اطلاعات این نرم‌افزار می‌توانند مشخصات سوره و آیه موردنظر را در بخش جست‌وجو وارد كرده و اطلاعات خواسته شده را دریافت كنند.علاقه‌مندان می‌توانند آیه، ترجمه و تصویر مربوط به سوره و آیات قرآن را از طریق چاپگر نیز چاپ كنند.این نرم‌افزار توسط مؤسسه تحقیقاتی «مرسلین» تولید و در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم عرضه شده است.

نخستین نرم‌افزار تواشیح و همخوانی در نمایشگاه قرآن ‌كریم
نخستین نرم‌افزار تخصصی تواشیح و همخوانی قرآن‌كریم با عنوان «مدیحه» (1) در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم عرضه شد.

در این نرم‌‌افزار 332 عنوان تواشیح، ابتهال و همخوانی قرآن در قالب بیش از 30 ساعت برنامه صوتی و آموزش توسط گروه تواشیح و همخوانی، ارائه شده است.امكان مرتب‌كردن تواشیح براساس هفت‌ عنوان مختلف، اطلاعات مربوط به گروه‌های تواشیح به همراه عكس و نغمات به كار رفته از دیگر مواردی است كه كاربران می‌توانند در نرم‌افزار «مدیحه» استفاده كنند.علاقه‌مندان می‌توانند این نرم‌افزار را با تخفیف 20 درصد در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم تهیه كنند.

نمایشگاه بین‌المللی و آموزش قرآن‌كریم در یك نرم‌افزار
تلاوت، تفسیر، ترجمه و بسیاری از مباحث قرآنی در یك نرم‌افزار آموزش قرآنی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم ارائه شد.

در نرم‌افزار قرآنی آموزشی «المائده» تلاوت مجلسی 29 قاری از جهان اسلام، 87 تلاوت مجلسی كامل، ترتیل كل قرآن با صدای استاد «شهریار پرهیزگار»، آموزش روخوانی و روان‌خوانی با تلفظ «محمدرضا پورزرگری» و استاد «عبدالباسط»، آموزش تجوید قرآن توسط استاد «سیدمحسن موسوی» و استاد «خلیل العصری» به همراه فیلم آموزشی ارائه شده است.همچنین از دیگر موارد عرضه شده در این نرم‌افزار می‌توان به آموزش مباحث صوت و تمرینات صداسازی، آموزش مقامات قرآنی توسط استاد «حبیب یوسفی»، معرفی مقامات قرآنی تلاوت‌های مجلسی منتخب و ترتیل قرآن جزء 25 و جزء 26 و آیات منتخب از سایر سوره‌ها اشاره كرد.تفسیرالمیزان به فارسی و تفسیر نمونه، ترجمه قرآن، فرهنگ لغات قرآن‌كریم، امكان جست‌وجوی لغات به همراه مشاهده متن، ترجمه و تفسیر، امكان تحقیق از دو هزار موضوع در قرآن، پخش تواشیح و ابتهال، اذان، فیلم تلاوت از قاریان مشهور، مسابقه و سرگرمی‌های قرآنی ویژه نوجوانان، زندگینامه قاریان با عكس‌های متنوع و قابلیت شنیدن قرآن و تواشیح از بخش‌های دیگر این نرم‌افزاری ـ آموزشی است.این نرم‌افزار فشرده با 20 درصد تخفیف در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم عرضه می‌شود.

دكتر «احمدرضا غایی»، استاد علوم قرآنی دانشگاه آزاد: آیات قرآن بیانگر ظهور منجی در آخرالزمان است

 آیات متعدد قرآن بیانگر حكومت صالحان و مستضعفان در آخرالزمان است؛ اگر چه به صراحت نامی از منجی موعود نیامده است.

دكتر «احمدرضا غایی» استاد علوم قرآنی دانشگاه آزاداسلامی با بیان این مطلب درباره منجی موعود و مسائل عصر ظهور و ارتباط این موضوع با قرآن گفت: بنای قرآن این نیست كه اسامی امامان و به ویژه حضرت مهدی‌(عج) را آورده باشد، بلكه قرآن به بیان مسائلی اشاره می‌كند كه به سادگی می‌توان ظهور منجی موعود در آخرالزمان را از آن برداشت كرد. «غایی» افزود: قرآن حتی در بیان احكامی همچون نماز و روزه نیز به دستورات كلی اكتفا كرده است. وی افزود: اعتقاد به ظهور منجی در آخرالزمان امری فطری است و باعث امید مستضعفان می‌شود. «غایی» در ادامه اظهار كرد: آیات متعددی در قرآن بیانگر وجود دوازده امام بعد از پیامبر گرامی اسلام است. وی ظهور منجی در آخرالزمان و حكومت صالحان بر زمین را وعده تخلف‌ناپذیر الهی دانست و گفت: پذیرش ظهور منجی در آخرالزمان از مشتركات همه ادیان است. این استاد علوم قرآنی در پایان تأكید كرد: نباید از قرآن انتظار داشته باشیم تا جزییات امور را نیز بیان كند.

پایان‌نامه «وظیفه مسلمانان در عصر غیبت از دید قرآن»
پایان‌نامه «وظیفه مسلمانان در عصر غیبت از دیدگاه قرآن و احادیث» به قلم چهار تن از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه اصفهان، در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم عرضه شد.

این پایان‌نامه در هشت فصل تنظیم شده است: مهدویت در اسلام، از ولادت تا غیبت، مهدی(عج) در عصر غیبت، شرایط و علائم ظهور، انتظار، وظایف مسلمانان در عصر غیبت، بعد از ظهور، آغاز حكومت تا پایان حكومت.این پایان‌نامه را «الهام تسلیمی»، «مرضیه ایرانپور»، «نفیسه حسینی» و «ملیحه افشاررئوف» تهیه كرده‌اند.پایان‌نامه ذكر شده در بخش «قرآن و انتظار» نمایشگاه در معرض دید بازدیدكنندگان قرار دارد.

حضور كودكان و نوجوانان در نمایشگاه قرآن‌كریم

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم با برنامه‌های متنوع،‌ پذیرای كودكان و نوجوانان است.
كارگاه نقاشی، كارگاه خوشنویسی، كارگاه قصه‌گویی، آموزش علوم قرآنی (رایانه‌ای)، دانستنی‌های قرآن، انتشار ویژه‌نامه «هدهد» برای كودكان، نمایش آثار برگزیده، نمایش كتاب‌های منتشره قرآنی، نشست‌ها و میزگرد‌های قرآنی، جشنواره آثار برگزیده و همایش ملی قرآن و كودك، برنامه‌ها و بخش‌های ویژه كودك و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم اعلام شده است.در بخش كارگاه نقاشی، امكان نقاشی رومیزی با مدادرنگی و آب‌رنگ، نقاشی دیواری و نقاشی كلاژ با تكه چسبانی وجود دارد. قصه‌گویی به صورت زنده و تصویری كه برگرفته از پیام‌های قرآنی است، برنامه كارگاه قصه‌گویی و اجرای موضوعات قرآنی در قالب قصه، شعر، ضرب‌المثل و حفظ قرائت قرآن با استفاده از بازی و سرگرمی نیز از دیگر برنامه‌های دانستنی‌های قرآن است.در بخش كارگاه خوشنویسی، آیات یا پیام‌های قرآنی توسط كودكان و نوجوانان خوشنویسی می‌شود و بخش آموزش علوم قرآنی (رایانه‌ای) نیز شامل نرم‌افزارهای قرآنی است كه از طریق بازی‌های كامپیوتری و تكنولوژی روز، كودك را با مفاهیم قرآنی آشنا می‌كند.
برگزاری مسابقه «اولین روزه من» در قالب نقاشی، شعر، داستان، خاطره و مقاله از برنامه‌های «همایش ملی قرآن و كودك» است و در جشنواره آثار برگزیده نیز، آثار برگزیده شركت‌كنندگان در نمایشگاه طی سه مرحله گزینش و در مراسمی با حضور مدیران فرهنگی كودكان و نوجوانان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

نخستین دایرةالمعارف قرآن كودك و نوجوان

بخش‌هایی از نخستین دایرةالمعارف قرآنی كودك و نوجوان به قلم دانشمندان و استادان حوزه علوم قرآنی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه شده است.
در این اثر از عناصر عكس و تصویر استفاده شده كه مطالعه آن را برای كودكان و نوجوانان جذاب می‌كند.در این دایرةالمعارف موضوعاتی همچون آموزش تجوید قرآن، آشنایی با سوره‌ها، آیات نام‌دار، اعلام قرآنی، اماكن جغرافیایی قرآن، علوم طبیعی در قرآن، هنرهای قرآنی، قاریان مشهور، معارف قرآن و علوم قرآنی ارائه شده است.همچنین تاریخ قرآن، اعجاز قرآن، اخلاق در قرآن، اصول دین، احكام قرآن، ترجمه و تفسیر قرآن از دیگر موضوعات این دایرةالمعارف است.برخی از استادانی كه در مشاوره و بازنگری مقالات این دایرةالمعارف همكاری كرده‌اند، عبارتند از: «بهاءالدین خرمشاهی»، دكتر «سیدمحمدعلی ایازی»، دكتر «محمدرضا ستوده‌نیا»،‌دكتر «مجید معارف»، دكتر «محمدمهدی هراتی»، دكتر «ناصر سلمانی ایزدی»، حجت‌الاسلام «حسن پویا»، دكتر «عبدالوهاب شاهرودی» و «مرتضی كریم‌نیا».
همچنین دكتر «نادر كریمیان سردشتی»، دكتر «محمدكاظم شاكر»، حجت‌الاسلام «محی‌الدین بهرام محمدیان»، «مسعود انصاری»، «محسن معینی»، دكتر «جعفر نكونام» و دكتر «محمدعلی رضایی اصفهانی» از دیگر مشاوران این دایرةالمعارف قرآنی هستند.ویژگی‌های این اثر، روانی نثر با تأكید بر ساده‌نویسی، تناسب محتوایی مقالات با ظرفیت ذهنی كودكان و نوجوانان، بهره‌گیری از دیدگاه‌های قرآن‌پژوهان معروف در تدوین مقالات، طرح و ارائه مطالب با بهر‌ه‌گیری از تصاویر و عكس‌های مناسب، جامعیت مقالات از نظر اطلاعات مورد نظر و رعایت تناسب میان حجم هر مقاله با اهمیت موضوع آن اعلام شده است.

این كتاب در 600 صفحه قطع رحلی و به صورت چهار رنگ با كاغذ گلاسه منتشر می‌شود.دایرةالمعارف قرآنی كودك و نوجوان دارای 800 مدخل و 200 ارجاعات است و مطالب آن به صورت الفبایی تنظیم شده و اكنون مرحله صفحه‌بندی را طی می‌كند.دویست صفحه از این كتاب در بخش مكتوب نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران به نمایش درآمده است.گفتنی است، سرپرستی و تألیف و تدوین كتاب بر عهده «غلامرضا نوعی» است و نشر آن را «محمدعلی حق‌بین» بر عهده دارد.

مسابقه قرآن و مهدویت در نمایشگاه قرآن
بخش جوان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم اقدام به برگزاری مسابقه كتبی «معارف قرآن و مهدویت» كرد.

جوانان علاقه‌مند می‌توانند پس از دریافت سئوالات، پاسخ‌های خود را تا 19 آبان‌ماه همزمان با بیست‌وپنجم ماه مبارك رمضان به این بخش ارائه كنند.فقط جوانان 15 تا 29 ساله حق شركت در این مسابقه را دارند و برندگان با ارائه تصویر شناسنامه می‌توانند جایزه خود را دریافت كنند.مراسم قرعه‌كشی این مسابقه روز 20 مهرماه، بیست‌وششم ماه مبارك رمضان از ساعت 30/18 تا 20 با حضور شركت‌كنندگان در سالن اجتماعات نمایشگاه انجام می‌شود.

نمایش بیش از 900 عنوان كتاب در نمایشگاه قرآن

برنامه‌های بخش مكتوب دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم اعلام شد.
این بخش از نمایشگاه با هدف ارائه كارنامه سالانه حوزه نشر علوم و معارف قرآنی كشور، آشنایی مخاطبان با آثار تألیفی و یا ترجمه‌ای در این حوزه، دستیابی به جدیدترین اطلاعات و ارتباط مستقیم مؤلف و ناشر با مخاطب ایجاد شده است.در بخش مكتوب نمایشگاه 300 اثر قرآنی چاپ سال 1383 و 690 اثر دیگر كه چاپ 1382 هستند، ارائه شده است.از دیگر قسمت‌های این بخش می‌توان به این موارد اشاره كرد: نمایش ترجمه‌های چاپ اول قرآن به فارسی و غیرفارسی، نمایش مجلات قرآنی و دینی، معرفی آثار قرآنی خادمان قرآنی یازده دوره قبلی نمایشگاه، دیدار با چهره‌های قرآنی (مؤلفان و مترجمان)، غرفه نویسندگان برگزیده قرآنی، كارگاه مراحل چاپ و نشر قرآن‌كریم، بخش نسخه‌های خطی قرآن و برگزاری اولین دوره انتخاب كتاب و مقاله قرآنی سال.

برگزاری مسابقه حضوری روش انس با قرآن

مسابقه حضوری «روش انس با قرآن» در طول ایام برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم در كارگاه آموزشی «مفسرین جوان»، برگزار می‌شود.
شركت‌كنندگان در این مسابقه با مراجعه‌ به یكی از تفسیرهای جوان یا «بیان» موضوع موردنظر خود را از میان 20 هزار موضوع مندرج در فهرستواره موضوعی این تفسیرها انتخاب می‌كنند و با مراجعه مجدد به این تفسیرها، توضیح و تفسیر آیاتی را كه دارای موضوع موردنظر است، می‌یابند.شركت‌كنندگان در مرحله بعد باید لغت‌های هر آیه را با اعراب صحیح و ترجمه آن در پاسخنامه درج كنند و در پایان برداشت شخصی خود را از آیه موردنظر بنویسند.به برندگان این مسابقه، سكه‌ بهار‌ آزادی اعطا می‌شود.

حضور چشمگیر محصولات قرآنی چین در نمایشگاه قرآن

محصولات قرآنی كشور چین در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم حضور چشمگیری دارد.عمده محصولات ارائه شده در غرفه محصولات قرآنی جهان به تولیدات چینی اختصاص یافته است.اسباب‌بازی‌های كامپیوتری قرآنی، تابلوهایی كه آیات شریفه قرآن بر روی آن نوشته یا حك شده و لیوان‌هایی كه تصویر كعبه بر روی آن كشیده شده است، از نمونه این آثار است.گفته می‌شود تابلوهای قرآنی كشور چین در شمارگان 100 هزار عدد و بشقاب‌های ارائه شده با تصویر كعبه در شمارگان حدود 5/1 میلیون عدد در سال تولید می‌شود.

در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته شد:دستگاه دیجیتالی حفظ قرآن

دستگاه دیجیتالی حفظ قرآن با قابلیت‌های چندگانه در غرفه «محصولات قرآنی جهان» به نمایش گذاشته شد.«علی حق‌بین» مسئول غرفه «محصولات قرآنی جهان» درباره این دستگاه گفت: این دستگاه دارای ضبط صوت، گوشی، میكروفون و پنج دكمه است كه علاوه بر آموزش فردی، قابلیت آموزشی جمعی قرآن را نیز دارد.
وی افزود: دكمه اول یك یا چند آیه موردنظر قرآن‌آموز را پخش می‌كند. قرآن‌آموز با فشاردادن دكمه دوم و به تقلید از آیه پخش‌شده تلاوت خود را ضبط كرده و دكمه سوم صدای ضبط‌شده قرآن‌آموز را پخش می‌كند.«حق‌بین» در ادامه اظهار كرد: دكمه چهارم صدای قرآن‌آموز را با تلاوت پخش‌شده از قاری موردنظر تطبیق می‌دهد و دكمه پنجم نیز آیه قرائت‌شده را سه بار تكرار می‌كند.مسئول غرفه محصولات قرآنی جهان در پایان گفت: این دستگاه همچنین دارای یك جلد قرآن معروف به «مصحف معلم» است.

استادان خوشنویسی در نمایشگاه قرآن

بخش هنری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم میزبان 61 اثر خوشنویسی، با موضوع «قرآن»، از استادان مختلف كشورمان است.
 این آثار كه از استادانی چون «غلامحسین امیرخانی»، «عباس اخوین»، «یدالله بابلی‌خوانساری»، «كرمعلی شیرازی» و... است، در سبك‌هایی چون «شكسته نستعلیق»، «نستعلیق»، «خوشنویسی»، «نسخ» و «ثلث» ارائه شده است.24 تابلوی خوشنویسی شده به سبك «نستعلیق»، 14 تابلو به سبك «شكسته نستعلیق»، یك نقاشی خط و... از خوشنویسی‌‌های با موضوع «قرآن» در این نمایشگاه است.گفتنی است، اكثر این آثار، با موضوع «قرآن و انتظار» شكل گرفته‌اند.

منبع:خبرگزاری قرآن

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo