شهید آوینی

 
عطر خوش رمضان در قسمت های جنوبی اسپانیا

ماه مبارک رمضان در قسمت جنوبی اسپانیا حال و هوای اسلامی خاصی دارد. هنوز روزهای مقدس اسلام در آخرین استحکامات مسلمانان آندولس روزهای اولیه اسلام را تداعی می کند.

منطقه "بیزین" در "گرانادا"، اسپانیا در طول ماه مبارک رمضان به مناطق قدیمی دمشق( سوریه) و یا کازابلانکا( مراکش) شباهت دارد. اگر در خیابانهای این منطقه قدم بزنید، با دیدن خوراکی های ماه رمضان، نوارها و کتب اسلامی و دعا و با وجود زنان محجبه نمی توان حال و هوای اسلامی و عطر خوش رمضان را در این مناطق انکار کرد.

در مناطق اسپانیایی که به مراکش نزدیک تر است و به «جزیره سبز» شهرت یافته بسیاری از رستورانها که مراکشی ها آن را اداره می کنند غذاهای ماه رمضان را برای مسلمانان روزه دار در افطار و سحر فراهم می کنند. اسپانیایی های محلی نیز می توانند عطر رمضان را در کوچه خیابانهای این مناطق حس کنند.

مهاجران مسلمانان شهر جنوبی ماربلا که بازدیدکنندگان آن را شهر رویاها می نامند، از این شهر به عنوان بهترین فضایی توصیف می کنند که ازهماهنگی و آرامش ماه رمضان برخوردار است.

اما در قسمت های شمالی اسپانیا و شهرهای بزرگی چون مادرید و بارسلون تنها در مساجد و عبادتگاههای کوچک  می توان فهمید که ماه رمضان در آنجا نیز حضور دارد. در شهر بارسلون هفته پیش همایشی برگزار شد که در این همایش 200 نفر از پیشوایان مساجد حضور به هم رسانده بودند. هدف از برگزاری همایش این بود که جوامه مسلمان سالانه یک روز به ساکنین غیرمسلمان اجازه  داده تا از مساجد جامعه مسلمان دیدن کرده تا درک بهتری از اسلام داشته باشند.

"احمد ابن الال"، رئیس مرکز فرهنگی اسلامی در کاتولونیا گفت : بیش از 200 نفر نماینده جوامع مسلمانان در این استان تعهد خود را به افتتاح مساجد و عبادتگاه ابراز کرده اند. این همایش روز خاصی را برای این بازدید مشخص نکرده است اما اکثریت بر این امر اتفاق نظر دارند که روز عید فطر را به بازدید غیر مسلمانان اختصاص دهند.

انجمن ها اسلامی در ماه مبارک رمضان فرصت را مغتنم شمرده تا نیاز خود را به گوش دولت اسپانیا مبنی بر اختصاص تسهیلاتی برای ساخت مساجد بزرگ برسانند. مسلمانان کاتولونیا از مقامات اسپانیایی چیزی جز در اختیار گذاشتن تسهیلات نمی خواهند آنها همچنین گفته اند خود می توانند هزینه های مالی ساخت مساجد بزرگ را برعهده گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo