شهید آوینی

 
آیت الله حسنعلی مروارید دعوت حق را لبیك گفت
استان خراسان عالمی فرهیخته و مردمی را از دست داد

آیت الله حسنعلی مروارید از علمای استان خراسان شب چهارشنبه در سن 97 سالگی دارفانی را وداع گف

انا لله و انا الیه راجعون
عالم ربانی، فقیه صمدانی، متأله قرآنی، و استاد مكتب معارف اهل بیت علیهم السلام آیت الله حاج میرزا حسنعلی مروارید قدس سره، هشتم شوال 1329 ق. در مشهد مقدس پا به عرصة حیات نهاد. پدرش حجة‌ الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد رضا مروارید (1299 – 1338 ق.). از فضلای مشهد و شناخته شده به تقوا و ورع بود و با عالم ربانی حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودكی عقد اخوت و رابطة‌ مودت داشت. خاندان ایشان، سسله‏ای معروف به ادب و هنر بوده، لقب این خاندان (مروارید) با یكی از مشهورترین رجال ادب و هنر خوشنویسی عصر تیموری، خواجه شهاب الدین عبد الله مروارید كرمانی (865 – 955 ق.) آغاز می‏شود. عموی ایشان حاج شیخ علی اكبر مروارید نیز از علما و شاگردان محقق بزرگ، آیت الله آخوند محمد كاظم خراسانی بوده است. جد مادری ایشان،‌عالم ربانی و صاحب كرامات،‌آیت الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی (م 1329 ق.) است كه از شاگردان برجستة مرجع كبیر، آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی و از عالمان نامدار قرن 14 در مشهد مقدس بوده است. نام حسنعلی،‌ به یاد آن اسوة تقوا و نیز به احترام حاج شیخ حسنعلی اصفهانی بر آیت الله مروارید نهاده شده است
آیت الله مروارید مدتی پس از فوت استاد خویش میرزا مهدی اصفهانی در مشهد به تدریس خارج فقه و معارف دینی پرداخت، و قریب چهل سال انبوهی از خوشه‏چینان علوم و معارف اسلامی را از چشمة‌ جوشان دروس علمی و عملی خود سیراب ساخت، كه اینك بسیاری از آنها از عالمان برجستة‌ كشور محسوب می‏گردندهم اكنون نیز در دو مدرسة علمیة بعثت و سعادت كه توسط آن فقید سعید تأسیس شده، دانش‏پژوهان مستعد به فراگیری علوم اسلامی می‏‏پردازند.
ایشان در سی سالگی با دختری از خاندان آیت الله حاج شیخ محمد تقی بجنوردی كه از خویشاوندان مادری ایشان بود، ازدواج كرد و حاصل این ازدواج، هفت پسر و سه دختر می‏باشد. معظم له به تعلیم و تربیت فرزندان اهتمام بسیار داشت و در واقع تعلیم و تربیت را از خانوادة خویش آغاز كرده بود. خانوادة ایشان از معدود خاندان‏هایی است كه تمامی فرزندان و دامادها و اغلب نوه‏های آن پرورش یافتة حوزه‏اند و برخی از فرزندان ایشان از مدرسان سطوح عالی و خارج فقه و اصول در حوزة علمیة‌ مشهد می‏باشند
بیت شریف آیت الله حسنعلی مروارید، متأله قرآنی و استاد مكتب معارف اهل بیت علیهم السلام در گذشت ایشان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه و علمای اعلام و حوزه‏های علمیه و شیفتگان سلوك و سیرة‌ آن بزرگ و دیگر مؤمنین تسلیت ‏گفته و اعلام كرد: پیكر مطهر آن عزیز سفركرده، پنج شنبه 16مهر ساعت 9 صبح از مسجد ملا حیدر (خیابان خسروی نو) به سوی بارگاه ملكوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة‌ و الثناء ـ كه مطاف همیشگی‌ آن فقید سعید بود ـ تشییع می‏شود.
حضور در مراسم تشییع و مجالس ترحیم آن عالم سترگ موجب خشنودی قلب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه خواهد بود.مجالس ترحیم آن عالم ربانی عصر پنج شنبه و صبح و عصر جمعه و شنبه در مسجد ملا حیدر در خیابان خسروی نو برگزار می گردد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo