شهید آوینی
  

نشست نقد و بررسی "فارنهایت 11/9":

رامین: مایكل مور بزرگ‌ترین سانسورچی حقیقت است
محمدعلی رامین، مایكل مور را بزرگ‌ترین سانسورچی دوران معاصر در فیلم‌های مستند دانست كه در ظاهر جورج بوش را محكوم مي‌كند ولی در حقیقت برای او محبوبیت ایجاد مي‌كند.

محمدعلی رامین، كارشناس مسائل فرهنگی در جلسه نقد و بررسی مستند "فارنهایت 11/9" كه عصر دیروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره پركشش و پرجاذبه بودن این فیلم، گفت: فیلم آقای مایكل مور از نظر موضوع، تصاویر و اسناد بسیار پرجاذبه دارد و اینكه او توانسته فیلمی دو ساعته را به صورت مستند بسازد و مخاطب را خسته نكند، نشان مي‌دهد كه مایكل مور فیلمسازی توانمند است.
وی افزود: مایكل مور به غیر از هنر كارگردانی، هنر پردازش به موضوعات را دارد و این كار را با تبحر انجام مي‌دهد.
رامین با عنوان اینكه آیا مور یك منتقد بحران‌های اجتماعی و سیاسی كشورش است یا منتقد جناح و حزب جمهوري‌خواه گفت: مایكل مور به عنوان یك مستندساز، در حالی ‌این تصاویر و اسناد را جمع‌آروی كرد ‌كه پشتوانه عظیم اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی را با خود به همراه داشت.
وی افزود:‌ موضوع فیلم «فارنهایت 11/9» یك حادثه واقعی و نزدیك به زمان فعلی یعنی 11 سپتامبر 2001 است. بالاترین هنر مایكل مور در این فیلم، سانسور حقیقت است و به هیچ عنوان به اصل ماجرا نمي‌پردازد، مثلاً در یك صحنه نمادین فیلم كه مربوط به برخورد هواپیماها به برج‌هاست، جز سیاهی چیز دیگری دیده نمي‌شود و فقط صداست كه تماشاگر را در این لحظات همراهی مي‌كند. احتمالاً او در این صحنه در پی گفتن این مسأله بوده است كه هنوز هم اصل این ماجرا در ابهام است و یا اینكه مایكل مور نمي‌خواهد مخاطب از خود ماجرا چیزی دریافت كند.

 


این كارشناس امور فرهنگی گفت: در این فیلم مایكل مور نمي‌پرسد كه آیا این مملكت این قدر بي‌صاحب بود كه كسی درباره این حادثه محاكمه نمي‌شود و نمي‌پرسد كه مسوولان امر در آن زمان چه مي‌كردند و كجا بودند. در آن زمان این حادثه از تلویزیون پخش مي‌شد اما مایكل مور نمي‌پرسد چرا هیچ نیروی امنیتی یا گارد ملی یا مسوولان برج‌های مراقبتی در محل حضور نداشته‌اند.
وی افزود: این فیلم در ظاهر علیه جورج دبلیو بوش و حزب جمهوري‌خواه است ولی واقع امر این است كه مایكل مور متهمان اصلی را از درون به بیرون كشورش منتقل و متهم اصلی را خاندان سعودی معرفی مي‌كند.
رامین با بیان اینكه فرضیه اصلی فیلم اصلاً علیه بوش نیست،‌ بلكه اثبات‌كننده ادعاهای بوش است، اضافه كرد: اگر كل فیلم را با دقت در تمام جزئیات دنبال كنیم، باید اعتراف كرد كه رِژیم آمریكا در این فیلم تبرئه شده است و متهمان اصلی، مسلمانان و القاعده معرفی مي‌شوند.
وی تصریح كرد: مور كشتار مردم عراق را نشان مي‌دهد، اما ادعاهای جورج بوش را زیر سوال نمي‌برد و بیننده از همه كشته‌های مرم عراق، چیز قابل‌توجهی نمي‌بیند. در صحنه دیگری سرباز آمریكایی از مردم عراق عذرخواهی مي‌كند و مي‌گوید ببخشید مزاحم شما شدیم. باید گفت تمام فیلم، نظامیان آمریكا در عراق را تائید مي‌كند و آن‌ها را موجه جلوه مي‌دهد.
رامین با بیان اینكه كدام هنرمند دیگری مي‌توانست جنایتكارترین ارتش جهان را توجیه كند گفت: ‌مایكل مور به شكل هنرمندانه‌ای در این فیلم واقعیت 11 سپتامبر و ماجراهای حواشی آن را تحریف و سانسور كرده است ولی این سوال را بي‌جواب مي‌گذارد كه چرا این حادثه اتفاق افتاد و باید گفت آنچه در این فیلم مي‌گوید، پوششی است بر آنچه كه نمي‌خواهد بگوید و به بسیاری سوال‌ها هم پاسخ نمي‌دهد.
وی عواقب 11 سپتامبر را علیه مسلمانان عنوان كرد و گفت: اروپایي‌ها متعاقب همین فضا توانستند مسلمانان را محدود كرده و حجاب را ممنوع كنند.
رامین اظهار داشت: مایكل مور وقتی به اصل ماجرای 11 سپامبر نپردازد، تحریف واقعیت كرده است، به این دلیل كه حرف‌های واقعی را پنهان مي‌كند و به مخاطب اجازه دریافت واقعیت ماجرا را نمي‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: ‌این فیلم یك شاهكار هنری است، شاهكاری كه واقعیت را انكار مي‌كند و آن را برعكس نشان مي‌دهد، همچنین بسیاری از انتظارات مخاطب را نادیده مي‌گیرد و مسائل اصلی را به حاشیه مي‌كشاند و با این شیوه همه فرضیه‌های فیلم را موجه نشان مي‌دهد. به همین جهت فیلم از نظر ساختار، قوی و متنوع جلوه مي‌كند ولی در محتوا یك تصلب و تحریف تاریخ است.
این كارشناس امور فرهنگی در پایان گفت: امیدواریم كه هنرمندان ما بتوانند با استفاده از هنر، حقایق نظام و جامعه اسلامی كشورمان را به جهانیان نشان دهند و یا حقایق تلخ مسلمانان در مقابل جنایتكاران را در قالب فیلم به تصویر بكشند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo