شهید آوینی

 

برای نخستین بار در جهان یك دانشجوی ایرانی موفق به ساخت دستگاه «عدسی متغیر» شد

نخستین دستگاه «عدسی متغیر» با قابلیت ایجاد طیف نامحدودی از عدسی‌ها به همت یك دانشجوی ایرانی طراحی و ساخته شد.

علی زیوری لشكاجانی، دانشجوی رشته نرم‌افزار دانشگاه جامع علمی كاربردی صنایع و معادن بیرجند درباره ویژگی‌های اختراع خود گفت: ‌دستگاه عدسی متغیر، ‌دستگاهی است كه به ما این امكان را می‌دهد تا در مدتی كمتر از چند ثانیه عدسی دلخواه خود را ساخته و از آن استفاده كنیم.

وی افزود: به كمك این دستگاه ما قادر خواهیم بود مجوعه‌ای از انواع عدسی با شماره‌های متفاوت را كه در صورت عدم استفاده از این دستگاه فضایی به اندازه یك قفسه بزرگ را اشغال می‌كند در حجمی بسیار كوچك همراه خود داشته باشیم و هر زمان كه نیاز به عدسی خاصی داشتیم، دقیقا همان عدسی را در كمترین زمان ممكن، توسط این دستگاه ایجاد كنیم.

مخترع دستگاه عدسی متغیر با اشاره به اینكه به دلیل تدریجی و پیوسته بودن درجات تغییرات عدسیها هیچگونه محدودیتی در ساخت عدسی با قطرها و شماره‌های مختلف وجود ندارد، خاطرنشان كرد: با بهره‌گیری از این دستگاه می‌توان انواع عدسی‌ها را می‌توان با فاصله‌های كانونی مختلف و با قطر‌های بسیار كم یا بسیار زیاد ایجاد كرد؛ با توجه به این‌كه با تغییرات جزئی عدسی می‌توان شماره دقیق آنرا بر روی بدنه دستگاه خواند، این دستگاه را می‌توان تقریبا در هر جایی كه از عدسی استفاده می‌شود بكار برد.

وی در ادامه با اشاره به این‌كه دستگاه ابداعی در قالب دو اختراع به ثبت رسیده است، خاطرنشان كرد: در مرحله اول دو مدل ابتدایی دستگاه و در مرحله بعد دو مدل پیشرفته تر ثبت شد و به طور كلی می‌توان گفت كه دستگاه دارای چهار مدل است كه هر مدل آن در چهار رنج مختلف طراحی شده به طوری كه قادر است در هر رنج، نوعی از عدسی را در دو وضعیت مقعر و محدب، با شماره‌های متفاوت ایجاد كند.

زیوری لشكاجانی تصریح كرد: با استفاده از ‌این دستگاه می‌توان نمره عینك بیماران را با اختلاف چند صدم دیوپتر بدست آورد كه بدون آن، این عمل تقریبا غیر ممكن است. این دستگاه همچنین قادر به ساخت عدسی‌های ویژه‌ای است كه در تحقیقات مهم و دقیق اپتیكی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این كه این دستگاه با الهام از ساختار چشم انسان طراحی شده، اظهار داشت: ‌استفاده از دستگاه عدسی متغیر در مطبهای چشم پزشكی و اپتومتری به منظور تست و تعیین دقیق نمره عینك بیماران، ‌استفاده در مراكز آزمایشگاهی و تحقیقات جهت دسترسی آسان به عدسیهای مختلف و حتی دست نیافتنی، استفاده در دستگاه‌های مختلف اپتیكی به منظور بالا بردن قابلیت آنها، ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری جهت استفاده در مراكز عكاسی و فیلمبرداری و استفاده از آن به جای عینكهای تدریجی در آینده امكان‌پذیر خواهد بود.

زیوری لشكاجانی در پایان هدف اصلی از اختراع این دستگاه را فراهم كردن امكان تشخیص سریع، دقیق و آسان نمره عینك بیماران عنوان و تصریح كرد: عدسی متغیر با وجود قابلیتها و مزایای فراوانی كه دارد در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه با قیمت بسیار ناچیزی قابل عرضه به مصرف‌كنندگان خواهد بود.

منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo