شهید آوینی



 دونالد رامسفلد از زندانیان عراقی «عمیقا» عذرخواهی كرد.
دونالد رامسفلد از زندانیان عراقی كه مورد شكنجه‌ی نیروهای آمریكایی قرار گرفته‌اند، «عمیقا» عذرخواهی كرد.

به نقل از خبرگزاری رویتر، دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریكا كه برای پاسخگویی به پرسش‌های اعضای مجلس نمایندگان و كمیته‌ی نیروهای مسلح سنای آمریكا در كنگره حاضر شده بود، به رغم اینكه مسوولیت این شكنجه‌ها را پذیرفت و تاسف خود را اعلام كرد؛ تاكید كرد كه برای خرسند كردن دشمنانش استعفا نخواهد داد.وی گفت: این اقدامات در زمانی روی می‌دهد كه من وزیر دفاع هستم و بنابراین من مسوول آنها هستم.

رامسفلد در واكنش به این سوال كه آیا استعفا خواهد داد یا خیر، گفت: لازم به توضیح نیست كه اگر احساس كنم نمی‌توانم به درستی به وظیفه‌ی خود عمل كنم، در كمتر از یك دقیقه استعفا خواهم داد.
وزیر دفاع آمریكا افزود: من از آنچه كه بر سر این زندانیان آمده، احساس انزجار می‌كنم و عمیقا متاسفم. آنها انسانهایی هستند كه در حضانت نیروهای آمریكایی بودند و كشور ما موظف بود با آنمها درست رفتار كند؛ اما ما اینكار رانكردیم و این اشتباه بود.
وی تصریح كرد كه آمریكا در نظر دارد به قربانیان این شكنجه‌ها غرامت بپردازد.

جان وارنر، رییس كمیته‌ی سنای آمریكا كه از جمهوری‌خواهان بلندپایه است، در آغاز جلسه‌ی پرسش از رامسفلد گفت: سوء رفتار با زندانیان عراقی ضربه‌ای جبران ناپذیر به سیاست خارجی آمریكا زده و تلاش‌های نظامیان آمریكایی را برای برقراری دموكراسی در عراق تضعیف كرده است.(!)
وی گفت: هدف از احضار رامسفلد این است كه پاسخی برای این سوال كه چرا كنگره به طور كامل در جریان این بدرفتاری‌ها و تحقیقاتی كه درباره‌ی آن شده، قرار داده نشده بود، یافته شود.
رامسفلد شهادت در برابر كمیته را در حالی كه مقام‌های ارشد دفاعی آمریكا از جمله ژنرال ریچارد میرز رییس ستاد مشترك ارتش در كنار وی حضور داشتند، آغاز كرد.

رامسفلد در ادامه‌ اظهاراتش گفت: عكس‌های دیگری هست كه خشونت‌های جسمی علیه زندانیان را به تصویر می‌كشد؛ اعمالی كه می‌توان آنها را سادیستی، بی‌رحمانه و غیرانسانی توصیف كرد و این تصاویر می‌تواند خشم بیشتر جهانی را به همراه داشته باشد.به گفته‌ وی، تعداد بسیار زیادی عكس‌های دیگر و تعدادی نوار ویدیویی نیز در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: عكس‌هایی كه من دیده‌ام، تصویرگر كردار و رفتاری چنان وحشیانه، بی‌رحمانه و غیرانسانی است كه هر كس كه در آنها دست داشته است، باید مجازات شود و كنگره، مردم آمریكا و بقیه‌ی جهان باید از قضیه آگاه شوند.
رامسفلد بدون عذرخواهی مستقیم از نمایندگان كنگره اذعان داشت: اجازه دهید هیچ ابهامی باقی نگذارم. من از تشخیص اهمیت اعلام چنین موضوعی به بالاترین سطوح از جمله رییس جمهور و اعضای كنگره، بازماندم.
وی اذعان داشت كه روزهای 13 و 14 ژانویه از این ماجرا با خبر شده و تحقیقات یك یا دو روز بعد درباره‌ی آنها آغاز شده است؛ اما این خبر نه به وسیله‌ی رسانه‌ها، بلكه در نتیجه‌ی تحقیقات پنتاگون فاش شده است.
براساس این گزارش، جلسه‌ی كمیته‌ی سنای آمریكا مدت كوتاهی با فریادهای معترضانی كه پلاكاردهایی در دست داشتند، مختل شد كه در پی آن، معترضان به بیرون از سالن هدایت شدند.
ادوارد كندی، سناتور دموكرات، رسوایی مربوط به شكنجه‌ی زندانیان عراقی را یك بحران فاجعه بار برای اعتبار آمریكا خواند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد كه ژنرال ریچارد میرز نیز در این جلسه گفت: مردم برای قضاوت در این مورد باید در انتظار نتیجه‌ی تحقیقات جنایی مربوط به این اتهامات باشند.
وی همچنین تایید كرد كه از شبكه‌ی تلویزیونی سی.بی.اس خواسته است تا پخش عكس‌ها را متوقف كند؛ زیرا این امر برای نظامیان آمریكایی مستقر در عراق و افغانستان خطراتی به همراه دارد.
لانس اسمیت، معاون فرماندهی مركزی آمریكا در جلسه‌ی سنا گفت: در ماه ژانویه كه موضوع سوء رفتار با زندانیان عراقی مطرح شد، بلافاصله اقداماتی صورت گرفت. رسانه‌ها در جریان این تحقیقات قرار گرفتند و فرماندهان مستقر در عراق برای جبران مساله وارد عمل شدند و اطمینان حاصل كردند كه دیگر چنین مسایلی رخ نمی‌دهد.
اسمیت ادعا كرد كه این موارد سوء رفتار گسترده نیست و نمی‌تواند نمایانگر عملكرد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریكا باشد. وی در عین حال، تاكید كرد كه چنین اقداماتی تحمل نخواهد شد.
كارل لوین، از اعضای بلندپایه‌ی حزب دموكرات در سنای آمریكا در آغاز صحبت‌های خود گفت: آیا شخص عالیرتبه‌تری در سلسله مراتب رسیدگی قضایی به این موضوع، در مورد آنچه روی داده مسوولیت داشته یا نه.
سناتور لوین گفت كه از این ناراحت است كه رامسفلد حتی در مصاحبه‌ی تلویزیونی كه چند ساعت پس از علنی شدن اتهامات مربوط به این سوء رفتارها داشت، درباره‌ی آن هیچ صحبتی نكرد..

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo