شهید آوینی


 

تلاش اعراب برای ورود اروپا به جزایر سه‌گانه

پس از ورود اروپا به پرونده چالش هسته‌ای ایران و موفقیت 3 كشور اروپایی در تعلیق غنی‌سازی، پذیرش قطعنامه‌ها و پاسخ مثبت به انتظارات آژانس و كشورهای غربی از سوی ایران و همچنین امضای پروتكل الحاقی، شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس هم وسوسه شده‌اند تا با كشاندن پای اروپا به عنوان میانجی، امتیازاتی را كه سال‌های اخیر ایران از دادن آنها به اعراب خودداری می‌كند، با میانجی‌‌گری اروپا به دست آورند.
جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، كه مورد طمع و ادعای شیخ‌نشین امارات می‌باشد، موضوعی است كه به تازگی از سوی اعراب، به اروپا پیشنهاد شده تا در قبال دریافت امتیازهای مهم اقتصادی، نقش میانجی را برای اعراب در گرفتن امتیاز از ایران، در این پرونده به عهده بگیرد.
از همین رو اروپا موضوع میانجیگری بین ایران و امارات متحده عربی را به بررسی گذاشته است.
به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، یك منبع دیپلماتیك بلندپایه عرب در بروكسل گفت: دیدارهای هفته گذشته كشورهای حوزه خلیج [فارس] و اروپا ـ‌ كه در سطح رهبران سیاسی و كمیته‌های فنی برگزار شد ـ موضوع میانجیگری اروپا بین ایران و امارات متحده عربی را به بررسی گذاشته‌اند.

روزنامه «الشرق‌الاوسط» ـ چاپ لندن ـ با اعلام این خبر به نقل از منبع مذكور، نوشت:‌ در این دیدارها، طرف عرب از كشورهای اروپایی خواسته است تا برای حل این مشكل، چند راهكار به ایران پیشنهاد دهند؛ از جمله اینكه ایران و امارات از طریق مذاكره با یكدیگر روی این مسأله به توافق برسند و یا هر دو كشور با مراجعه به دادگاه لاهه، حل این موضوع را به این دادگاه واگذار كنند.
گفتنی است، هفته گذشته، بروكسل شاهد نشست كمیته‌های مختلف برای آماده‌سازی مقدمات نشست‌های اروپا و كشورهای حوزه خلیج (فارس) در 17 ماه جاری میلادی بود.
 

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo