شهید آوینی


 

اعلام انزجار جهانی از جنایات سربازان آمریكا در شكنجه‌ زندانیان عراقی

پخش تصاویر هولناك رفتار نظامیان آمریكایی با زندانیان عراقی، یك بار دیگر ماهیت «ارمغان‌آوران آزادی» را به جهانیان نشان داد؛ تصاویری كه حاكی از شكنجه، هتك حرمت و اعمال دیگری است كه جامعه بین‌المللی و حتی خود مقامات آمریكایی نیز آن را محكوم كردند. این اعمال وحشیانه در زندان ابوغریب صورت گرفته؛ جایی كه زمانی شكنجه‌گاه و محل اعدام مخالفان صدام بود.

تصاویر پخش شده از شبكه سی.بی.اس افرادی را نشان می‌دهد كه سرپوشی بر سر آنها كشیده شده و دستهایشان با سیم بسته شده است و در این حالت مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند. هم چنین یكی از این زندانیان با این وضعیت بر روی یك جعبه قرار داشت كه اگر از روی آن می‌افتاد، دچار برق گرفتگی و در نهایت كشته می‌شد.
تصاویر دیگر حاكی از عریان بودن زندانیان و انجام اعمال منافی عفت، به اجبار سربازان آمریكایی است.
تصاویر پخش شده از این شبكه به حدی تكان دهنده بود كه حتی سخنگوی نظامیان آمریكایی نیز با اذعان به بدرفتاری سربازان آمریكایی با زندانیان با حالتی به ظاهر متعجب گفت: ما متنفر شدیم. اینها سربازان ما هستند و كسانی هستند كه ما هر روز با آنها كار می‌كنیم. ما انتظار داریم سربازان ما با زندانیان درست رفتار كنند. وقتی كه ما نمی‌توانیم خود را به عنوان الگوی رفتار با مردم بر اساس احترام و شرف نشان دهیم، نمی‌توانیم از مردم دیگر كشورها انتظار داشته باشیم تا با سربازانمان درست رفتار كنند.
در گزارش سی.‌بی.‌اس، گروهبان چیپ فردریش، یكی از نظامیان آمریكایی، بر یك بلندی ایستاده و با حمله به زندانیان، به آنها دستور می‌دهد كه به یكدیگر حمله كنند.

پخش این تصاویر موج انتقادات بین‌المللی را در پی داشته، به طوریكه حتی خروج نیروهای آمریكایی را از فلوجه تحت‌الشعاع قرار داده است.

- صلیب سرخ جهانی با انتقاد از این رفتارها، آن را محكوم كرده است و از آمریكا خواسته تا مسوولان این سوء‌ رفتارها را مجازات كند.

- كوفی عنان، دبیركل سازمان ملل نیز نسبت به رفتار آمریكایی‌ها با زندانیان عراقی اعلام انزجار كرده و گفته است، وی مخالف این نوع بدرفتاری‌ها با زندانیان است.

- اخضر ابراهیمی، نمایندهی ویژهی سازمان ملل در عراق نیز گفت: باید بر اساس قوانین بین‌المللی با زندانیان رفتار شود.

- دولت‌های انگلستان و استرالیا نیز شكنجه زندانیان عراقی را محكوم كردند و اعلام كردند: اقدامات نیروهای آمریكایی در شكنجه زندانیان، اقدامی جنایت‌كارانه است.

- از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل خواهان بررسی پرونده‌ و پی‌گیری قضایی افرادی شد كه به آزار زندانیان پرداخته‌اند.

- اتحادیه عرب نیز این قبیل اقدامات را «فراتر از نفرت‌آور» خوانده و اعلام كرده است: یك چنین اقداماتی از سوی صدام پیش‌بینی می‌شد، اما نه از سوی افرادی كه ادعای آوردن آزادی دارند.

- شورای همكاری خلیج فارس نیز با محكوم كردن این قبیل اقدامات، برخورد با عاملان این اقدامات را خواستار شده است.

- تصاویر پخش شده به حدی تكان دهنده‌ بودند كه جورج بوش، رییس جمهور آمریكا را نیز وادار به واكنش كرد. وی با تظاهر به ناراحتی درباره این تصاویر اظهار داشت: من از نحوه برخورد و رفتاری كه با این زندانیان شده است، عمیقا اعلام انزجار می‌كنم!

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo