شهید آوینی

 

پیام رهبر انقلاب اسلامی به همایش جهانی حکمت مطهر

آیت الله علی خامنه اى رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به همایش جهانی حکمت مطهر با اشاره به جهاد هوشمندانه ، عمیق و متقن علمی استاد شهید مرتضی مطهرى در مقابل تفکرات وارداتی غربی و شرقی و معرفی اسلام صحیح تاکید کردند : یکی از مسایلی که باید دراین گردهمایی مورد توجه قرارگیرد، بررسی راه هاى تداوم حرکت عمیق و اصیل شهید مطهرى براى برآورده کردن نیازهاى فکرى جدید و ورود به عرصه چالش با افکار وارداتی و نقادى علمی این افکار است .

متن پیام مقام معظم رهبرى به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدا از همه مسئولان و دست اندرکاران برگزارى این کنگره و از حضور همه علما ، اساتید ، محققان بویژه مهمانان خارجی که براى شرکت دراین اجلاس از کشورهاى مختلف به جمهورى اسلامی ایران تشریف آورده اند صمیمانه تشکر می کنم .
بررسی اندیشه ها و آراء شهید آیت الله مطهرى و تاثیر آن در شکلگیرى مبانی فکرى انقلاب اسلامی و تجلیل از شخصیت کم نظیر ایشان ، هم مورد نیاز جوامع اسلامی و هم اداى بخشی از وظیفه حق شناسی نسبت به اندیشمندان و فرزانگان انقلاب اسلامی است .
به نظر می رسد محور اصلی دراین گردهمایی باید تبیین شخصیت فکرى و هویت روشنفکرى شهید مطهرى و نقش آن در جریان فکرى و روشنفکرى اسلامی معاصر باشددرباره هویت فکرى و روشنفکرى شهید مطهرى تاکنون تعریف جامعی ارائه نشده است .
ایشان با قوت فکرى و اندیشه صائب خود دردهه هاى ۵۰ -۱۳۴۰ وارد میدانهایی شد که تا آن زمان هیچکس درزمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق ، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با مارکسیسم و تفکرات غربی و لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس ، موفقیت هاى بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی ، روشی متقن و به دور از تحجر و التقاط براى معرفی اسلام و مقابله باکج اندیشی و انحراف ایجاد کرد و پایه هاى افکار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تاسیس نمود و نقش موثرى برجریان فکرى اسلامی و شکلگیرى نظام اسلامی برجاى گذاشت و به صورت سنگرى امن براى جوانان طالب و علاقه مند فکر اسلامی درحوزه ها و دانشگاه ها درآمد تا بتوانند زیر سایه این تفکر عمیق و مستحکم دین خود را حفظ کنند و دست آوردهاى نوین فکرى داشته باشند و از آن دفاع نمایند.
محور دیگرى که پیشنهاد می کنم ، در این گردهمایی به آن توجه شود بررسی راههاى تداوم این جریان عمیق و اصیل است . ما نمی توانیم در شهید مطهرى متوقف شویم . هرچند پس از گذشت ۲۵ سال از شهادت این مرد بزرگ ، کتابهاى اوجزو جذابترین و پرفروش ترین کتابها براى نسلهاى جویاى فکر متین و منطقی اسلام است و ما درحال حاضر بدیلی براى مجموعه کتابهاى شهید مطهرى نداریم ولی نیازهاى فکرى روز به روز و نو به نو می شود و جریان ورود به چالش با افکار وارداتی و نقادى علمی و تفکیک صحیح از سقیم آن ، از وظایف مهمی است که باید ادامه پیدا کند. ما در دهه هاى آینده به مطهرى ها نیاز مبرم داریم .
فکر اسلامی بویژه پس از انقلاب اسلامی مورد چالش جدى قرار گرفته و این روند ادامه خواهد یافت . ما باید خود را آماده کنیم و با توجه به سرمایه هاى عظیم فکرى و فرهنگی اى که دراختیار ما است اگر از همه امکانات خوب استفاده کنیم در این مصاف پیروز خواهیم شد.
خوشبختانه در حوزه هاى علمیه و دانشگاهها ، فضلا ، علما ، دانشمندان و افراد صالح و شایسته از نظر علمی و فکرى وجود دارند و باید حضور خود را در این میدانها گسترش دهند و با امواج تبلیغاتی و شبهات جدید مقابله کنندو وظیفه خود را نسبت به اسلام ادا نمایند. امیدوارم خداوند متعال همه شما را موفق بدارد و این گردهمایی بتواند زمینه هاى شناخت بیشتر اندیشه هاى شهید مطهرى و راههاى تداوم آنرا براى نسلهاى آینده فراهم سازد.

سیدعلی خامنه اى

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo