شهید آوینی


امروز شنبه بیست و هشتم بهمن سال 1386 هجری شمسی مقارن است با نهم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با هفدهم فوریه سال 2008 میلادی.

 

وقایع پس از پیروزی انقلاب اسلامی :  
در چنین روزی در سال 1357ه ش چند تن از سر سپردگان رژیم پهلوی پس از محاکمه با اثبات  جنایاتشان در دوران حکومت ظالمانه پهلوی اعدام شدند . ارتشبد نصیری به همراه سه تن دیگر به نامهای سرلشکر رضا ناجی فرمانده توپخانه و فرماندار نظامی اصفهان ، مهدی رحیمی ، فرماندار نظامی نهاوند و عامل کشتار هشتم بهمن و منوچهر خسرو داد سرلشکر سفاک شاه و فرمانده هوانیرروز و عامل جنایت هفدهم شهریور(جمعه سیاه ) د ر تهران اعدام شدند . پس از آنها  21 تن دیگر از جنایتکاران طاغوت نیز به جوخه اعدام سپرده شدند که در میان آنها اسامی افرادی چون غلامرضا نیک پی ، شهردار سابق تهران ، سپهبد امیر حسین رفیعی   فرمانده نیروی هوایی ، منصور روحانی ، وزیر کشاورزی ، سالار جاف نماینده مردم پاوه در مجلس شورای ملی، خواجه نوری ، منوچهر آزمون و محمود جعفریان  به چشم می خورد . 
در این روز همچنین مردم پس از ماهها نبرد  ، تعطیلی و اعتصاب، بازار ها را گشودند وکوچه ها را آب و جارو کردند  .
 امام خمینی ره به همین مناسبت پیامی را صادر کردند . متن پیام به این شرح است :
« اینک که به خواست خداوند  متعال و همت و پیوستگی ملت شجاع ایران ، ، انقلاب اسلامی موفقیت های چشم گیری به دست آورد ، لازم دانستم از کلیه اعتصابیون محترم روحانی ، دانشگاهی ، فرهنگی ، کارگر ، کارمندان ، بخش های مختلف دولتی و خصوصی ، دهقانان ، مطبوعات ، تجار ، و اصناف بازار تهران  و شهرستان ها و عموم بازر گانان ، پیشه وران  و صاحبان مشاغل   ایدهم الله تعالی تشکر کنم . زحمات فراوان و مشکلات  زیادی که در طول این مدت تحمل کردید مورد قدر دانی این جانب است . اعتصابات طولانی و سراسری و همبستگی بی نظیر شما به دنیا ثابت کرد که حاضر نیستید زیر بار دیکتاتوری و ستم بروید و حاضر نیستید   اجانب در کشور شما دخالت نمایند و برای رسیدن به آرمانهای اسلامی از هیچ گونه فداکاری مضایقه ندارید . اکنون که به یاری خداوند شروع به کار و شکستن اعتصابات هستید باید به تذکرات ذیل توجه نمایید :
1- تجار و کسبه و تولید کنندگان باید از اجحاف و گرانفروشی و هر نوع سوء استفاده از شرایط موجود خود داری نمایند و سعی کنند قیمت ها کاملا عادلانه و بر وفق موازین شرعی باشد .
2-لازم است مساوات و برادری اسلامی را کاملا در نظر گرفته نسبت به طلب هایی که به صورت چک و یا سفته و یا هر نوع دیگر دارند مراعات لازم را بنمایند و به بدهکاران مهلت کافی بدهند و از فشار آوردن به کسبه ای که به خاطر اعتصابات طولانی متضرر شده اند خود داری کنند و به آنان مهلت داده شود که بتوانند به طوری که فشار بر آنها وارد نشود بدهکاریهای خود را بدهند . من از تجار و بازرگانان انتظار دارم این امر انسانی و اسلامی را توجه نموده و عمل نمایند . 

روح الله الوسوی الخمینی

دیدار عرفات با امام خمینی ره  :
در همین روز در سال 1357 ه ش یاسر عرفات رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی ، هانی الحسن و چند تن از مقامات فلسطینی با حضرت امام خمینی ره دیدار کردند . در این دیدار که حاج سید احمد آقا  خمینی و دکتر ابراهیم یزدی نیز حضور داشتند امام ره در بخشی از سخنانشان فرمودند :
«انقلاب ما هرچه هم که قوه های مادی اش کم باشد ،  این معنویت اسباب پیشرفت می شود . ولهذا یک قدرت شیطانی عظیمی که پشتوانه آن و  پشتیبان آن ابرقدرتها بودند و آنها مجهز به همه جهازات شیطانی بودند و ملت ما مشت داشت و خون ،  این مشت و این خون غلبه کرد بر تمام این قدرت های شیطانی و بر ابرقدرت ها که قبل از این غلبه  از شاه پشتیبانی می کردند و اظهار وفاداری می کردند ....و من از خدای تبارک و تعالی می خواهم که ملت برادر ما فلسطین را بر مشکلات خودش غلبه دهد ما با آنها برادرهستیم . و من از اولی که این نهضت قبل از پانزده سال که ابتدای این نهضت بود راجع به فلسطین در نوشته ها و گفته ها راجع به فلسطین و راجع به جنایاتی که اسراییل در آن حدود کرده است همیشه متذکر می شدم . و الان هم انشاء الله بعد از اینکه ما از این غائله فارغ بشویم همان طوری که آن وقت در کنار شما بودیم حالا هم در کنار شما هستیم وامیدواریم که همه با هم مثل برادر با مشکلات مقابله کنیم . من از خدای تبارک و تعالی عزت اسلام و مسلمین و رجوع قدس به برادران خودمان را می خواهم .  در همین دیدار، عرفات بااشاره به سخنان" موشه دایان"، از انقلاب اسلامی ایران به عنوان زلزله ای درمنطقه یاد کرد که منافع اسراییل رابه خطر انداخته است.  

روابط ایران و آمریکا :
در همین روز دولت آمریکا رسما اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ خواهد کرد و رژیم جدید ایران را به رسمیت می شناسد . در این روز مقام های دولت آمریکا اعلام کردند که این کشور موافقت دولت ترکیه را برای استقرار بالگردانها و هواپیماهای غول پیکر در این کشور به منظور تخلیه هزاران آمریکایی از ایران جلب کرده اند . به گفته آنها با موافقت ترکیه شش هواپیمای غول پیکر سی 130 و چند فروند بالگرد عازم اینجرلیک ، پایگاه ناتو در ترکیه شدند .

دیدارنمایندگان آمریکا و شوروی در باره ایران : 
همچنین در  همین روز در سال 1357 مالکوم تون سفیر آمریکا در مسکو با آندره گرومیکو وزیر امور خارجه شوروی دیدار و با وی در باره اوضاع ایران گفتگو کرد . در این دیدار مالکوم تون اعلام کرد که دولت آمریکا ممکن است مجبور شود برای اطمینان یافتن از وضع آمریکایی ها و حراست   از جان آنها در ایران به اقدام های لازم مبادرت ورزد .

شناسایی دولت جدید ایران :
درپی شناسایی دولت انقلابی ایران از سوی آمریکا ، شوروی ، سوریه ، فلسطین ، لیبی ، و پاکستان امروز نیزدر سال 1357  دولت های فرانسه ، هند ، آلمان غربی ، یمن جنوبی ، ژاپن ،مصر ، لهستان ، جمهوری خلق کره ، عراق ، ترکیه ، سودان ، برزیل ، کره جنوبی ، کویت ، قبرس ، و اردن نظام  جدید سیاسی ایران را به رسمیت شناختند .  

قرار داد ایران وآلمان :
در چنین روزی در سال1307 ه ش ،  ایران و آلمان  قرار داد توسعه تجاری و روابط سیاسی  بایکدیگر به امضا رساندند  . 

تاسیس  حزب ملیون :
در چنین روزی در سال 1337  ه ش حزب ملیون ایران تاسیس شد . این حزب را دکتر منوچهر اقبال نخست وزیر وقت  تاسیس نمود . حزب ملیون عمر چندانی نیافت و تنها رقابت حزبی پارلمانی آن در انتخابات دوره مجلس بیستم سال 1339 ه ش  رخ نمود . در این دوره با انتخابات تقلبی بیشترین کرسی را در مجلس شورای ملی به دست آورد اما انتخابات آن دوره باطل شد و در نتیجه اقبال  از نخست وزیری استعفا کرد . پس از وی در دوره نخست وزیری جعفر شریف امامی انتخابات دوره بیست و نهم تجدید شد والبته باید گفت این انتخابات آخرین حضور حزب  ملیون بود . اعضا حاضر در این حزب را عمدتا نخست وزیران دوره های قبل ، وزرا، رجال فرهنگی ، نویسندگان واستدان دانشگاه تشکیل می دادند . عز الممالک اردلان ، سید اسدالله موسوی ، محمود جم ، حسام دولت آبادی ، محمد حجازی ، دکتر محمد علی هدایتی و دکتر محمد شاهکار از جمله اعضای شاخص این حزب بودند . کمیته مرکزی حزب را افرادی چون دکتر نصرت الله کاسمی ، دکتر خانبابا بیانی ،  دکتر رضا سرداری ، حبیبالله آموزگار و عبدالرضا انصاری تشکیل می دادند . پس از اقبال کاسمی به عنوان دبیر کل حزب ایفای وظیفه نمود . عباس شاهنده مدیر روزنامه فرمان - ارگان حزب ملیون - بود .  قاعده بر این است که احزاب که در واقع زبان گویای مردم باید باشند علی الاصول باید  از پایین به بالا تشکیل گیرند  و به این لحاظ به نظر می رسد احزاب دولتی موفقیتی در جذب توده های مردمی نداشته اند . 

شهادت دبیر کل حزب الله لبنان :
در چنین روزی در سال 1370هجری شمسی حجة الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی دبیرکل حزب الله لبنان به در جه رفیع شهادت نایل آمد . سید عباس موسوی را عمال رژیم صهیونیستی درمنطقه گالد  هدف حملات خود قرار دادند . پیشتر حزب الله لبنان در این منطقه آسیب جدی ای بر پیکر رژیم صهوینستی وارد آورده بود .  دراین حادثه همسر، فرزند خردسال و جمعی ازیاران وی شهید شدند. 

ورود هنگ یرموک به فلسطین :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی  هنگ یکم الیرموک ارتش رهائیبخش به فرماندهی سرهنگ دوم سوری “ محمد الصفا ” به فلسطین  وارد شد .

اجرای حق وتو :

درچنین روزی در سال 1946 میلادی  نماینده شوروی سابق درسازمان ملل متحد برای نخستین بار د رتاریخ از حق وتو استفاده کرد . بر اساس ماده 23 منشور ملل متحد ، شورای امنیت مرکب است از پانزده عضو سازمان ملل متحد. جمهوری خلق چین  ،  فرانسه  ،  اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (فدراسیون روسیه)- بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی و ایالات متحده آمریکا اعضاء دائم شورای امنیت هستند. مجمع عمومی ده عضو دیگر سازمان را بالاخص باتوجه به شرکت اعضای سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و سایر هدفهای سازمان در درجه اول و همچنین با توجه به تقسیم عادلانه جغرافیایی به عنوان اعضاء غیر دائم شورای امنیت انتخاب می‌نماید.  اعضای غیر دائم شورای امنیت نیز برای یکدوره دوساله انتخاب می‌گردند. معذلک در نخستین انتخاب اعضای غیر دائم پس از افزایش عده اعضای شورای امنیت از یازده به پانزده  عضو از چهار عضو اضافه شده برای یک دوره یکساله انتخاب می‌شوند.عضوی که خارج می‌گردد بلافاصله نمی تواند انتخاب شود. هر عضو شورای امنیت نیز یک نماینده در آن شورا خواهد داشت.براساس ماده 27 هر عضو شورای امنیت دارای یک رای است. تصمیمات شورای امنیت درباره  مسائل مربوط به آئین‌کار با رای نه  عضو اتخاذ می‌شود. همچنین  تصمیمات شورای امنیت مربوط به سایر مسائل با رای مثبت نه  عضو که شامل آراء تمام اعضای دائم باشد اتخاذ می‌گردد به این شرط که در مورد تصمیماتی که به موجب مندرجات فصل ششم و بند سوم از ماده 52 اتخاذ می‌شود طرف دعوی از دادن رای خودداری نماید . با این توصیفات شوروی به عنوان نخستین کشور عضو دایمی شورای امنیت با صدور حق وتو به ایجاد مفهوم و تاسیس حقوقی ای دست یافت و آن را مایه اختلافات بعدی کشور های جهان کرد . کشور های دارنده این حق ( پنج عضودایم شورای امنیت ) می توانند با تمامی تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل مخالفت ورزند طرح حق وتو درکنفرانس یالتا درسال1945میلادی بین انگلیس، آمریکا و شوروی سابق به تصویب رسید.حق وتو مورد اختلاف حقوقدانان است . برخی آن را مایه برتری و تفوق کشورهای شمال به جنوب می دانند و آن را ترجیح بلا مرجح می شمارند حال آن که موافقان این حق آن را حق واقعی کشورهای قدرتمند تلقی می کنند چرا که از نظر اینان هرکه میزان بیشتری از بودجه سازمان ملل متحد را تقبل می کند باید حق بیشتری در این میان داشته باشد . 
  

تولد اکتاو میربو :
در چنین روزی در سال 1850 میلادی  اکتاو میربو نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . « روز نامه پپیشخدمت خانم » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد اسکاربورو :
در چنین روزی در سال 1852 میلادی ویلیام اسکار بورو نویسنده و زبانشناس آمریکایی متولد شد . « پرندگان آریستو فانس » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ویاچسلاو ایوانوف :
در چنین روزی در سال 1866 میلادی ویاچسلاو ایوانوف ، نویسنده ، فیلسوف و شاعر بر جسته روس دیده به جهان گشود .

تولد موریس یولدره :
در چنین روزی در سیال 1881 میلادی موریس یولدره شاعر و نویسنده مشهور آلمانی به دنیا آمد .« جوانی یک شاعر » عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت گیوزه کاردو کچی :
در چنین روزی در سال 1907 میلادی گیوزه کاردوکچی نویسنده مشهور ایتالیایی و برنده جایزه نوبل سال 1906 دار فانی را وداع گفت . وی در دوره خود یکی از موثر ترین چهره های ادبی بر ادبیات ایتالیا بود .

در گذشت نوت هامسون :
در چنین روزی در سال 1952 میلادی نوت هامسون نویسنده ، شاعر و نمایشنامه نویس بر جسته نروژی درگذشت  . او در سال 1920 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد  . وی رهبر نئو رمانتیک ها در آغاز قرن بیستم بود و در نهایت رمان را به سمت ناتورالیسم موثر سوق داد .

پایان جنگ سوبارون :  
در چنین روزی در سال 1846 میلادی نخستین جنگ با انگلیسی ها با نام جنگ سوبارون پایان یافت . جنگ های سیک ها با انگلیس ها دوبار روی داد اولی بین سالهای 1845 تا 1846 و دومی از سال 1848 تا 1849 میلادی .در این جنگ نهایتا انگلیسی ها منطقه  پنجاب  را به تسخیر خویش در  آوردند .

ساخت نخستین کشتی بزرگ ژاپنی :
در چنین روزی در سال 1601 میلادی   ژاپنی ها  نخستین کشتی بزرگ با ظرفیت حمل بیش از  یکصد تن را ساختند .

اشغال ارزروم :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی  نیروهای روسیه ارزروم ارمنستان را به اشغال خود در آوردند .

استقلال لیتوانی :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی  لیتوانی برای نخستین بار استقلال خود را از کشور های رو سیه و آلمان اعلام کرد . این روز به عنوان روز ملی در این کشور نامیده شده است . لیتوانی کشوری است در شمال شرقی اروپا و در شرق دریای بالتیک . این کشور از شمال به لتونی و از شرق به جمهوری بیلو روسی و از جنوب به لهستان محدود است . نژاد مردم این کشور لیتوانیایی وعده ای نیز روس ، لهستانی و بیلو روس اند . زبان رایج میان آنان لیتوانیایی و عده ای نیز به زبانهای روسی و لهستانی  تکلم می کنند . اکثریت اهالی این کشور پیرو مذهب کاتولیک اند . حکومت این کشور جمهوری است . لیتوانی از سال 1975 تحت کنترل امپراطوری روسیه در آمد ولی در سال 1918 اعلام استقلال کرد اما از سال 1920 تا 1939 پایتخت آن تحت سلطه لهستان بود .  در سال 1940 نیروهای روسیه لیتوانی را  اشغال کردند و آلمانیها  آن را در  سالهای جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود در آوردند . سرانجام پس از فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق زمینه استقلال دوباره این کشور فراهم آمد و همزمان با دو جمهوری دیگر بالتیک در بیست و دوم اوت سال 1991 این کشور اعلام استقلال کرد .  در حال حاضر پاکساس ریاست جمهوری این کشور را به عهده دارد .

رابطه با ترکیه :
در چنین روزی در سال 1927 میلادی ،  ایالات متحده آمریکا با ترکیه رابطه همه جانبه سیاسی بر قرار کرد .

حمله به پالایشگاه :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی نیروهای آلمانی به پالایشگاه نفت آروبا حمله ور شدند .

اشغال خارکوف :
در چنین روزی در سال 1943 میلاید ارتش سرخ شوروی کمونیستی، خارکوف در اوکراین  را به اشغال کامل خود در آورد .

ونزوئلا علیه آلمان :
در چنین روزی در سال 1945 میلای ونزوئلا هم علیه آلمان نازی اعلان جنگ کرد .

دستیابی به نخستین مومیایی :
در چنین روزی در سال  1924 میلادی باستانشاسان جهان تابوت جسد مومیایی  توتانخامن  فرعون  مصری را پس از  1337 سال پس از مرگ او گشودند  و به جسد مومیایی شده اش دست یافتند . 

نخستین آزمایش اتمی چین :
در چنین روزی در سال 1961میلادی چین کمونیست برای نخستین بار راکتور هسته ای خود را مورد آزمایش  قرار داد .

سوارز رییس جمهور پرتغال :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی ماریو سوارز سوسیالیست به عنوان نخستین رییس جمهور مدنی پرتغال انتخاب شد .

پیمان مشترک تجاری :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی کشور های عراق ، مصر ، اردن و یمن شمالی پیمان مشترک تجاری و بازار مشترک اقتصادی را امضا کردند .

روز رییس جمهور در آمریکا : 
هر سال  این روزدر آمریکا به عنوان  سالروز تولد جورج واشنگتن (روز رییس جمهور) جشن گرفته می شود .

ورود آمریکایی ها به فیلیپین :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در  جریان جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی آمریکایی در جزیره فیلیپین فرود آمدند .

نخستین بالگرد :

در چنین روزی در سال 1946 میلای نخستین بالگرد طراحی شده برای مقاصد تجاری مورد آزمایش قرار گرفت .

انفجار بمب در ازبکستان :
درچنین روزی در سال 1999 میلادی یک بمب نسبتا قوی در محل سران دولت کشور ازبکستان منفجر شد . این حادثه ظاهرا به منظور کشتن اسلام کریم اف  رییس جمهور این کشور به وقوع پیوست اما ترتیب دهند گان این انفجار به هدف خود نرسیدند . 

  اخراج از موطن :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی   سفید پوستان فدراسیون آفریقای جنوبی شصت هزار سیاهپوست این کشور رااز موطن اصلی شان  اخراج کردند .

منبع : خبر گزاری مهر
 

28/11/57

انتصاب دريادار مدني به سمت فرماندهي نيروي دريايي به دستور سرلشكر قره‌ني و انتصاب سرهنگ مجللي و سرهنگ ممتاز به رياست شهرباني كل كشور و ژاندارمري به دستور وزير كشور 

انحلال گارد شاهنشاهي و گارد جاويدان به دستور سرلشكر قره‌ني و اعلام برنامه‌هاي ستاد ارتش در جهت كاهش دوره‌هاي وظيفه و آموزش در نيروهاي مسلح.

اعلام همبستگي تيپ هوابرد باغشاه و كادر هوانيروز با امام خميني و شروع به كار كاركنان صنايع نظامي‌پس از فرمان امام خميني مبني‌بر شكستن اعتصابها.

تداوم گردهماييها و راهپيماييهاي سازماندهي شده در مخالفت با تجديد سازمان ارتش و طرفداري از تشكيل ارتش خلقي و اجتماع گروهي از نظاميان در مقابل پادگان قلعه‌مر‌غي براي حمايت از انحلال ارتش و تشكيل ارتش خلقي. گردهمايي گروهي در دانشكده نفت آبادان براي حمايت از انحلال كامل ارتش ؛ محاكمه و مجازات كليه سران ارتش ؛ ‌‌ايجاد كميته‌هاي انقلابي از رزمندگان خلق ؛ تشكيل ارتشي از پرسنل ميهن‌پرست ارتش و رزمندگان سازمانهاي خلقي.

دستگيري، محاكمه و اعلام بازنشستگي عده‌اي از سران ارتش و مقامهاي دولتي رژيم گذشته ؛ از جمله محاكمه سالار جاف، هويدا، تيمسار ربيعي، اميني‌افشار، فخر مدرس، نوذري‌بقاء، سرتيپ محققي، امجدي، جهانباني، ‌هاشم برنجيان، بازداشت ارتشبد طوفانيان، سرلشكر منوچهري، تيمسار شعاعي، آزادي و سرهنگ سلامي‌ و اعلام بازنشستگي 26 تن از امراي نيروي هوايي به دستور ستاد كل ارتش.

ورود ياسر‌عرفات به تهران و ملاقات با امام خميني. عرفات در بدو ورود به‌‌ايران : انقلاب‌‌ ايران همچون زلزله‌‌اي براي تمام دنيا و اسرائيل و امپرياليزم بود. امام در ديدار عرفات با‌‌ ايشان : ما حالا هم (مثل سابق) در كنار شما هستيم.

حمله گروهي مسلح به سفارت مراكش در تهران و اشغال آن. ادعاي آسوشيتدپرس درباره درخواست دولت‌‌ايران از دولت مغرب مبني بر استرداد شاه و پاسخ منفي ملك حسن به‌‌ اين درخواست.

نامه دولت عراق براي مهندس بازرگان و استقبال از مواضع ضداسرائيلي رهبري انقلاب : دولت عراق بيانات آيت‌الله خميني رهبر بزرگ ديني و ساير شخصيتهايي كه انقلاب‌‌ ايران را رهبري مي‌نمايند درباره روابط با ملتهاي عرب و موضع‌‌ ايران را در برابر گروه غاصب صهيونيستي با خرسندي تلقي مي‌نمايند.
28/11/59

صدام حسين: تداوم اين جنگ ايران را به حالت بحران انفجار و اختلافات داخلي خواهد كشاند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo