شهید آوینی
 
همايش «مولانا» در بابل برگزار شد

به مناسبت سال جلال‌الدين محمد مولوی و هفته پژوهش، همايش «مولانا» با حضور شماری از شاعران و اساتيد برجسته ادبيات كشور، روز پنج‌شنبه‌ 23 آذرماه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد بابل برگزار شد.

«كريم زمانی» شاعر و نويسنده چندين ‌كتاب درباره مولانا در سخنانی در اين همايش گفت: اشعار مولانا اين شاعر گرانسنگ دارای انديشه‌های پيرامونی و روح آسمانی است.

وی ادامه داد: آثار مولانا جويباری از انديشه و صفای معنوی در جامعه جهانی ايجاد كرده است كه همچنان بشريت از اين آب زلال بهره‌مند می‌شوند.

آثار مولانا جويباری از انديشه و صفای معنوی در جامعه جهانی ايجاد كرده است كه همچنان بشريت از اين آب زلال بهره‌مند می‌شوند.

وی به ديوان شمس و مثنوی معنوی مولانا اشاره كرد و اظهار كرد: مولانا مثنوی را در سن بالای ‪ ۵۰‬سالگی سرود و اشعارش براساس مقتضيات زمان است.

اين استاد ادبيات يادآورد شد: در آثاری همچون ديوان حافظ و مثنوی مولانا معنی بر لفظ غالب است.

زمانی، درباره اينكه چرا مولانا برای ابلاغ پيامش از شعر استفاده كرده است، گفت: مولانا معانی بلندی برای بيان مقاصدش در نظر داشت كه زبان نثر ظرفيت بيان اين معانی بلند را نداشت.

«علی رحمانی» معاون پژوهش دانشگاه آزاد واحد بابل و دبير اين همايش گفت: امسال سال مولانا اعلام شده است و ما بايد به عنوان يك ايرانی اين فرصت را غنيمت بشماريم.
مولانا معانی بلندی برای بيان مقاصدش در نظر داشت كه زبان نثر ظرفيت بيان اين معانی بلند را نداشت.

وی ادامه داد: اگر ميلياردها دلار هزينه سال مولانا شود ارزش دارد زيرا زبان مولانا زبان قرآن است.

وی به دوستداران مولانا در كشور و به خصوص در ميان اساتيد و دانشجويان اشاره كرد و اظهار كرد: در اين همايش ‪ ۱۰۰‬مقاله توسط استادان سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شده است كه ‪ ۱۰‬مقاله به عنوان سخنرانی در اين همايش ارائه شده است.

«علی‌اصغر محمودی» استاد ادبيات دانشگاه آزاد واحد بابل نيز در مقاله خود به شرح انديشه‌های مولانا پرداخت.

همچنين، در حاشيه همايش مولانا نمايشگاهی از آثار و طرح‌های پژوهشی و پايان‌نامه‌های اساتيد با موضوعات و مقولات مربوط به مولانا جلال‌الدين محمد بلخی برپا شده است.

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo