شهید آوینی

منبع:خبرگزاری مهر

 

 

1358/8/28
عدم پذیرش نماینده "ساف" بعنوان میانجیگری در امر گروگانها توسط حضرت امام.
1359/8/28
ادامه درگیریهای پراكنده و اجرای آتش در سوسنگرد ، ادامه تظاهر به پیروزی عراق در نبرد سوسنگرد در رادیو بغداد و بازتاب جنگ سوسنگرد در دیلی تلگراف به عنوان مشابهی برای جنگ استالنیگراد . مصاحبه مفصل مسئول عملیات جبهه جنوب سپاه پاسداران دربارة جنگ و ضعفهای حاصله از مدیریت و فرماندهی آن و نیز هشدار نسبت به خطرات موجود . سخنان رئیس جمهور در روز عاشورا . توضیح رئیس مجلس ( آقای هاشمیرفسنجانی ) دربارة هدف از سفر به الجزایر ، لیبی ، سوریه و لبنان و نیز اعلام نظر دربارة تظاهرات اخیر و بیانات امام . اخبار و بازتاب سفر الجزایر : سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پارلمان الجزایر و انتقاد به موضع بیطرفانه این كشور در جنگ ، طرح مسئله بحث پیرامون گروگانها در گزارش خبرگزاریها . تلاشهای صلح و میانجیگری اولاف پالمه ، هند و جنبش عدم تعهد . واكنشهای سیاسی كویت ، عراق و عربستان دربارة العبدلی " كویت " . مصاحبه رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح مصر دربارة شروع جنگ و آینده آن . مقایسه نیروهای " اسلامی " و " دمكراتیك ملی " مخالف رژیم عراق و نیز مقایسه اهداف ایران و سوریه در حمایت از آنان : تغییر رژیم عراق با حفظ سیستم كنونی با تبدیل عراق به دومین حلقه زنجیر انقلاب اسلامی . اقتصاد نفتی منطقه : تدارك صدور یك میلیون بشكه نفت در روز توسط عراق و مقدمات و اشكالات آن ـ افزایش تولید و صادرات نفت سعودی ـ تفسیر اقتصادی صدای آمریكا و پیشبینی عدم ایجاد بحران جدّی در مسألة نفت و انرژی برای غرب . خبر یك نشریه كویتی دربارة تمایل آمریكا به تكرار كودتای 28 مرداد و بازگرداندن شاه .
 1363/8/28
ادامه ركود در خطوط عملیاتی و شناسایی از نزدیك نیروهای خودی درگیری سپاه با چتههای دمكرات در تكاب و درگیری شدید كومهله و دمكرات در اورامانات وجود نشانههایی دال بر استفاده نظامی عراق از جزایر كویت علیرغم تكذیب مقامات كویتی؛ اخراج عدهای دیگر از ایرانیان از كویت اعلام انصراف دبیركل سازمانملل از اعزام هیأتی برای تحقیق دربارة اسیران جنگی ایران و عراق، به دنبال پافشاری هر یك از دولتهای ایران و عراق در مورد تقدم سفر هیات به كشور مقابل. گزارش بیبیسی از روابط بین انگلیس و عراق در آستانه سفر معاون وزیرخارجه بریتانیا به بغداد و تحلیل تایمز از روابط عراق و امریكا. مصاحبه حافظ اسد با خبرنگاران رادیو فرانسه و اعلام حمایت مجدد وی از ایران در جنگ. اظهار نظر شخصیتهای مختلف در ادامه فشارهای تبلیغاتی و سیاسی علیه ایران برای پذیرش صلح و آتشبس بدون احقاق حقوق و امتیازات مورد نظر ایران سخنان آیتالله منتظری در دیدار با رئیس ستاد مشترك ارتش: وظیفه اصلی ارتش حراست از مرزهاست و وظیفه اصلی سپاه پس از جنگ حفظ انقلاب در برابر ایادی ضدانقلاب است. مصاحبه محسن رفیقدوست وزیر سپاه با روزنامه آساهی ژاپن دربارة ادامه جنگ، نحوة تأمین سلاح و طرح صلح عرفات ادامه بازتابهای سفر خدام به ایران؛ رادیو اسرائیل: این سفر نشانه شدت یافتن اختلاف ایران و سوریه است. روزنامه السیاسه چاپ كویت: سوریه قصد میانجیگری بین ایران و فرانسه دارد. خبرگزاری فرانسه: ایران سعی دارد در قلب اتحاد الجزایر، لیبی و سوریه و ایران كه هنوز تشكیل نشده قرار گیرد. سخنان یكی از رهبران فتح در مورد روابط ایران و سوریه. گزارش برخی خبرگزاریها از تلاش ایران برای فروش نفت با قیمتی كمتر از بهای رسمی دیدار عبدالله بخاری امام جمعه مسجد دهلینو از ایران و پاكستان گزارش تحلیلی مفصل از كنترل اسلام در كشورهای مختلف جهان و نحوة محار كردن ایران به عنوان مبدأ خیزش و كشف دوباره اسلام و ادامه این موج در سایر كشورهای اسلامی و بررسی جداگانه كشورهای ایران و عراق، سوریه، مصر، سودان، لبنان و عربستان و كشورهای خلیج فارس و بررسی زمینه امكان بروز انقلابی همچون ایران در این كشورها
 1363/8/28
امضای قرارداد مقدماتی برای حل اختلاف مالی بین فرانسه و ایران.

استعفای جورج شولتز وزیر خارجه امریكا بر سر جریان مك فارلین.

امام: رئیس جمهور آمریكا در این رسوایی (جریان افشای مك فارلین) باید عزا بگیرد و كاخ سفید باید تبدیل به كاخ سیاه بشود.

 


امروز چهارشنبه 30 آبان ماه سال 1386 هجری شمسی مقارن است با دهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم نوامبر سال 2007 میلادی.

واگذاری نفت شمال به استاندارد اویل :


در چنین روزی در سال 1300 هجری شمسی فوریت تصویب لایحه دولت با عنوان واگذاری امتیاز نفت شمال کشور به شرکت نفتی آمریکایی استاندارد اویل از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. پس از تصویب این لایحه ، دولتین روس وانگلیس که از ورود رقیب سوم در چپاول نفت ایران ناراضی بودند ، لب به اعتراض گشودند و این لایحه را مخالف منافع ملت ایران دانستند.

هجوم رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع) :


در چنین روزهایی در سال 1357 ه ش و در امواج پرتلاطم انقلاب اسلامی، مردم مشهد در تظاهراتی گسترده به سیاست های رژیم پهلوی اعتراض کردند و خواستار نابودی آن شدند. در همین حال عمال رژیم پهلوی و کابینه نظامی ارتشبد ازهاری در چنین روزی در سال 1357 ه ش به سوی مردم متحصن در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) هجوم بردند و به ضرب و شتم مردم حاضر در این مکان مقدس پرداخت

تولد ژان فرانسوا ولتر :


فرانسوا ماری آروئه معروف به ولتر فیلسوف، نمایشنامه نویس، شاعر، تاریخ نگار، ریاضیدان و عالم علوم طبیعی درچنین روزی درسال 1694 میلادی درفرانسه دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی خود را درمدرسه لوئی کبیر به اتمام رسانید و پس از آن به انجمن تمپل ملحق شد. وی از همان طفولیت به خواندن ونوشتن عشق می ورزید. ولتر پس از طی تحصیلات مقدماتی به نوشتن پرداخت اما در آثار مکتوب خود دائما به ذم اشراف ، فئودال ها و شوالیه های فرانسه می پرداخت. او به دلیل سرودن اشعاری برضد فیلیپ دوم از خانواده اورلئان ، محکوم به تبعید شد. اما پس از مدتی مورد بخشش قرارگرفت و آزاد گردید. وی به دلیل همین اشعارخود برای بار دیگرمورد اتهام قرار گرفت و در زندان باستیل حبس شد . ولتردرهمانجا بود که شعر تراژیک اودیپوس و شعر حماسی هانریاد را سرود. او همچنین یکی ازهمکاران گروه دایره المعارف بود که دیدرو نگارش آن را پایه گذاشته بود و دالامبر و روسو و دیگران در نوشتن مقالات آن می کوشیدند. تراژدی اودیپ، هانریاد، صادق، میکورمگاس و کاندید از جمله مهمترین آثار اویند. وی جایزه آکادمی فرانسه را نیز دریافت کرد. وی درسن 83 سالگی به پاریس بازگشت و بیمار شد و چندی بعد نیز در همان شهر درسال 1778 درگذشت.

نخستین پرواز با بالن :

درچنین روزی درسال 1783 میلادی نخستین پرواز موفقیت آمیز با بالن هوای داغ انجام شد. خلبان فرانسوا پیلاتر دوروزیه و فرانسوا لورن مارکز دارلانز به مدت 25 دقیقه ، بیش از پنج ونیم مایل در آسمان پاریس پرواز کردند .

اختراع فونو گراف :

در چنین روزی در سال 1877 توماس آلوا ادیسون، اختراع معروف خود با نام فونوگراف را به جهان عرضه کرد. فونوگراف نخستین دستگاه پخش صوت ضبط شده بود.

برپایی نخستین نمایشگاه دالی :

در چنین روزی در سال 1929 نقاش سوررئالیست فرانسوی سالوادور دالی نخستین نمایشگاه خود را برپاکرد. دالی پیش از آن که سوررئالیسم را برگزیند در مکاتب فوتوریسم و کوبیسم کوششهای زیادی کرده بود.

گشایش بزرگراه سراسری کانادا :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی بزرگراه آلاسکا که از میان کانادا می گذرد، رسما افتتاح شد .

بمباران مواضع صربها :

در چنین روزی در سال 1994 میلادی هواپیماهای جنگی ناتو مواضع صرب ها در منطقه کرواسی را بمباران کردند . منطقه بمباران شده، محلی در کرواسی بود که هواپیماهای صربستان از آن برای حمله به منطقه امن بیهاج در بوسنی و هرز گوین استفاده می کردند.

آزمایش هسته ای فرانسه :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی، فرانسه چهارمین آزمایش هسته ای زیرزمینی خود را در منطقه آزمایشی ای در اقیانوس آرام جنوبی به انجام رساند.

سفینه فضایی بدون سرنشین :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی چین ادعا کرد که یک سفینه فضایی بدون سرنشین را برای پرتاب در فضا طراحی و آزمایش کرده است.

گسترش ناتو به شرق :


درچنین روزی درسال 2002 میلادی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی را به منظور عضویت در این سازمان فرا خواند. پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی پیمان نظامی ورشو کشورهای لهستان، بلغارستان خواهان پیوستن به ناتو شدند. همچنین به نظرمی رسد کشورهای استونی، لیتوانی، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی در ماه می سال 2004 به عضویت ناتو نیز در آیند. گسترش ناتو به سوی شرق امروزه یکی از مهمترین موضوعات روابط بین الملل و مسایل ژئو استراتژیک شده است. به نظر می رسد پیمان نظامی ناتو با پیشروی به سوی شرق قصد کنترل کشورهایی چون چین را در سر دارد.

پایان جنگ سرد :

درچنین روزی در سال 1990 در فرانسه برای نخستین بارصحبت از پایان جنگ سرد به میان آمد. جنگ سرد اصطلاحی بود که بلوک شرق وغرب پس از پایان جنگ جهانی دوم به منظور خنثی سازی حوزه عمل رقیب ، وارد فرهنگ علوم سیاسی کرده بودند .

تولد جیم بیشاپ :

درچنین روزی در سال 1907 میلادی بیشاپ نویسنده آمریکایی به دنیا آمد. "روزی که به لینکلن تیر اندازی شد" عنوان مهمترین اثر اوست.

درگذشت یاکوب بوهم :

بوهم فیلسوف برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1624 میلادی درگذشت. وی در سال 1575 به دنیا آمد. پیشه اش کفاشی بود. خود او می گوید علت گرایشش به فلسفه آن بود که روزی وقتی به انعکاس اشعه آفتاب بر قفسه دکانش خیره شده بود به حقیقت دست یافت. بوهم مبتکر این نظریه عارفانه است که مطلق، نتیجه آمیزش اضداد است. این نظریه در عده ای از فلاسفه از جمله هگل موثر افتاد. نظریه هگل مبنی براین که هر چیزی متضمن ضد خود نیز است از بوهم وام گرفته شده است .



در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقعی ثبت نگردیده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo