شهید آوینی

 

تمام زایران ایرانی با پروازهای داخلی به عربستان اعزام می‌شوند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده در سال جاری اسکان 100 درصد حجاج در مدینه در هتل های اطراف حرم خواهد بود.

مصطفی خاکسار قهرودی صبح چهار شنبه در نشست خبری افزود: اولین گروه حج سوم آذرماه از استان تهران به سمت مدینه منوره اعزام خواهند شد و تعداد کل سهمیه متعلق به ایران در سال جاری حدود 102 هزار نفر است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تعداد 604 کاروان امسال از ایران به عربستان اعزام می‌شوند، تصریح کرد: 292 کاروان مدینه قبل و 312 کاروان مدینه بعد هستند.

به گفته خاکسار قهرودی تعداد کاروان‌های حج ایرانیان مقیم خارج از کشور به عربستان ، امسال از 9 کاروان به 14 کاروان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: از تعداد زائرانی که امسال به عربستان اعزام می‌شوند، حدود 47 هزار نفر زائران زن و حدود 45 هزار نفر نیز مرد هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به اینکه امسال تمام حجاج در قالب 312 پرواز و با هواپیماهای متعلق به ایران به کشور عربستان سفر خواهند کرد، گفت: نیمی از این پروازها با مسئولیت شرکت هواپیمایی هما و نیمی دیگر با مسئولیت شرکت سعودی خواهد بود.

خاکسار قهرودی ادامه داد: شرکت سعودی با هماهنگی که با شرکت هواپیمایی ماهان انجام داده زائران را از طریق این شرکت و با هواپیماهای ایرانی به کشور عربستان منتقل می‌کند.

وی در خصوص اجاره بهای مسکن در عربستان برای زائران در مراسم حج تمتع، گفت:‌ امسال نزدیک به 9 درصد نسبت به سال گذشته اجاره بهای منازل افزایش یافته است.

به گفته قهرودی، درصد اسکان زائران در هتل ‌های مکه نیز امسال افزایش یافته است.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، هتل‌ها و خانه‌های اجاره ‌ای اطراف حرم بسیار گران و برخی از آنها از کیفیت لازم هم برخوردار نیست، در نتیجه در مکه خانه‌ها را قدری دورتر از حرم در نظر می‌گیریم.

به گفته خاکسار قهرودی، سرانه اسکان برای هر فرد در مکه حدود 4 متر و در مدینه منوره حدود 5 متر مربع است.

وی با اشاره به وجود مشکل حمل و نقل عمومی در عربستان ، گفت: سال گذشته خودمان 550 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را برای سرویس دهی به زائران ایرانی آماده کردیم بطوریکه زائران می ‌توانستند در هر زمانی از شبانه روز به سمت حرم بروند.

خاکسار قهرودی ادامه داد: ظرفیت حجاج برای اعزام به عربستان بر اساس جمعیت هر کشور تعیین می شود و باید به ازای هر یک میلیون نفر، 1000 نفر به حج اعزام شوند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت کشور، هر ساله رشد 2 هزار نفره برای اعزام به حج تمتع به علاوه سهمیه اضافه که امسال حدود 5 هزار نفر بوده است، را داشته ایم.

به گفته قهرودی، یک میلیون و 400 هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند و متوسط انتظار افراد برای اعزام به حج تمتع 10 سال است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور در خصوص توزیع برخی نشریه‌هایی که موجب تنش بین مسلمانان در عربستان می‌شود، گفت: ما امیدواریم امسال شاهد کاهش این رفتارها باشیم.

وی ادامه داد: این کار به بهانه اختلاف دیدگاه‌ها و برداشت‌های مذهبی رخ می‌دهد و ما معتقدیم هیچ برداشت دینی و مذهبی برخواسته از تعالیم اسلام ، در ذاتش اختلاف و نفاق وجود ندارد.

به اعتقاد رئیس سازمان حج و زیارت کشور، این حرکت بر اساس یک برداشت نادرست انحرافی است که در حال اجراست که وحدت اسلامی را هدف قرار داده است و ما در قبال این حرکت فقط کار منطقی و دیپلماسی انجام می‌دهیم.

به گفته قهرودی هیچ یک از مسئولین سیاسی و رسمی عربستان این حرکت‌ها را تأیید و حمایت نمی ‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اضافه کرد: امسال اقلام غذایی را برای ارسال به عربستان افزایش و همچنین نظام طبخ مرکزی غذا را در عربستان گسترش داده‌ایم و برای پرهیز زائران از بازارگردی و خرید اجناس نامرغوب ، فروشگاه‌هایی را نیز برای این منظور راه‌اندازی کرده ‌ایم.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه حج از 21 تا 27 آبان در نمایشگاه بین المللی خبر داد و گفت: طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تأخیری در پروازها نخواهیم داشت.

  منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo