شهید آوینی

 

کتاب "ورود به قرآن" منتشر شد

کتاب "ورود به قرآن" تألیف محمد عابد الجابری اندیشمند مراکشی از سوی مرکز تحقیقات وحدت عربی لبنان در 450 صفحه منتشر شده است.

این کتاب دارای 3 بخش و 10 فصل است.
نویسنده در فصل اول با عنوان وحدت اصل در ادیان سه گانه آسمانی موضوعاتی چون پیامبر امی، ادعاهای بدون مؤسس، نصاری و مسئله تثلیث، جزیره العرب فضایی با آزادی اعتقادات و عقیده حنفیها را مطرح می کند و در فصل دوم با عنوان دعوت محمد (ص) و ارتباطات خارجی موضوعاتی چون دعوت محمدی از پادشاه حبشه، روابطه هاشمیها با حبشه قبل از اسلام، نامه های پیامبر اکرم (ص) به نجاشی، خلاصه و قلمروها را مورد بررسی قرار می دهد.

محمد عابد الجابری فصل سوم با عنوان پیامبر امی: آیا می خواند و می نوشت؟ را با بخشهایی چون بخوان: چه چیزی را بخوانم؟، پیامبر امی و امت امی، پیش از این کتابی نخوانده ام، بی سوادی علامت معجزه نیست، بازگشت به آغاز بررسی می کند.

فصل چهارم با عنوان وحی و اثبات نبوت دارای بخشهایی چون نزول وحی: روایاتی از مشاعر، اتهامات قریش و پاسخ قرآن، انقطاع وحی، چرا قریش دعوت محمدی را اجابت نکرد؟، در مفهوم وحی است.

نویسنده در فصل پنجم حقیقت نبوت و آراء امامت و ولایت را با بخشهایی چون کندی: دارای همه مقیاسهای عقلی، فارابی: فیلسوف، نبوت و ولایت: ظاهر و باطن، حقیقت محمدی : ولایت امام و انبیاء و اولیاء، وحی در یهودیت، مسیحیت و اسلامی، ابن رشد: دلیل نبوت آیندگان را مورد بررسی قرار می دهد.

بخش دوم با عنوان قرآن: روند هستی و تکمیل با فصل ششم با عنوان کتاب قرآن و بازگرداندن ترتیب ارتباط شامل بخشهایی چون قرآن ذکر و حدیث، قرآن دارای ذکر، قرآن کتاب، کتاب فرقان به زبان عربی مبین آغاز می شود.

فصل هفتم با عنوان حروف، قرائتها و معجزات است که بخشهایی چون همه سؤالات، قرآن با 7 حرف نازل شد، حرفهای 7 گانه و قرائتها، اعجاز در قرآن، شق القمر و اسراء و معراج در بر می گیرد.

فصل هشتم با عنوان قرآن عربی مادر کتابها و ترتیب ارتباط با اهل کتاب به بررسی موضوعاتی چون قرآن صادق میان دستها با زبان عربی، قرآن و مادر کتاب، قرآن تفصیل کتاب، توسعه روابط دعوت محمدی با اهل کتاب می پردازد.

محمد عابد الجابری در فصل نهم با عنوان همه قرآن و مسئله زیادت و نقصان مسائلی چون سؤالات تکمیلی، قرآن میان کتابت و قرائت، جمع آوری قرآن از منابع سنی و شیعه، زیادت و نقصان در قرآن را بررسی می کند. فصل دهم با عنوان ترتیب قرآن و ترتیب نزول شامل بخشهای ترتیب قرآن (معیارهای طولانی و کوتاه بودن، مکی و مدنی بودن، اولین و آخرین آنچه که نازل شده )، ترتیب نزول ( بخشهای متشابه، ترتیب مستشرقین، تصور معقول، روند تکوینی متن قرآن، اساس و معیارها، مراحل نزول ) است.

بخش سوم با عنوان قصه های قرآن کریم نویسنده به بررسی ویژگی تحقیقات در قرآن را با موضوعاتی چون قصه های قرآن نوعی ضرب المثل، قصه های قرآن و حقیقت تاریخی، پیروی قصه های قرآن از ترتیب نزول را بررسی می کند.

نویسنده در این بخش قصه در قرآن مکی شامل مرحله اول: قصه های اهل القری با ایجاز، بیان انبیاء گذشته، مرحله دوم: سوره اعراف، آدم و ابلیس در سوره اعراف، قصه نوح در سوره اعراف، مرحله سوم: داستان موسی و فرعون، قصه مریم در سوره مریم، قصه یوسف، داستان اصحاب کهف در سوه کهف، داستان ذوالقرنین، موسی و خضر در سوره کهف و بخش بعدی را به داستان در قرآن مدنی اختصاص داده و جدال با اهل کتاب، رسول در مدینه، یهودیان شهر، سلسله درگیریهای مسلمانان و یهودیان، رویارویی دشمنان یهودی با اسلام، بازگشت به ابراهیم جد عرب، طالوت و جالوت، ابراهیم راستگو، درسهایی از فرزندان آدم قابیل و هابیل، مریم و عیسی را بررسی می کند.

نویسنده مراکشی در پایان به داستانهای قرآنی با برهان و دلیل می‌پردازد و با موضوع پیامبر و قرآن ارتباطی صمیمانه کتاب را به پایان می‌رساند.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo