شهید آوینی

 

دبيركل انجمن علمای عراق: تقسيم عراق مقدمه‌ی تقسيم جهان اسلام است

امت اسلام بايد با اتحاد و همبستگی، مانع نفوذ قدرت‌های بيگانه و خارجی به كشورهای اسلامی شوند و رهبران شيعه و سنی عراق نيز بايد با پرهيز از اختلاف و تفرقه با طرح آمريكايی تقسيم عراق مخالفت خود را ابرازكنند.

«عبداللطيف الهميم»، دبير‌كل انجمن علمای عراق با ارايه‌ی سخنانی در اختتاميه‌ی دومين همايش بين‌المللی هم‌انديشی علمای شيعه و سنی با اعلام اين مطلب گفت: امت اسلام بايد با تكيه بر وحدت و همبستگی برای صلح و هم‌زيستی مسالمت‌آميز تلاش‌كرده و به اين نكته توجه‌كنند كه طرح شوم آمريكا برای تقسيم عراق، مقدمه‌ای برای تقسيم و تفرقه‌ی امت اسلام است.

دبير‌كل انجمن علمای عراق با اشاره به مشكلات و مسايل اين كشور گفت: آمريكايی‌ها با اقدامات زشت و ناپسند خود، مسلمانان عراق را تحقيركرده و قانون جنگل را در اين كشور تحميل‌كرده‌اند. وی گفت: رهبران شيعيان و اهل تسنن امروز بايد با گفت‌وگو و مذاكره، وحدت و همبستگی را در جهان اسلام مستقر و از ايجاد تفرقه و درگيری بين اين امت واحد جلوگيری‌كنند.

الهميم همچنين گفت: هم‌اكنون دين و وطن عراق در معرض تهديد قرارگرفته، اما به ياری خداوند، گروه‌ها و طوايف مختلف عراقی برای استقرار عراقی واحد و يكپارچه تلاش‌خواهندكرد و اين كشور را از چنگال اسراييل و آمريكا نجات‌خواهندداد.

وی در بخش ديگری از سخان خود به اختلافات موجود بين علمای اسلام اشاره‌كرد و گفت: اختلاف بين امت اسلام از زمان پيامبر(ص) تاكنون وجودداشته و مسلمانان بدانند كه اختلاف بين طوايف مختلف با وحدت اسلامی تناقض و تضادی ندارد؛ چراكه اختلاف از قوانين هستی است.

عبداللطيف الهميم تأكيدكرد: خداوند متعال در قرآن كريم فرمود «..اگر خداوند می‌خواست شما را امت واحدی قرارمی‌داد..»؛ بنابراين وجود امت‌ها و فرقه‌های مختلف در جهان اسلام متناقض وحدت و همبستگی اسلامی نيست.

دبيركل انجمن علمای عراق در پايان به اختلاف در تفسير و استنباط علما از آيات الهی اشاره‌ و اظهاركرد: اختلاف بين علما و مفسران در استنباط از آيات قرآن كاملا طبيعی است؛ چراكه اختلاف در درك متون فقهی از قرون دوم و سوم هجری تاكنون وجودداشته‌است.

 

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران ( ایکنا )

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo