شهید آوینی

 

امام جمعه نجف اشرف: امام خمينی(ره) پرچمدار وحدت اسلامی بود

امام خمينی(ره) پرچمدار و منادی وحدت بين مسلمانان بود و ‌به ‌خاطر حقيقی‌بودن اراده‌ی ‌‌ايشان شاهد بوديم كه اهتمام اين بزرگوار فقط به ايران محدود نبود ؛ بلكه برای تمامی ملت‌های مسلمان از فلسطين تا بوسنی، دلسوزانه ندای آزادی و رهايی از بند اشغال سردادند.

آيت‌الله «صدرالدين قپانچی»، امام جمعه‌ی نجف اشرف و عضو رهبری مجلس اعلای عراق، در حاشيه‌ی برگزاری دومين هم‌انديشی بين‌المللی علما و فرهيختگان شيعه و سنی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ايران همواره در راستای يكپارچگی امت اسلامی و تحكيم وحدت مبادرت ‌ورزيده ‌است.

وی خاطرنشان‌كرد: اكنون بعد از امام خمينی‌(ره)، رهبری حكيمانه‌ی «آيت‌الله خامنه‌ای» (مدظله‌العالی) استمراردهنده‌ی راه راستين ايشان است كه علاوه ‌بر‌ تأمين منافع سياسی برای مسلمانان، مصالح اعتقادی بسياری را نيز به‌‌همراه داشته‌است.

صدرالدين قپانچی در ادامه با اشاره به مخالفت تعاليم اسلامی با نظريه‌ی جدايی دين از سياست، هركدام را بخشی از ضروريات جامعه‌ی اسلامی برشمرد و افزود: هنگامی‌كه عقيده‌ی ما بر مبنای يكپارچگی و انسجام شكل‌گرفته‌باشد، لاجرم تأمين منافع سياسی و اجتماعی زيادی را به‌همراه خواهد‌داشت.

وی با اشاره به اين‌كه امروزه جهان اسلام در مسائل اساسی همچون مسئله‌ی فلسطين، نيازمند قاطعيت و تقويت موضع سياسی خود است، جمهوری اسلامی را در اين امر، پيشرو عنوان‌كرد. قپانچی با ارزيابی دومين هم‌انديشی بين‌المللی علما و فرهخيگان جهان اسلام، آن را گامی مثبت در جهت تحقق وحدت و انسجام اسلامی خواند و يادآورشد: به‌خاطر مهم و كليدی‌بودن اهداف چنين همايش‌ها و كندبودن روند تحقق دست‌آورد‌های اين مجالس، برخی به اشتباه اين همايش‌ها را بی‌حاصل تلقی‌می‌كنند.

امام جمعه‌ی نجف اشرف ادامه‌داد: چنانچه انتظارداشته‌باشيم اين نشست‌ها يك‌شبه، وحدت اسلامی را در سراسر جهان اسلام حاكم‌‌كند، در انتظاری واهی به‌سر‌برده‌ايم.

نويسنده‌ی كتاب «مقدمات فی علم التفسير» افزود: پيامبر خدا(ص) منادی وحدت امت تحت بيرق اسلام بود، آيا اين امر به طور كامل و صددرصد تحقق و نمود پيداكرده‌است؟! پس نمی‌توان گفت كه اين همايش‌ها شكست‌خورده هستند؛ بلكه تلاش‌هايی به‌شمارمی‌روند كه باعث كم‌شدن بدبينی‌ها نسبت به همديگر می‌شوند.

‌وی در پايان فعال‌شدن متفكران اسلامی و فرهيختگان جهان اسلام جهت ارائه‌ی راه‌حل‌هايی برای جلوگيری از گسترش فتاوای تكفيری و قتل و كشتار مسلمانان را خواستارشد.

 

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران ( ایکنا )

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo