شهید آوینی

 

 يادنامه شيخ بهايی در اينترنت منتشر شد

پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان در تازه‌ترين به‌روز رسانی خود، يادنامه شيخ بهايی را بر روی خروجی سايت قرار داده‌است.

يادنامه شيخ بهايی در بخش‌های زندگی سياسی شيخ و پاسخ به شبهات، سيری در آثار علمی شيخ بهائی، همراه با شيخ از تولد تا رحلت و معرفی چند كتاب منتشر شده از آثار شيخ بر روی خروجی سايت تبيان قرار گرفته‌است.

زندگی سياسی شيخ و پاسخ به شبهات، نيز به بخش‌های ديگری با عنوان دوره‏هاى چهارگانه زندگى سياسى شيخ بهایى، جايگاه روحانيت در دولت صفوى، سفرهاى شيخ بهایى و پاسخ به ابهام‏هاى زندگى سياسى شيخ بهایى شامل همكارى با سلاطين صفوى، مدح سلاطين معاصر و تأليف كتاب و رساله به نام آن‏ها و تضاد و دوگانگى در نظر و عمل سياسى تقسيم شده‌است.

در بخش‌هايی از سفرهای شيخ بهائی آمده‌است: «بيش‏تر نويسندگانى كه به شرح حال شيخ بهایى پرداخته‏اند از سفرهاى او به كشورهاى عراق، حجاز، شام، مصر و قدس سخن گفته‏اند، ولى در باره علت آن‏ها و تعيين مدت و تاريخ اين سفرها (به دليل سكوت و يا ابهام موجود در گزارش‏هاى تاريخى اين دوره) نظريه‏هاى مختلفى را ارائه كرده‏اند.»

همچنين در بخش‌هايی از سيری در آثار علمی شيخ بهايی نوشته شده‌است: «مقام علمی و ادبی و شخصيت علمی بهايی از آن نظر مورد توجه و اعجاب است كه وی در تمام علوم رسمی زمان خود دست داشت و در شماری از آن‌ها منحصر به فرد بود. او در حوزه معارف دينی و علوم اسلامی استاد بود و از خود خلاقيت بسيار نشان داد.»

در قسمت همراه با شيخ از تولد تا رحلت اين يادنامه نيز بخش‌هايی چون هجرت به ايران، قصه‌ای از نياكان، محمد در دوران جوانی، محمد و فراگيری زبان فارسی، شيخ بهايی و تفسير قرآن، شيخ بهايی و علم حديث، شيخ بهايی و علم فقه، شيخ بهايی و هنر، شيخ بهايی و زبان‌آموزی، شيخ بهايی و رياضيات، شيخ بهايی و دانش هيأت، استادان شيخ بهايی، شاگردان شيخ بهايی، عالمان معاصر شيخ بهايی و ... توضيح داده شده‌است.

در بخش پايانی يادنامه شيخ بهائی نيز به معرفی چند كتاب از آثار او مانند كليات، اشعار و آثار فارسی شيخ بهايی، قصه‌های شيرين موش و گربه و گلچينی از كشكول شيخ بهايی پرداخته شده‌است.

درباره هجرت شيخ بهائی به ايران چنين آمده‌است: «محمد در سن هفت سالگی همراه پدر از جبل عامل، راهی ايران شد، و به شهر قزوين كه آن روزها، يكی از پايگاه‌های اصلی شيعه و مركز حكومت شاه طهماسب صفوی بود، وارد شد. عزالدين حسين ترجيح داد سفر به ايران را همراه فرزند نوجوانش «محمد» كه هنوز هفت بهار را سپری نكرده بود و در آغاز تحصيل بود، برگزيند و رهسپار شود.»

 منبع: خبرگزاری قرآني ايران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo