شهید آوینی

 

امروز سه شنبه اول آبان ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و سوم اکتبر 2007 میلادی.

انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان :
در چنین روزی در سال 1377 ه ش سومین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد . نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و بر اساس قانون اساسی، رسیدگی به وظایف مقام معظم رهبری از جمله وظایف این نهاد است .

روز آمار و برنامه ریزی :
امروزه از آمار به عنوان علمی که در شاخص های توسعه نقش به سزایی ایفا می کند، یاد می کنند. داشتن اطلاعات دقیق و جستجو در ارقام و اطلاعات در این زمینه ، کار دولت ها را در بر نامه ریزی برای آتیه آسانتر می کند.

اداره ثبت احوال کشور درسال 1297 هجری شمسی به منظور ثبت احوال شخصیه ( تولد ، وفات ، ازدواج ، طلاق ) افراد تاسیس شد. در همین زمینه در سال 1303 هجری شمسی آیین نامه ای به تصویب رسید و در این آیین نامه اداره ای به عنوان مسوول آمار ، مشخص و مسولیت جمع آوری و متمرکز کردن اطلاعات برعهده وزارت کشور قرار گرفت. همچنین در خرداد ماه سال 1318 هجری شمسی اولین قانون سرشماری از تصویب نمایدگان مجلس شورای ملی گذشت. بر اساس این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال 1319 و 1320 هجری شمسی در 33 شهر کشور به تدریج به مرحله اجرا درآمد. پس از آن دراسفند ماه سال 1331 هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال 1332 هجری شمسی ، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.دراین سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال جدا و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. با این حال در سال 1334 هجری شمسی این اداره به اداره آمار عمومی تغییر نام یافت وپس از آن درسال 1335 هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد.

با تاسیس این اداره، فعالیتهای آماری شکل جدی تری به خود گرفت و پس از آن به تدریج آمارگیری کشاورزی در سال 1339، آمارگیری نمونه ای نفوس در سال 1342، سرشماری صنعتی در سال 1342 و آمارگیری بودجه خانوار در سال 1342 به مرحله اجرا درآمدند. نیاز روزافزون دستگاههای برنامه ریزی کشور به آمار و اطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولیدکننده آمار با دستگاه برنامه ریزی، موجب شد تا براساس قانون 1344 هجری شمسی ، اداره آمار عمومی از وزارت کشور جدا و با نام مرکز آمار ایران به سازمان برنامه و بودجه وابسته شود . همه ساله چنین روزی به عنوان روز آمار و برنامه ریزی در کشور گرامی داشته می شود .

شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی :

آیت الله سید مصطفی خمینی در آذرماه 1309 ه ش در قم متولد شد. وی در سن هفت سالگی به مدرسه رفت و دوران ابتدایی را در مدرسه های باقریه و سنایی به پایان رسانید. وی در سال 1325 به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و در سال 1330 سطح را به پایان رسانید و در درس خارج حضرات آیات عظام بروجردی و امام خمینی حضور یافت و دیری نپایید که به در جه اجتهاد نایل آمد. حضرات آیات علامه طباطبایی، مرتضی حائری، سید محمد باقر سلطانی ، شهید صدوقی ، حاج شیخ محمد جواد قزوینی و سید ابوالحسن قزوینی از دیگر اساتید آن عالم فرزانه بودند. آن شهید والامقام در سال 1341 ه ش همراه با امام خمینی ره به مبارزه با رژیم سفاک پهلوی پرداخت و در پیشبرد نهضت اسلامی نقش بسزایی ایفا کرد. وی در سال 1342 ه ش تحت پیگرد ساواک قرار گرفت به هنگام اعتراض امام خمینی علیه لایحه کاپیتولاسیون، عمال رژیم پهلوی حاج آقا مصطفی را در بیت آیت الله العظمی مرعشی نجفی دستگیر کردند و ایشان را به 57 روزحبس در زندان قزل قلعه محکوم کردند.

آن عالم ربانی پس از آزادی از زندان و به همراه پدر بزرگوارشان ، به نجف رفتند. در این زمان هم ، آیت الله مصطفی خمینی در کنار بر نامه های دینی و علمی خود به راهها و شیوه های گوناگون به مبارزه با رژیم پهلوی می پرداخت. آن عالم ربانی سرانجام پس از عمری تحصیل دانش و مجاهدت و مبارزه سیاسی در نیمه شب یکشنبه اول آبان 1356 ه ش به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. القواعد الحکمیه ، کتاب البیع ، مکاسب محرمه در دو مجلد، مبحث اجاره ، مستند تحریرالوسیله، تعلیقه ای بر عروه الوثقی ، تفسیر قرآن کریم ، تقریرات فی الاصول ، شرح زندگانی ائمه معصومین، کتاب الاصول ، القواعد الرجالیه و کتابی در مبحث نکاح از جمله تالیفات آن عالم ربانی است. هم اکنون دست نوشته های ایشان در کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی نجفی مرعشی نگهداری می شود.

تشکیل جبهه ملی به رهبری دکتر مصدق :

رضاخان با کودتای 1299 دستاوردهای انقلاب مشروطیت را نابود کرد و با پهن کردن بساط دیکتاتوری عنان گسیخته ای ، مجلس مشروطه را نیز به یک نهاد فرمایشی و مطیع مبدل ساخت. به همین دلیل در طول دو دهه حکمرانی رضاخان، جامعه ایران هیچگاه طعم آزادی را نچشید.

پس از فروپاشی حکومت اختناق رضاخانی و پس از شهریور 1320 ه ش و بوجود آمدن فضای نیمه باز سیاسی، احزاب سیاسی رشد فزاینده ای یافتند و در همین دوران کوتاه چندین روزنامه جواز انتشار گرفتند. در چنین روزی در سال 1328 ه ش نیز دکتر محمد مصدق یکی از بزرگترین احزاب سیاسی تاریخ ایران را که نقش مهمی را در مناسبات ویژه تاریخ ایران ایفا می کرد، تاسیس نمود. البته بخش اعظم جبهه ملی و از جمله خود مصدق در طول فعالیت سیاسی این حزب به دلیل سیاستهای مماشات آمیز خویش، علیرغم در دست داشتن دولت و مجلس، نتوانستند تدابیر پیشگیرانه لازم را جهت بر هم زدن توطئه های پنهانی دربار سازمان دهند. با این حال می توان گفت دموکراسی ناقص دوران مصدق با تلاش های جبهه ملی به رغم کارشکنی ها و دشمنی یکی از بزرگترین اعضای این خانواده، یعنی حزب توده ایران و در برابر توطئه چینی یکی از غیردموکراتیک ترین مجالس تاریخ ایران، یعنی مجلس هفدهم به دست آمد. جامعه ایران این آزمون بزرگ تاریخی را مرهون استواری دکتر مصدق در حمایت از حکومت قانون و پشتیبانی شجاعانه توده مردم از دولت اوست. جبهه ملی در همین دوره توانست در حوزه سیاسی وارد مناسبات سطح بالای کشور شود. اما پس از کودتای 28 مرداد 1332 نیز این حزب دچار انشعاب و انشقاق شد .

آغاز به کار نخستین فرستنده تلویزیونی دولتی در ایران به نام تلویزیون ملی ایران :

در چنین روزی در سال 1345 نخستین فرستنده تلویزیون دولتی به نام شبکه تلویزیون ملی ایران آغاز به کار کرد. پس از تاسیس این شبکه تلویزیونی، قانون ملی و یکی شدن رادیو و تلویزیون ایران تصویب و پنج سال بعد به مرحله اجرا درآمد. این شبکه تلویزیونی توانست با پخش اخبار مخاطبین بسیاری را به دست آورد.

شکست و خود کشی مارکوس ژنیوس بروتوس :

در چنین روزی در سال 42 قبل از میلاد مارکوس ژنیوس بروتوس پس از شکست در جنگ فیلیپی، خودکشی کرد. او یکی از کسانی بود که در قتل جولیوس سزار دست داشت.

غلبه نیروهای متحد بر نیروهای متفق در جنگ داخلی آمریکا :

در چنین روزی در سال 1864 میلادی و در طول جنگ داخلی آمریکا ، نیروهای متحدین به رهبری ژنرال ساموئل کرتیس، نیروهای متفق در میسوری را که تحت امر ژنرال اسارلینگ پرایس قرار داشتند، شکست داد .

نبرد العلمین :

در چین روزی در سال 1942 میلادی نبرد تاریخی العلمین میان ارتش های دو کشور بریتانیا و آلمان درگرفت. این جنگ به نفع بریتانیا به پایان رسید .

تولد مبتکر بازی فوتبال:

در چنین روزی در سال 1896 میلادی جان ویلیامز هیزمن به دنیا آمد. وی را به عنوان یکی از نخستین مبتکران بازی فوتبال نام نهاده اند.

تهاجم وسیع علیه دول محور در جنگ جهانی دوم :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای انگلستان تهاجم وسیعی را علیه دول محور در العلمین مصر آغاز کردند.

آغاز جنگ خلیج لیت :

در چنین روزی در سال 1944میلادی و در طول جنگ جهانی دوم، جنگ خلیج لیت آغاز شد. این جنگ ناوگان دریایی ژاپن را فلج کرد و به آمریکا اجازه داد تا علیه فیلیپین نیز وارد جنگ شود. این جنگ بیشتر در حوزه دریا و هوا انجام می شد وکمتر به عرصه خشکی کشیده شد .

نخستین تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد :

در چنین روزی در سال 1946 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار در نیویورک تشکیل جلسه داد. در فردای همان روز سازمان ملل متحد رسما تشکیل شد.

شورش شهروندان مجارستان علیه اشغالگران شوروی :

درچنین روزی درسال 1956 میلادی شهروندان مجارستانی علیه اشغال کشورشان توسط شوروی سابق به پاخاستند. درچهارم نوامبرهمان سال هم نیروهای شوروی سابق وارد مجارستان شده وشورش مردمی را سرکوب کردند .مجارستان کشوری است در اروپای مرکزی که بین او کراین، رومانی، لهستان و اتریش واقع شده است و مساحت آن 93030 کیلومتر مربع است. نژاد مردم این کشور زرد و سفید و زبان رایج میان آنان مجاری است .

جایزه نوبل ادبی برای بوریس پاستر ناک :

در چنین روزی در سال 1958 میلادی شاعر و نویسنده روس بوریس پاستر ناک جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد. وی البته از سوی هیات حاکمه کشورش بسیار تحت فشار قرار گرفت تا این جایزه را نپذیرد. پاسترناک این جایزه را به خاطر کتاب "دکتر ژیواگو" از آن خود کرد.

انزوای کوبا :

در چنین روزی درسال 1962 میلادی و در حین بحران تسلیحاتی کوبا ، محاصره و طرح انزوای آمریکا علیه کوبا به مرحله اجرا درآمد.

بررسی دوباره پرونده واتر گیت :

درچنین روزی درسال 1973 میلادی نیکسون رییس جمهورآمریکا موافقت کرد تا بار دیگر نوارهای پرونده واترگیت مورد بازرسی قرار گیرد. ماجرای واترگیت منجر به استعفای نیکسون از پست ریاست جمهوری شد زیرا در این ماجرا نیکسون متهم به شنود مکالمات رقیب خود در حزب دمکرات در دوره تبلیغات انتخاباتی گردید.

پایان مخاصمات چین و ژاپن :

در چنین روزی درسال 1978 میلادی چین و ژاپن بطور رسمی چهار دهه خصومت و عداوت را کنار نهادند و پس از آن قراردادهای تجاری بسیاری را با یکدیگر منعقد ساختند .

استعفای نخست وزیر سابق شوروی :

در چنین روزی در سال 1980 میلادی نخست وزیر شوروی سابق آلکسی کاسیگین از سمت خود استعفا کرد .

ورود امپراطور ژاپن برای نخستین بار به چین :

در چنین روزی در سال 1992 میلادی آکی هیتو امپراطور ژاپن برای نخستین بار در طول تاریخ دو کشور چین و ژاپن وارد خاک چین شد.

توافقنامه در مورد جنگ بوسنی و هرزگووین :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه و بیل کلینتون رییس جمهور سابق آمریکا طی موافقت نامه ای اعلام کردند که در جهت آتش بس در منطقه بوسنی و هرزگووین تلاش های لازم را بکنند.

طرح توافقنامه سازش رییس تشکیلات خود گردان و نخست وزیر رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1998 میلادی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در یک توافقنامه در منطقه وست بانک بر تاسیس منطقه ای عاری از جنگ تاکید کردند.

تاسیس نخستین بانک ملی در ژاپن :

در چنین روزی در سال 1998 ژاپن نخستین بانک خود را پس از جنگ جهانی دوم، ملی اعلام کرد.

تولد رابرت بریجز :

در چنین روزی در سال 1844 میلادی رابرت بریجز شاعر معروف انگلیسی و ملک الشعرای این کشور دیده به جهان گشود. "عهد نامه زیبایی" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد رامای پنجم :

در چنین روزی در سال 1868 میلادی رامای پنجم رهبر تایلند دیده به جهان گشود. وی تا سال 1910 بر این کشور حکومت کرد .

تولد مایکل کریتون :

کریتون رمان نویس و نویسنده مشهور آمریکایی درچنین روزی درسال 1942 به دنیا آمد ."کنگو" و"بیننده" عناوین مهمترین آثار داستانی اویند.

01/08/59

عمليات نفوذي و چريكي مؤثر خودي پس از شكست دشمن در سوسنگرد ، در سرتاسر جبهه ها بخصوص در جاده آبادان ـ ماهشهر .

عمليات كمين ضدانقلاب در جاده كامياران ـ سنندج عليه نيروهاي سپاه .

 گزارش از روند عادي شدن زندگي در اهواز .

 مواضع ايران دربارة جنگ و صلح در گفتگوي رئيس جمهور و نخست وزير با اولاف پالمه : رئيس جمهور : تا عراقيها در خاك ما هستند هيچگونه پيشنهاد صلح را نميپذيريم . نخست وزير : تجاوز صدام جز محاكمه پاسخي ندارد . هم ميهنان من در جبهه ها با خونشان مشغول نوشتن قرارداد جنگ هستند .

 رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) در ليبي : ليبي در ميان كشورهاي دوست بهترين مواضع را انتخاب كرده است .

 به گفته مقامات كويتي ، دولت ايران ديروز اعلام كرد كه حمله به العبدلي از سوي ايران صورت نگرفته است .

 تلويزيون اي . بي . سي : عربستان حمايت خود را از عراق مخفي ميكند تا از واكنشهاي پيش بيني نشده ايران جلوگيري كند .

 عليرغم مخالفت سوريه ، با تصويب وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب ، كنفرانس سران عرب هفته آينده در امان تشكيل خواهد شد . تفسير آسوشيتدپرس از نحوه و ميزان همكاري نظامي ايران با سوريه .

پيشنهاد تشكيل كنفرانسي از روحانيون كشورهاي اسلامي براي انجام تلاشهاي صلح در تكميل كار شكست خورده سازمان كنفرانس اسلامي .

تفسير روزنامة مردم ، ارگان حزب كمونيست چين از جنگ : برشمردن مواردي كه نشان ميدهد جنگ ايران و عراق به نفع اسرائيل است .

 مجله كشاورزي آمريكا : پيشبيني كمبود مواد غذايي در ايران و مقايسه آن با عراق .

بازتاب اعلام جنگ چريكي درازمدت به عنوان شيوه انتخابي سپاه براي مرحله كنوني جنگ ، انعكاس درگيريهاي سياسي داخل در راديوي سلطنت طلبان موسوم به " ايران " .

01/08/63

معرفي گروه طرح ريزي عمليات آتي، گروه مشاوران و تيمهاي اطلاعات، حفاظت و مهندسي توسط فرماندهي قرارگاه خاتم و ابلاغيه و دستورات اين فرماندهي به مسئولين و قرارگاههاي ذيربط در مورد چگونگي ادامه كار.

 پايان قطعي عمليات ميمك با عقبنشيني نيروهاي عراقي از صحنه عمليات پس از 13 ضدحمله ناموفق همزمان با گلوله باران تقريباً بي وقفه و 8 ساعته و حمله هوايي 37 فروند از هواپيماهاي دشمن در 12 پرواز.

 توضيحات مفصل مسوول توپخانه قرارگاه و گروه 61 محرم در خصوص فعاليت توپخانه خودي در اين عمليات كه به عنوان يكي از نقاط قوت خودي محسوب ميشد.

 تحركات و فعاليتهاي دشمن در جبهه هاي شمالي و جنوبي درگيري و تلفات طرفين در سقز؛ جاده بانه - سقز، جاده سردشت - بانه، بوكان، اشنويه، پيرانشهر.

 گزارش قرارگاه حمزه از اقدام ضدانقلاب در خصوص موضوع قتل يك نفر در هر روستا براي ايجاد رعب و وحشت.

 ادامه روند تسليميها تهاجم مسلحانه شبانه مشكوك توسط مهاجمان ناشناس به جزيره هنگام نامه بكلي سري و شخصي مديريت بهداري نيروي دريايي و پدافند ساحلي عراق به واحدهاي تابعه درباره پديد بيسابقه خودآزاري با نفت سفيد در بين نيروهاي خودي.

 گفتوگوي تلفني مبارك با صدام در خصوص وضعيت عراق در عمليات ميمك و دعوت صدام از مبارك براي ديدار از بغداد.

 ديدار سفیر ايران در ليبي با رهبر اين كشور و ابلاغ پيام شفاهي رئيس جمهور ايران به وي افتتاح پنجمين اجلاس عادي مجلس ملي كويت و سخنراني امير و وليعهد اين كشور در مراسم افتتاحيه و طرح مطالبي در خصوص جنگ ايران و عراق.

 درخواست كويت از اعضاي جامعه اقتصادي اروپا،براي خاتمه دادن به جنگ ايران و عراق در جريان ديدار نخست وزير و وزيرخارجه هلند از كويت.

بازتاب عمليات ميمك در رسانه هاي خارجي و تلاش برخي از آنها در همراه ساختن گزارش پايان يافتن عمليات با نوعي ابهام در نتيجه عمليات و نيز همراه ساختن اخبار پيروزي هاي ايران با دعاوي عراق در نفي آن پيروزي ها.

 بررسي وضعيت جنگ ايران و عراق، موقعيت عراق در جنگ، اوضاع داخلي عراق، موفقيت صدام حسين و رابطه شيعيان عراق با جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه مفسر بي بي سي با يكي از اساتيد دانشگاه انگليس.

 گزارش يك هفته نامه مخالفان رژيم عراق در خصوص تغيير محل سكونت صدام، افزايش اقدامات امنيتي براي حفظ جان وي به دنبال كشف يك سلسله عمليات براندازي احضار سفير ايران در بنگلادش به وزارت خارجه اين كشور و اعتراض به مطلب "محو صدام تنها راه رسيدن به صلح" در بولتن خبري سفارت.

 گزارش تصويري تلويزيون سراسري هند از وضع جبهه ها در برنامه اخبار شب در حالي كه به نفع عراق تنظيم شده بود.

 گزارش يك روزنامه فرانسوي از خودداري يك شركت بيمه اعتباري و مالي از تضمين فعاليتهاي شركتهاي فرانسوي در عراق و نيز درخواست وزير بازرگاني خارجي فرانسه از شركتهاي فرانسوي مبني بر توقف كارشان در عراق.

 بررسي وضعيت نيروي هوايي ايران در نشريه تخصصي امور نظامي، جيمز ديفنس، چاپ لندن و استقبال محافل طرفدار عراق همراه با شادي آشكار آنها از مطالب اين نشريه.

 اظهارات وزير كشور تركيه پس از سفر به ايران در راديو صداي تركيه: مذاكرات در محيطي برادرانه، دوستانه و احترام متقابل صورت پذيرفت كه نتايج آن مثمر ثمر بود.

 راديو بي بي سي: جواب ايران به هيات نمايندگي تركيه تقريباً منفي بوده است. تاكيد وزيرخارجه تركيه بر گسترش همكاري ها بين پاكستان، تركيه و ايران در چارچوب همكاريهاي عمران منطقه اي؛ وي در عين حال ايران را عامل عدم پيشرفت صلح خواند.

گزارش يونايتدپرس از نهاريه اسرائيل در خصوص فرار سربازان ايران از جنگ و وضعيت يهوديان در ايران.

 اظهارات وزير دفاع اسرائيل در خصوص آمادگي سوريه براي گفتوگو درباره خروج نيروهاي اسرائيل از جنوب لبنان و تأمين امنيت منطقه از طريق ميانجي گري آمريكا و قدرداني از سوريه و اردن كه از "نفوذ تروريستها" به مرزهاي اسرائيل، بدليل "داشتن دولتهاي قدرتمند"، جلوگيري ميكنند.

 اعلام موضع نسبت به درگيري اسراي اردوگاه گرگان در بيانيه سازمان مجاهدين خلق و نيز اعلاميه پانزده صفحه اي اين سازمان در افشاگري ساير ضدانقلابيون خارج از كشور.

 ميرحسين موسوي نخست وزير در سمينار سفرا و كارداران: اهميت روابط خارجي بستگي به منافع اين روابط براي انقلاب اسلامي و آرمانهاي آن دارد.

01/08/64

عمليات عاشوراي 4.

01/08/65

اقدامات دشمن براي كاهش ضربه پذيري در مناطق شمالي (ديانا، كركوك، دوكان، دربنديخان و ...).

 نفوذ عوامل دشمن به حدفاصل پيرانشهر - سردشت و بوكان - سقز.

 درگيري گروههاي ضربت خودي با عناصر حزب دمكرات در حوالي بانه.

 ادعاي تركيه مبني بر تخليه دو دهكده تركيه بر اثر اصابت خمپاره از خاك ايران.

حمله نيروهاي اتحاديه ميهني كردستان عراق به چهار پايگاه دشمن در كركوك.

 حمله نيروهاي سازمان عمل اسلامي عراق به يك پايگاه جيش الشعبي در كربلا.

 برگزاري سمينار “لبيك يا امام” كارگران و كارمندان عضو بسيج پايگاه مالك اشتر سپاه در تهران.

 نامه فرمانده كل سپاه به رئيس جمهور درباره اجرا نشدن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص سهميه رزمندگان در كنكور سراسري.

 مذاكره دكتر ولايتي و آقاي رفيق دوست با سرگرد جلود.

 جلود: در اين جنگ ايران بايد پيروز شود، زيرا اين پيروزي به منزله پيروزي تمام نيروهاي پيشرو است و پشتيباني از چنين ملتي يك وظيفه است.

 ايران درخواست پاپ براي برقراري يك آتش بس جهاني در روز دوشنبه آينده را رد كرد.

 مصاحبه سفير شوروي در امارات درباره مواضع شوروي در مورد جنگ: كمكهاي شوروي به عراق و اقدامات ديپلماتيك براي بهبود روابط سوريه و عراق.

 بررسي روابط ايران و شوروي و بهبود روابط سياسي و اقتصادي دو كشور در روزنامه واشنگتن تايمز.

 سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ضمن تكذيب عرضه سلاح به طرفين جنگ گفت: آمريكا با انتقال اسلحه از هر منبعي به ايران مخالف است.

 سخنگوي وزارت خارجه امريكا: تحريم تجاري و نفتي ايران بخشي از كوششهاي آمريكا جهت خاتمه دادن به جنگ ايران و عراق است.

 برخي مقصد نهايي سلاحهاي فرانسوي را كه هم اكنون مذاكرات خريد آن بين سوريه و فرانسه ادامه دارد، ايران ميدانند.

 مصاحبه وزير نفت ايران درباره آخرين اجلاس اوپك و نحوه رسيدن به توافق.

 حملات هوايي گسترده دشمن به پالايشگاهها موجب كمبود فرآورده هاي نفتي و ايجاد مشكلات فراوان از جمله در استانهاي گيلان، آذربايجان، فارس و بوشهر شدهاست.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo