شهید آوینی

 

طرح و پیگیری مطالبات اقدامی تحسین برانگیز و وظیفه دانشجویان است

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاكید كردند: اگر جوانان مؤمن و مسئولیت شناس دانشگاهی در سالهای گذشته، پرچم عدالتخواهی را در جامعه بلند نمی كردند، مسیر حوادث به روی كار آمدن دولت عدالتخواه منجر نمی شد.

حضرت آیت الله خامنه ای عصر سه شنبه در دیدار صدها نفر از دانشجویان نخبه، برترینهای كنكور و فعالان تشكلهای سیاسی – فرهنگی دانشگاهها طرح و پیگیری مطالبات گوناگون دانشگاهی، سیاسی و اجتماعی را اقدامی تحسین برانگیز و تكلیف و وظیفه دانشجویان خواندند.

معظم له تأكید كردند: پیگیری «مستمر، عاقلانه و منطقی» مطالبات و آرمانها، آینده روشن محیطهای دانشجویی و دانشگاهی را تضمین خواهد كرد.
ایشان با تمجید از انگیزه جوانان دانشجو برای طرح دیدگاهها و خواسته های مختلف خود در این دیدار افزودند: همیشه گفته ام كه باید از روزی بترسیم كه جوان و دانشجوی ما انگیزه طرح مسئله و سئوال نداشته باشد كه به یاری پروردگار امروز این چنین نیست و همه باید توان و تلاش خود را به كار گیریم تا روحیه خواستن و مطالبه در نسل جوان و به ویژه جوانان علمی و دانشگاهی هرچه بیشتر گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با توجه به محدود بودن ظرفیتها و امكانات، پاسخگویی به همه مطالبات را در كوتاه مدت ناممكن دانستند و خاطرنشان كردند: آرمانهای بزرگ در كوتاه مدت محقق نمی شود اما طرحِ به دور از افراط و تفریط خواسته ها و پیگیری همراه با عقلانیت و اعتدال، یقیناً افق روشنی را برای دانشگاههای ما رقم خواهد زد.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان و دانشجویان افزودند: بدانید كه مطالبات و پیگیریهای شما، ثمربخش و سودمند خواهد بود همچنانكه اگر جوانان مؤمن و مسئولیت شناس دانشگاهی در سالهای گذشته، پرچم عدالتخواهی را در جامعه بلند نمی كردند مسیر حوادث و جهت گیریهای انتخاباتی مردم به روی كار آمدن دولتی عدالتخواه و حاكمیت گفتمان عدالت طلبی در جامعه، منجر نمی شد.

رهبر انقلاب اسلامی توجه جوانان دانشجو را به «اندیشیدن و پخته كردن خواسته ها، مطرح كردن مسائل با مراكز دست اندركار، جستجوی راهكارهای اجرایی و كمك به تحقق ایده ها و انتظارات» جلب كردند و افزودند: اینهامكمل مطالبات دانشجویی است وجوانان ما باید در كنار داعیه های سیاسی – اجتماعی – علمی و دانشگاهی به این مسائل نیز توجه كنند و آنها را جزو وظایف خود بدانند.
ایشان تحقق آرمانهای بزرگ را محتاج پیگیری امیدوارانه و استمرار عمل دانستند و افزودند: وفادار ماندن دانشجویان به مطالبات و آرمانها حتی پس از پایان دوران دانشجویی، و ساماندهی صحیح فعالیتها و محیطهای دانشگاهی، در استمرار فضای مطالبات و تحقق آنها، كاملاً مؤثر خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای نخبه پروری سیاسی را یكی از راههای استمرار فضای مطالبه در دانشگاهها برشمردند و افزودند: رسانه ها باید به طور جدی به معرفی نخبگان علمی و اجتماعی و سیاسی بپردازند اما تشكلهای دانشجویی نیز باید با پرورش نخبه های سیاسی، فضای مباحثه و استدلال را گسترش دهند و با محكم كردن پایه های «فكری – سیاسی» دانشجویان و تقویت روحیه و امید در آنان، محیط را به گونه ای شكل دهند كه مجموعه دانشجویی در سالهای آینده نیز همواره در این فضا تنفس و در جهت اهداف بلند و آرمانهای والا حركت كند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان انتقاد كردن و مطالبه از همه مسئولان را، امری طبیعی دانستند و افزودند: البته نباید با مسئولان معارضه و دشمنی كرد اما این حرف به معنای انتقاد نكردن و مطالبه نكردن از مسئولان مختلف از جمله رهبری نیست چرا كه می توان در عین صفا و دوستی، انتقاد هم كرد.

ایشان در پاسخ به سئوال یك دانشجو درباره تبیین حدود ضدولایت فقیه افزودند: ضدیت یعنی دشمنی كردن اما اگر كسی معتقد به مسئله ای نبود ضد آن نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای درباره برخی مسائل كه در زمینه سخنان رهبری در دیدارهای خصوصی مطرح می شود افزودند: اگر به دلایلی از جمله آگاه شدن دشمن، مصلحت نباشد كه سخنی بیان شود، طبعاً نه آن حرف و نه خلاف آن گفته نخواهد شد، بنابراین حرفهای بنده، همان مسائلی است كه در دیدارهای مختلف با مردم و مسئولان بیان می كنم و ایجاد این شائبه كه رهبری در جلسات خصوصی، مطلبی خلاف حرفهای عمومی خود بیان كرده است، صحیح نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای حمایت از دولت را به معنای تایید همه كارهای آن ندانستند و افزودند: دولت كنونی، انصافاً خدمتگزار، پركار، با ارزش و صددرصد مورد اعتماد است اما این مسائل به معنای اطلاع رهبری از جزئیات همه فعالیتهای دولت و تأیید آنها نمی باشد و حمایت از دولت به معنای مخالفت با انتقاد از آن نیست.
ایشان افزودند: اطلاع داشتن رهبری از همه رویدادها و جزئیات فعالیت همه دستگاهها و وزارتخانه ها نه لازم و نه ممكن است و دلیلی ندارد رهبری وارد محیطهای اجرایی شود چرا كه مسئولیتها مشخص است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان پیشرفت علم و اندیشه سیاسی، تعمیق «اندیشه و ایمان و معرفت دینی»، گسترش روشن بینی دینی و دست یافتن به قلمروهای جدید در عرصه علم و سیاست و معرفت را انتظار مردم و رهبری از دانشجو و دانشگاه خواندند و تأكید كردند: سنت آفرینش الهی بر پیروزی حق استوار است و هرجا ایمان و مجاهدت باشد پیشرفت و پیروزی نیز خواهد بود و به همین علت ما به آینده دانشگاهها كاملاً امیدواریم.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo