شهید آوینی

 

مراسم بزرگداشت امیر سرلشکر حسن آبشناسان برگزار شد

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امیر سرلشکر حسن آبشناسان، با هدف بازکاوی و بازشناسی شخصیت این چریک پیر و شیر صحراهای دفاع‌ مقدس، عصر يكشنبه با حضور رزمندگان و همرزمان وی در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.‌

در این مراسم که جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از ارتش و سپاه حضور داشتند سخنان کوتاهی از فرمانده ارتش جمهوری اسلامی در خصوص ویژگی های شهید آبشناسان در قالب کلیپ پخش شد. امیر سرلشکر عطاء الله صالحی شهید آبشناسان را الگوی سپاه و ارتش دانست و گفت: شهید آبشناسان علاوه بر تخصص در امور نظامی دارای روحیات عرفانی شیرینی بودند.

در ادامه این مراسم سردار غیاثی راد معاون روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در سخنان کوتاهی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری سلسله همایشهای بزرگداشت فرماندهان برجسته 8 سال دفاع مقدس با هدف بازکاوی و بازشناسی شخصیت آنان تأکید کرد: به دلیل غفلت هایی که از شناخت شخصیت های برجسته و تأثیر گذار در 8 سال دفاع مقدس داشتیم بنیاد حفظ آثار با برگزاری این جلسات به دنبال بازکاوی شخصیت سرداران و امیران جنگ برای نسلهای آینده است.

امیر سرتیپ یاسینی از فرماندهان ارتش و از همرزمان شهید آبشناسان نیز ضمن اشاره به جسارت، شجاعت و مهارت شهید سرلشکر آبشناسان، تأکید کرد: تنها آمدنم در این مراسم طلب پوزش از شهید آبشناسان است چراکه او در طراحی عملیات ها تبحر بسیاری داشت و تصمیمات او برای ما در آن دوران قابل درک نبود در حالیکه بعدها نتایج درخشنده تصمیمات این چریک پیر را دریافتیم.

سردار سرتیپ ایزدی فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه نیز ضمن بیان خاطراتی از ویژگی های اخلاقی شهید آبشناسان، تحول انسان ها را یکی از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست و افزود: یکی از افراد شاخصی که من در دوران خدمتم این سیر عرفانی را در او دیدم شهید سرلشکر آبشناسان است.

سردار ایزدی شهید آبشناسان را فرزند زمانه خویش خواند و تأکید کرد: شهید آبشناسان یک انقلابی واقعی بود.

وی به نقش تأثیر گذار شهید آبشناسان در طراحی و پیروزی عملیات قادر اشاره کرد و تصریح نمود: این بزرگوار مثل یک رزمنده در خط مقدم وارد صحنه می شد.

در ادامه این مراسم خانم زنده نام همسر شهید آبشناسان نیز به بیان خاطراتی از زبان همرزمان و دوستان این شهید بزرگوار پرداخت.

شهید آبشناسان بنیانگذار عملیات‌های چریکی و نامنظم در ارتش است. وی که فرماندهی تیپ نوهد و قرارگاه حمزه ارتش در غرب و شمال غرب را در دوران فرماندهی شهید صیاد شیرازی، برعهده داشت، از مدافعان جنگ‌های نامنظم به طریق سپاه و بسیج بود که لیاقت‌های خود را با تدبیر و تجربه در عملیات‌های پیروزمندانه به وسیله فرماندهی نوآور و خلاق در تاریخ دفاع مقدس نشان داد.

سرلشکر آبشناسان در عملیات قادر در سال 64 پس از رشادت‌های فراوان و مقاومت در نوک پیکان حمله مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo