شهید آوینی

 

 مسلمانان سوئد همایش اسلام‌شناسی برگزار می کنند
در پی ناامیدی مسلمانان سوئد از دادگاه این کشور که کاریکاتور اهانت آمیز روزنامه محلی را نقض قانون ندانست، فعالان مسلمان تصمیم گرفتند همایش اسلام شناسی برگزار کرده و سوئدی ها را با اسلام آشنا کنند.

چاکا بن مخلوف رئیس فدراسیون سازمانهای اسلامی اروپا اظهار داشت: البته ما این حکم را نمی پذیریم، اما راهی جز احترام گذاشتن به آن نداریم.

سه سازمان بزرگ اسلامی درخواست خود را برای گوران لامبرتز تنها مقام دارای صلاحیت برای ابراز نظر درباره آزادی مطبوعات مطرح کردند تا روزنامه محلی  Nerikes Allehanda را که تصویری اهانت آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) منتشر کرده را به نقض قانون انزجار نژادی محکوم کنند.

این روزنامه در ماه آگوست کاریکاتوری موهن منتشر کرد و آن را به پیامبر نور و رحمت اسلام نسبت داد که در این میان برای صورت مثبت دادن به چنین اهانتی آزادی بیان را دستاویز خود قرار داده بود.

در بیانیه لامبرتز مقام ارشد وزارت دادگستری این کشور آمده است که اهانت آمیز بودن این کاریکاتور باید ثابت شود. نه اقدام سردبیر و نه این کاریکاتور، تلاشی برای اهانت به هیچ گروه و قومی نبوده، از این رو این مقام ارشد موضوع را پیگیری نخواهد کرد.

رهبران مسلمان سوئد به دنبال شکل گیری اهانت علیه پیامبر نور و رحمت اسلام تصمیم گرفتند همایشی با هدف آشنایی سوئدی ها با اسلام برگزار کنند.

بن مخلوف گفت: درنظر داریم با همکاری دولت سوئد که برای رویکرد خود در بحران کاریکاتور مورد تحسین مسلمانان قرار گرفت همایش اسلام شناسی برگزار کنیم.

فردریک رینفلت نخست وزیر سوئد که تلاش کرد با دیدار از مسجد استکهلم و گفتگو با مسلمانان این بحران را حل کند برای محکومیت این اهانت لحظه ای نیز درنگ نکرده بود.

رئیس فدراسیون سازمانهای اسلامی اروپا تصریح کرد: بسیاری از سوئدی ها که حتی دیندار نیستند این کاریکاتور را محکوم کرده و با مسلمانان ابراز همبستگی کرده اند، چرا که آنها این کاریکاتور را غیر اخلاقی و اهانت آمیز می دانند.

مسلمانان سوئد که تعداد آنها 500 هزار نفر تخمین زده می شود به دنبال شکل گیری این بحران از دامن زدن به آن در عرصه بین المللی پرهیز کرده و تلاش کردند با راهپیمایی های مسالمت آمیز اعتراض خود را نشان دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo