شهید آوینی
 
ايران در برابر توهين به مقدسات سکوت نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است هتک حرمت اديان و چاپ کاريکاتورهای موهن موجب تنفر و چالش بين اديان گشته و مغاير با ارزش‌های مورد احترام تمامی فرهنگ هاست که زمينه تخاصم فرهنگی و تنفر آفرينی و آسيب به آرامش و صلح جهانی و چالش های فراگير تر را فراهم مي‌سازد.

سيد محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن گفت و گو با گروهی از خبرنگاران با تشريح اقدامات وزارت امور خارجه در ارتباط با اهانت به مقدسات اسلامی به سئوالات آنان پاسخ گفت.

متن پرسش و پاسخ حسينی و خبرنگاران به اين شرح است:

* همانگونه که خبر داريد اخيرا در سوئد با چاپ کاريکاتوری موهن از حضرت محمد ( ص) به مقدسات اسلامی توهين گرديد، وزارت امور خارجه کشورمان چه اقداماتی را در محکوم نمودن اين اقدام انجام داده است؟

حسينی : وزارت امور خارجه کشورمان بعنوان اولين دستگاه ديپلماسی در ميان کشورهای اسلامی بود که اقدام به پيگيری موضوع کاريکاتور موهن بلافاصله پس از اطلاع از انتشار آن نمود. در همين رابطه پس از انتشار کاريکاتور سرپرست سفارت سوئد در تهران به وزارت خارجه احضار و اعتراض شديد کشورمان به اين موضوع اعلام شد. متعاقب اقدام وزارت امور خارجه ، ساير کشوهای اسلامی نيز نسبت به محکوم کردن اين رويکرد اهانت آميز عمل نموده و روند واکنش ها به صورت فراگير مطرح گرديد.

فعال شدن سفارت کشورمان دراستکهلم ، رايزنی با سفرای کشورهای اسلامی در سوئد برای تسليم نامه های اعتراض آميز به مسئولين سوئدی، اعترض و محکوم شدن آن در جلسات سخنگوئی هفتگی و اعتراض معاون وزير امور خارجه در سفر به سوئد از جمله اين فعاليت ها بوده است.

وزارت امور خارجه همچنين ضمن رايزنی با وزرای شرکت کننده در اجلاس حقوق بشر وتنوع فرهنگی ، خواهان درج محکوميت اهانت به اديان در بيانيه پايانی گرديد.

بايد تاکيد کنم که وزارت امور خارجه همواره پاسدار ارزش های اسلامی واعتقادی بوده وهيچگاه در اينگونه موارد ، سکوت نکرده و نخواهد کرد.

* بعد از اهانت رونامه دانمارکی اين دومين موردی است که رسانه های اروپايی به مقدسات اسلامی توهين می کنند، ارزيابی شما ازاين اقدام آنها چيست؟

- اين گونه اقدامات با هدف ترويج تنفر و گسترش نژاد پرستی صورت می گيرد که محکوم و مطرود است. اين رويکرد ها باورهای دينی ومذهبی را مورد هدف قرار داده و زمينه های تضاد ونزاع فرهنگی را تشديد ساخته است. در اين ميان نقش عوامل مغرض و مشکوک را نيز نبايد در اينگونه جريانات ناديده گرفت. ما اينگونه اقدامات را برنامه ريزی شده از سوی برخی محافل ضد دينی و معاند با اديان و فرهنگ های مختلف ميپنداريم وآن را به عنوان يک پديده ضد حقوق بشر محکوم می کنيم .

خوشبختانه در هر دو مورد مسلمانان جهان با واکنش يکپارچه ومناسب خود که عمدتا بر محور روشنگری و ياد آوری منشور سازمان ملل ومصوبات سازمان کنفرانس اسلامی و مولفه های بنيادين حقوق بشر و احترام به تنوع فرهنگی استوار بود، نيات شوم عوامل مشکوک ماورای اين جريانات را آ شکار ساختند.

* برخی محافل غربی چاپ کاريکاتور ها را در راستای آزادی بيان و نشر ارزيابی می کنند، نظر شما در اين خصوص چيست؟

- بی احترامی ، تنفر آفرينی ، اهانت به اديان و فرهنگ ها در چارچوب آزادی نشر و بيان نمی گنجد. اينگونه اقدامات در مخالفت آشکار با بند 2 ماده 20 ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی و همچنين ماده 4 کوانسيون بين المللی رفع کليه اشکال نژاد پرستی که هر گونه تبليغ و تشويق وتبعيض ، خشونت و خصومت را تقبيح و قانونا ممنوع نموده است ، قرار دارد. لذا يک نوع قانون شکنی و بی احترامی به قوانين وحرمت شکنی نسبت به حريم های فرهنگی به حساب می آيد که از سوی هيچ فرد آزاد و منصفی پذيرفتنی نخواهد بود.

* نظر جمهوری اسلامی ايران در قبال اينگونه اقدامات چه بوده است؟

- ما همواره اقداماتی را که به توهين به اديان و يا ارزشهای الهی و نژاد پرستی منجر شده است، محکوم کرده ايم . جمهوری اسلامی ايران احترام به ارزش ها و مقدسات مذاهب و اديان الهی را نه تنها در چارچوب آموزه ها و تعليمات دينی ، بلکه در موازين اخلاقی ، حقوقی و بين المللی از جمله مفاد معاهدات بين المللی حقوق بشر مورد تاکيد قرار داده و حفظ و رعايت آن را خواستار شده است. ما اعتقاد داريم که هتک حرمت اديان و چاپ کاريکاتورهای موهن موجب تنفر و چالش بين اديان گشته و مغاير با ارزشهای مورد احترام تمامی فرهنگها است. ضمن اينکه اينگونه اقدامات زمينه های تخاصم فرهنگی را فراهم آورده که بی توجهی به آن می تواند موجب تنفر آفرينی و آسيب به آرامش و صلح جهانی و چالش های فراگير تر را فراهم سازد. ما در راستای ايجاد تقويت روح محبت ، مهرورزی و عدالت بين اديان و مراودات بهتر ميان آنان تمامی مساعی خود را بر پايه فرهنگ ها واديان معمول داشته ايم .

* علت سکوت دولتمردان ،شخصت ها ، محافل مذهبی و روشنفکری اروپايی در قبال اهانت به اديان ناشی از چيست؟

- ما هرازگاهی شاهد بی مبالاتی برخی از مقامات و شخصيت های اروپا در حرمت شکنی حريم امن فرهنگ ها و اديان بوده ايم که اين موضوع به افزايش تنش منجر شده است. آنها بايد استاندارد های دوگانه در دفاع از ارزشهای انسانی و حقوق بشر جهانی را کناره گذارده و در قبال مسائلی که احساسات و عواطف جامعه جهانی را به چالش می کشند. موضع شايسته تری داشته باشند. بی تفاوتی آنها برای ما قابل درک نيست . ضمن اينکه بی احترامی به رويه های پذيرفته شده اخلاقی و احترام به فرهنگ های مختلف و نقض قوانين مربوط به مقابله با توهين به اديان قابل توجيه نيست.

بنظر من بخشی از بی تفاوتی نسبت به هنجارهای قابل احترام به تفسير های نادرست و نشات گرفته از نژاد پرستی و تنفرآفرينی برای ديگران مربوط است . آنها دچار تناقض جدی در اين مسئله هستند. محققين و متفکرين را با تهديد و آزار مواجه می سازند.

اجازه نشر بسياری از کتب و حتی نشريه برای موسسات اسلامی را صادر نمی کنند. حتی کانال های تلويزيونی ماهواره ای را که با سياست های آنها همخوانی نداشته باشند به تعطيلی می کشانند. از سوی ديگر در قبال توهين آشکار به باورهای يک ميليارد مسلمان جهان سکوت کرده و يا از بانيان آن حمايت بعمل می اورند. آنها بايد ابتدا اين تناقض را بطور منطقی پاسخگو باشند . بنظر می رسدکه حد و مرز آزادی بيان و نشر در غرب دچار خدشه جدی شده است.

* تلاش های بين المللی وزارت امور خارجه کشورمان برای مقابله با اين حرکات چه بوده است؟

- وزارت امور خارجه همواره با ياد آوری قطعنامه های مصوب کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص مقابله باتوهين به اديان و مذاهب و همچنين قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل پيرامون گفت و گوی بين فرهنگ ها تمدنها که طی آن بی حرمتی به مذاهب و مقدسات مردود شمرده شده سعی نموده است تا نظر جامعه جهانی را به اقدامات اسلام ستيزانه و تفرقه افکنانه جلب نمايد.

وزارت امور خارجه همچنين مصوبه اجلاس فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درمکه را که طی آن موضوع اسلام ستيزی و تبعيض نژادی مورد اعتراض و انتقاد شديد قرار گرفت. بارها مورد تاکيد قرار داده و از رشد اسلام ستيزی و توهين به اسلام ومقدسات اسلامی در برخی از کشورهای اروپايی اظهار تاسف ونگرانی شديد کرده است.

اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران نيز که با تلاش گسترده دستگاه ديپماسی کشورمان برگزار شد. اين امکان را برای جمهوری اسلامی ايران فراهم آورده است تا با تاسيس دفتر مطالعات حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران ، در آينده بتواند با مطالعه مبانی حقوق بشر در قاره های مختلف، استانداردهای جديدی را استخراج نمايد که موضوع توهين به اديان وارزشهای الهی می تواند يکی از موضوعات مهم قابل بررسی در اين زمينه باشد.

در مورد اخير در سوئد نيز معاون امور بين الملل وزارت امور خارجه در سفر به آن کشور ، خواهان تصويب قوانينی در کشورهای اروپايی شد تا از اسلام ستيزی در آن قاره ممانعت بعمل آيد.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo