شهید آوینی
 
گروههای ویژه رؤیت هلال رمضان از صبح امروز فعال شدند

بیش از 150 گروه متخصص به منظور رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از صبح امروز در سراسر کشور فعال شدند .

تقویم هجری قمری از منظر نجومی ، انسانی و فقهی قابل بررسی است. امروزه با وجود نرم افزارهای نجومی مختلف محاسبه موقعیت و مشخصات ماه کار ساده ای است ولی از آنجا که مسئله رؤیت یک امر انسانی است و بحث رؤیت امری است که با توجه به افراد و شرایط مختلف متغیر است بنابراین باعث بروز عدم قطعیت در پیش بینی می شود.

اما دو فتوای اصلی برای رؤیت ماه وجود دارد . یکی اینکه امکان رؤیت هلال برای فرد است که در یک مکان خاص زندگی می کند و باید خود، ماه را ببینند تا اول ماه اثبات شود .

دوم اینکه اگر در جایی هلال رؤیت شود، در تمام کره زمین یعنی هر جایی که در آن لحظه شب باشد، فردای آن اول ماه خواهد بود که این برای همه ممکن است .

در کشور ما برای رفع هر گونه شبهه و نگرانی، ستادهای خاصی فعال هستند که به طور ویژه به امر استهلال می پردازند، برای ماه مبارک رمضان و عید فطر نیز گروههای تعیین شده در نقاط مختلف کشور مستقر و مشاهدات خود را به پایگاههایی که در دفتر مقام معظم رهبری استقرار دارند گزارش کرده و نتیجه نهایی از سوی رهبری اعلام می شود .

گروههای متعددی در نقاط مختلف فعالیت می کنند تا امکان هر گونه خطا و اشتباه به صفر برسد . در تهران نیز از دیشب گروههایی در نقاطی چون رصدخانه حضرت عبدالعظیم و ارتفاعات توچال مستقر و فعالیت خود را از صبح امروز آغاز کرده اند تا با کسب و جمع آوری اطلاعات دقیق و جامع، و ارائه آنها به دفتر مقام معظم رهبری، امکان رصدی دقیق و صحیح را فراهم آورند .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo