شهید آوینی
 
یادگیری غیرت در سالروز شهادت رییسعلی دلواری 
1386/06/14
جنوب ایران به دلیل قرارگرفتن در مدخل دریاهای آزاد همواره با استعمار گرانی که از سرزمین های دور و نزدیک به آن جا می آمده اند درگیری داشته است . از سوی دیگر استعمارگران نیز همواره به این منطقه چشم طمع داشته اند زیرا خلیج فارس را مدخل ورود به خاورمیانه و بین النهرین می دانسته اند.

درگیری های مردم جنوب ایران با استعمارگران سوابق بسیار طولانی دارد و به چند قرن پیش می رسد یعنی از زمان صفویان که پرتغالی ها به بنادر و سرزمین های این منطقه هجوم آوردند تا دوره های اخیر جنوب ایران همواره یکی از نقاط برخورد و جدال ایرانیان با استعمارگران بوده است .

یکی از درگیری های بسیار مهمی که در این منطقه بین مردم جنوب ایران و استعمارگران روی داد و معروف به قیام و جنبش تنگستان شد مربوط به سال های 1333 تا 1339 هجری قمری است ; یعنی در دوره ای که به عصر جنگ جهانی اول معروف است . در این زمان آسیا به ویژه خاورمیانه به یکی از مهم ترین عرصه های نبرد استعمارگران تبدیل شده بود. گرچه در این زمان دولت ایران اعلام بی طرفی کرده بود ولی به این بی طرفی توجهی نشد و استعمارگران انگلیسی به منظور رسیدن به اهداف استعماری خود جنوب ایران را آماج تهاجم و قتل و غارت کردند.

در این زمان که دولت مرکزی ایران هیچ نظارت و هیچ تسلطی بر سرزمین های جنوبی ایران نداشت و اساسا قدرت نظارت و تسلط را هم در خود نمی دید دفاع از این منطقه را کاملا به فراموشی سپرد. مردم غیرتمند جنوب ایران که اوضاع را چنین دیدند شخصا و به ریاست و هدایت قهرمانانی همچون رئیسعلی دلواری به پاخاستند تا از تسلط استعمارگران بر جنوب ایران جلوگیری کنند.
رئیسعلی دلواری که نماد غیرت اسلامی مردم جنوب ایران است با پرچمی که شعار « نصرمن الله و فتح فریب » بر آن نقش بسته بود قیام خود را آغاز کرد. وی با شجاعت تمام و حماسه آفرینی های پی درپی جنگید و سرانجام خون خود را در راه دین و میهن نثار کرد.

رئیسعلی دلواری علاوه برقدرت جنگاوری و غیرت اسلامی ویژگی ها و سجایای دیگری هم داشت . وی که هنگام شهادت حدود 30 سال داشت انسان با صدق و صفایی بود که در اعتماد به خدا و ایمان به پروردگار و همچنین در وطن دوستی ضرب المثل بود . همت این مرد چنان بود که استعمارگران انگلیسی را حقیر می دانست و در برابر آن ها هرگز احساس ضعف نمی کرد. رئیسعلی دلواری با روحانیون مبارز روابط نزدیک داشت و با آن ها در امور مختلف مشورت می کرد.

هنگامی که خبر شهادت رئیسعلی دلواری منتشر شد مردم در بسیاری از مناطق جنوبی ایران عزادار شدند و در دشتی و تنگستان زنان و کودکان به شیون و زاری پرداختند. در شیراز نیز خبر شهادت رئیسعلی دلواری شور و غوغایی به وجود آورد و در مجالس ختم این شهید راه دین و میهن سخنرانان با شور فراوان سخن گفتند و مستمعان در اندوه و زاری فرو رفتند

منبع: خبرگزاری فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo