شهید آوینی
 
مقام معظم رهبري در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان
براي ايستادگي مقابل زورگويي ها بايد مجهز به علم شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند؛ آمريكا و برخي كشورهاي غربي چون داراي توانايي علمي هستند به خود اجازه مي دهند كه در سطح بين المللي به ديگران زور بگويند بنابراين براي ايستادگي در مقابل اين زورگويي ها بايد مجهز به علم شد.

صدها نفر از افتخار آفرينان المپيادهاي كشوري، دانشجويي، دانش آموزي و جهاني، رتبه هاي برتر آزمونهاي سراسري دانشگاه‌ها، برگزيدگان جشنواره هاي رازي و خوارزمي و استعدادهاي برتر جوان امروز دوشنبه بيش از دو ساعت با حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در فضايي صميمانه ديدار و گفتگو كردند.

در ابتداي اين ديدار 10 نفر از نخبگان و چهره هاي برتر علمي جوان به بيان ديدگاهها و نظرات خود در خصوص مسائل علمي كشور و نخبگان پرداختند.
آقايان سيد اميد ديانت برگزيده جشنواره رازي و دانشجوي نمونه ـ احسان غلامي دارنده مدال نقره المپياد جهاني فيزيك ـ علي اكبر ابوالحسني رتبه سوم المپياد كشوري فيزيك ـ سيد حسام فيروزي دارنده مدال طلاي المپياد جهاني رياضي ـ عليرضا ايماني رتبه اول المپياد دانشجويي برق ـ احسان شعباني دارنده مدال طلاي المپياد جهاني شيمي ـ محمد حسين اميري دارنده مدال نقره المپياد جهاني زيست شناسي ـ محمد شيرعلي شهرضا رتبه اول جشنواره خوارزمي ـ ايمان افتخاري دارنده مدال طلاي المپياد رياضي و همچنين خانم ها زهرا شريفي دارنده مدال طلاي المپياد ادبي ـ الهه سادات نقيب دارنده مدال طلاي المپياد جهاني نجوم و زهرا ناجيان اصل رتبه اول آزمون سراسري هنر در سال 83 در اين ديدار نكات و مطالبي را بيان كردند كه به اين شرح است:

• توجه بيش از پيش بنياد نخبگان براي شناسايي نيازهاي نخبگان

• تشكيل كار گروهها با حضور نخبگان به منظور استفاده از ديدگاههاي آنان

• تسهيل ارتباط نخبگان با مراكز علمي و تحقيقاتي دانشگاههاي معتبر دنيا

• ايجاد بانك علمي نخبگان

• سرمايه گذاري براي تحقيق و پژوهش در رشته هاي جديد

• توجه رسانه ملي به نخبگان در كنار توجه به قهرمانان ورزشي

• لزوم حمايت از استعدادهاي علمي جوان در شهرستانها به ويژه مناطق دور افتاده

• تبعيض قائل نشدن در اعطاي امتيازات به دارندگان مدال هاي المپيادها در رشته هاي مختلف و برگزيدگان جشنواره هاي خوارزمي و رازي

• استفاده از تواناييها و ديدگاههاي نخبگان جوان در تدوين الگوي توسعه و نقشه جامع علمي كشور

• مشخص شدن جايگاه و نقش استعدادهاي برتر جوان در حركت علمي كشور

• تقويت مباني فكري نخبگان جوان از طريق پاسخگويي مستدل و اقناعي به سؤالات و شبهات آنان

• ايجاد زمينه ها و جاذبه هاي علمي به منظور جلوگيري از مهاجرت علمي برخي نخبگان جوان

• اهتمام به علوم هوا – فضا و نجوم و تهيه امكانات و ابزارهاي علمي مورد نياز اين رشته ها

• لزوم فرهنگ سازي درخصوص اهميت علوم انساني در دانشگاهها و مراكز علمي

• زمينه سازي به منظور ايجاد رويكرد علمي و پژوهشي در رشته هاي هنر و پرهيز از نگاه تفنني

• حمايت مادي و معنوي از مخترعان جوان و اختراعات آنان

• و استفاده جدي مراكز علمي و صنعتي از استعدادهاي برتر جوان كشور و طرحهاي علمي آنان

پس از سخنان تعدادي از نخبگان و استعدادهاي جوان، حضرت آيت الله خامنه اي برگزاري اين نشست و شنيدن صحبتهاي جوانان نخبه را لذت بخش و مايه خرسندي فراوان توصيف و تصريح كردند: حركت علمي و شكوفايي و بالندگي جوانان كه امروز در كشور آغاز شده بسيار نويدبخش و اميدوار كننده و همچنين غيرقابل توقف است و به لطف خدا اين حركت مبارك به سر منزل مقصود خواهد رسيد و زمينه ساز تحقق اهداف والاي ملت ايران خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي حركت علمي در كشور را يك ضرورت و نياز مضاعف و مؤكد دانستند و افزودند: عقب ماندگي تاريخي كشور به واسطه حاكميت استبداد و سلاطين دست نشانده و زبون از زمان قاجار تا پيروزي انقلاب اسلامي يكي از دلايل اصلي نياز جدي كشور به حركت علمي است.

ايشان در بيان دليل ديگر نياز كشور به حركت علمي خاطرنشان كردند: اگر كشوري خواهان عزت، اقتدار، استقلال، هويت، امنيت و رفاه است بايد داراي توانايي علمي باشد و اين واقعيت انكارناپذير، طبيعت جريان زندگي بشر است.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تبعات تلخ و رنج فراوان ملت ايران به دليل دور نگه داشته شدن از قافله علمي جهان در طول بيش از صد سال گذشته افزودند: اگرچه به واسطه پيروزي انقلاب اسلامي شرايط كشور با گذشته بسيار متفاوت شده و عزت، استقلال و هويت كنوني ايران در جهان بي نظير است اما هنوز راه زيادي براي جبران عقب ماندگي ها وجود دارد.

ايشان لازمه قدرت را علم دانستند و زورگويي برخي كشورهاي غربي از جمله رژيم امريكا را به دليل توانايي علمي آنان ارزيابي و خاطرنشان كردند: يكي از نمونه هاي بارز اين زورگويي ها، مسئله انرژي هسته اي و توانايي علمي و فناوري متخصصان جوان ايراني در اين رشته است كه اين كشورها مي گويند چون ما به شما اطمينان نداريم، نبايد اين فناوري را داشته باشيد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: كساني اين سخن را به ما مي گويند كه در مدت 20 سال دو جنگ جهاني به راه انداختند و هرجا توانستند از نيروي نظامي خود استفاده كردند كه جنايات آنان در هيروشيما، عراق، افغانستان، فلسطين و كوزوو نمونه هاي رفتار و عملكردشان است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران در طول 28 سال گذشته آغازگر هيچ تعرض و حمله نظامي نبوده است، تصريح كردند: با وجود اين زورگويي ها، ملت ايران ايستاده و خواهد ايستاد و در مسئله هسته اي و ديگر مسائل به هيچ وجه زيربار زور نخواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامي برخورد تحكم آميز آمريكا و برخي كشورهاي غربي با ديگر ملتها را عبرت انگيز دانستند و افزودند: اين كشورها چون داراي توانايي علمي هستند به خود اجازه مي دهند كه در سطح بين المللي به ديگران زور بگويند بنابراين براي ايستادگي در مقابل اين زورگويي ها بايد مجهز به علم شد.
ايشان تأكيد كردند: وجدان هر انساني كه به كشور، ملت، دين و هويت خود علاقه مند است به او اجازه نمي دهد در مقابل چنين مسئله مهمي بي اعتنا باشد و علت اينكه من در سالهاي اخير مكرر بر مسئله نهضت علمي پافشاري كرده ام به همين دليل است.

ايشان با يادآوري سابقه پرافتخار ايران در نخبه پروري و پرورش دانشمندان بزرگ در رشته هاي مختلف علمي خاطرنشان كردند ملت ايران با استعدادهاي فراوان خود زمينه جهش و برتري علمي را دارد و برخلاف كشورهاي غربي، ملت ايران خواهان استفاده از قدرت علمي براي خدمت به بشريت است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه دين اسلام به كسب علم براي خدمت به انسانيت، عدالت، صلح و امنيت توصيه كرده، افزودند: برخي كشورهاي غربي كه امروز داراي توانايي علمي هستند به دليل بي توجهي به معنويت و دوري از خدا و تكيه بر سرمايه داري و علم منحرف، از قدرت خود براي جنگ و خونريزي استفاده مي كنند كه در رأس اين كشورها رژيم امريكا قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور امريكا، اين سخنان را نفرت انگيز، خشونت طلبانه و متكبرانه خواندند و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون هيچگاه از اخم كردن هاي بين المللي و صداكلفت كردن ها نهراسيده و ملت ايران اين قدرتهاي مغرور و مست را با شيوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمين خواهد زد.

رهبر انقلاب اسلامي تكبر احمقانه و ابلهانه امريكا و برخي كشورهاي غربي را يكي از عوامل سقوط آنها ارزيابي و خاطرنشان كردند: اين قدرتها به دليل تكبر و مستي هواپرستي و قدرت هر روز بيشتر در باتلاقي كه خود به وجود آورده اند فرو مي روند و سرانجام سقوط خواهند كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به جهت گيري دولت براي حمايت از نخبگان، لزوم توجه به رشد علمي در سياست هاي كلان و اجرايي و استفاده از نخبگان در مراكز مختلف علمي را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: نخبگان نيز بايد همت را بلند كنند و براي خود نقشي ملي و تاريخي در حركت ملت ايران به سوي اهداف والا در نظر بگيرند.

رهبر انقلاب اسلامي تصريح كردند: هدف بايد اين باشد كه ملت و كشور ايران در آينده به مرحله اي از توانايي برسد كه به عنوان مرجع علمي دنيا شناخته شود و هر محقق و دانشمندي كه خواهان اطلاع از آخرين دستاوردهاي علمي است خود را نيازمند به فراگرفتن زبان فارسي بداند.

ايشان با تأكيد بر لزوم پيگيري جدي نقشه جامع علمي كشور از جانب شورايعالي انقلاب فرهنگي افزودند: در اين نقشه جامع علمي بايد جايگاه علوم گوناگون، تعداد دانشجويان مورد نياز و جنسيت آنان و وضعيت مناطق مختلف كشور از لحاظ علمي مشخص شود.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين لزوم كاربردي كردن تحقيقات و اختراعات، و تكميل زنجيره علم و فناوري كشور را مورد تأكيد قرار دادند و نخبگان را به پرهيز از غرور، دلبسته بودن به كشور و آب و خاك، رعايت حقوق پدر و مادر و پيش كسوت هاي علمي و پرهيز از ترجمه گرايي توصيه كردند.

در اين ديدار همچنين آقاي واعظ زاده معاون علمي رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان در بيان اهداف برگزاري همايش ملي نخبگان جوان گفت: مشاركت دادن استعدادهاي جوان در طرحهاي ملي، برقراري ارتباط ميان شخصيت هاي علمي كشور و نخبگان جوان، كارآفريني و حمايت جامع از نخبگان از جمله اهداف اين همايش است.

وي با اشاره به طرح شناسايي و پرورش نخبگان جوان در سراسر كشور افزود: دولت به دنبال ايجاد زمينه براي استفاده نوآوران و استعدادهاي علمي از آزمايشگاهها، كتابخانه ها و مراكز علمي كشور است و برگزاري نشست هاي تخصصي مشترك دولت و نخبگان نيز در دستور كار قرار دارد.

در پايان اين ديدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران ناهار را ميهمان رهبر انقلاب بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo