شهید آوینی

 

نشست مقدماتي اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام آغاز شد

نشست مقدماتي اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام با حضور تشكل‌هاي دانشجويي كشورهاي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.

محمد رضا حسيني، دبير اين نشست گفت: تابوي جدايي امور قدسي از امور عرفي، تفكيك دين از علم و سياست و جدايي اخلاق از اقتصاد و قدرت، ناسازگاري دين و آزادي و ترجيح كميت بر كيفيت و همچنين غلبه ماديت بر معنويت به عنوان مهم‌ترين مؤلفه‌هاي گفتمان غرب كه در واقع حكم مقدسات و قطعيات مسلم زندگي انسان‌ها را پيدا كرده بود، با ظهور گفتمان يكپارچه ديني كه بر كرامت انساني و در هم تنيده بودن دين و دنيا و ضرورت حاكميت يافتن اخلاق بر زندگي فردي و عدالت بر زندگي اجتماعي تاكيد داشت و تحول فكري و فرهنگي عظيمي را در دنياي معاصر به وجود آورده بود شكسته شد.

وي با بيان اينكه مطرح شدن گفتمان ديني در جهان اسلام و گسترش تفكر اسلام ناب در ميان امت اسلامي نگراني جدي قدرت‌هاي استكباري از گسترش اسلام، استقلال، اسلام پيشرفته، اسلام عزت و هويت، اسلام جهاد و مخالف سلطه بيگانگان را به همراه داشت، گفت: بر همين اساس ايجاد اختلاف و تشتت از طريق تبليغات گسترده در راستاي ايجاد افتراق و بدبيني در ميان مسلمانان از اهداف اصلي و جدي دشمنان است، با اين وجود تفكر اسلام ناب در همه نقاط جهان اسلام گسترش يافته است و بيداري حركت و هويت اسلامي و اراده و ميل به همبستگي و انسجام بيش از گذشته به وجود آمده است.

حسيني ادامه داد: از اين منظر وضعيت فعلي جهان اسلام با گذشته قابل مقايسه نيست.

وي خاطرنشان ساخت: تحقق اتحاد و همبستگي همه‌جانبه در جهان اسلام بيش از هرچيز نيازمند حركت گروه‌هاي مقبول و پيش‌رو جوامع و كشورهاي اسلامي است كه بدون ترديد نخبگان مسلمان اعم از دانشجويان و دانشگاهيان بيش از هرگروه ديگري قابليت و كارايي لازم را براي نزديك شدن و اتحاد جهان اسلام را دارا هستند.

دبير نشست مقدماتي اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام خاطرنشان ساخت: اينك به نظر مي‌رسد وضعيت كنوني جهان اسلام به بركت شكل‌گيري و تقويت موج بيداري اسلامي و شكسته شدن افسانه و هيمنه اسرائيل كه در مقاومت 33 روزه حزب‌الله نمايان گشت دوران طلايي جهت تحقق آرمان مبارك اتحاد و انسجام اسلامي است.

حسيني تصريح كرد: امروز ما به عنوان تشكل‌هاي دانشجويي بايستي با اتخاذ استراتژي انسجام و وحدت اسلامي و دفاع از كيان و استقلال و كرامت امت اسلامي به ويژه مردم سربلند فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان مدلي كارآمد طراحي كنيم.

دبير نشست اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام، اهداف برگزاري اين نشست را تعميق و گسترش بينش جنبش دانشجويي مسلمان نسبت به مسائل اساسي و حياتي جهان اسلام،‌ آگاهي روشنفكران و نخبگان بويژه تشكل‌هاي دانشجويي جامعه بين‌المللي نسبت به واقعيات موجود، آشنايي نزديك با مشكلات و معضلات جهان اسلام و استفاده از تمام توان و نيروها در راه ريشه‌كني مشكلات و جلوگيري از غفلت و رخوت آزادي‌خواهان جهان در برابر بي‌عدالتي‌ها و ظلم روزافزون عنوان كرد و افزود: استفاده از ظرفيت‌هاي مسلمانان براي تحقق نهضت نرم‌افزاري و توليد علم در جهان اسلام، وحدت و همدلي و همفكري نخبگان براي حل مشكلات موجود و مهار موج عظيم فرهنگي، تبليغاتي عليه مسلمانان از ديگر اهداف اين نشست مي‌باشد.

حسيني اهداف ديگر اين نشست را استفاده از ظرفيت‌هاي فراملي سازمان‌هاي غيردولتي و بالابردن افق ديد تشكل‌هاي دانشجويي داخلي و لزوم توجه ويژه به اولويت‌ مهم استكبار ستيزي دانست و افزود: در فرايند سه ساله تا ثبت اين اتحاديه حتي در سازمان ملل و گرفتن كرسي هم پيش‌ رفته‌ايم.

حسيني با بيان اين كه اين نشست مقدماتي از فردا به مدت هفت روز شروع خواهد شد، تصريح كرد: 2 روز اول در تهران، 3 روز بعدي در اصفهان و در نهايت 2 روز پاياني مجددا در تهران برگزار خواهد شد.

وي در خصوص محورهاي نشست مقدماتي اين اتحاديه گفت: تدوين برنامه‌هاي علمي براي معرفي هرچه بهتر اسلام به عنوان دين صلح و دوستي، بررسي راه‌هاي علمي ايجاد اعتماد به نفس علمي درميان دانشگاهيان مسلمان در جهت مقابله با هجمه فرهنگي استثمارگرايانه استعمارگران جهان و تدوين برنامه‌هاي عملياتي در اين زمينه، بررسي راه‌هاي مقابله با ترفند‌هاي دامنه‌دار امپرياليسم در راستاي امت واحد و تمدن اسلامي و تدوين برنامه‌هاي عملياتي و اولويت‌بندي معضلات و مشكلات جهان اسلام و تدوين برنامه‌هاي عملياتي براي دفع آن در حد توان ابخشي از محورهاي اين نشست مقدماتي مي‌باشند.

وي افزود: بررسي ابعاد حضور اسرائيل در منطقه و نقش آن در محدود نمودن كشورهاي اسلامي در دستيابي به تكنولوژي‌هاي علمي و فني و نقش نخبگان جهان اسلام،‌تدوين راه‌هاي عملي كمك به ملت مظلوم فلسطين و بررسي راه‌هاي ارتباط گسترده و پوشش دادن فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي دانشگاهيان مسلمان با ايجاد يك رسانه موثر از ديگر محورهاي نشست مقدماتي مي‌باشد.

دبير نشست مقدماتي اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام ايجاد ارتباط نزديك و صميمي بين فعالين دانشجويي دانشگاه‌هاي كشورهاي عضو، آشنايي هرچه بيشتر با فعاليت‌ها و رويكردهاي تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي جهان اسلام و بررسي راه‌هاي حمايت همه‌جانبه از كشورهاي خط مقدم مبارزه با استكبار جهاني بويژه سوريه و لبنان را از ديگر محورهاي اين نشست عنوان كرد و افزود: يكي از آسيب‌هايي كه در مطالعات به آن رسيديم اين بود كه هنگامي كه از تشكل‌ها براي اين نشست دعوت به عمل مي‌آمد اين نشست‌ها تشريفاتي بوده است لذا براي رفع اين آسيب كميته‌هايي تشكيل شده است كه ارتباطات بعدي را با تشكل‌ها ميسر خواهد كرد.
دبير نشست مقدماتي اتحاديه دانشگاهيان جهان اسلام با بيان اينكه عصر امروز سه‌شنبه مراسم معارفه تشكل‌هاي دانشجويي از ساعت 3 شروع خواهد شد، تصريح كرد: در ادامه برنامه هر تشكل دانشجويي به مدت 20 دقيقه در مورد فعاليت‌هاي خود در كشورش در حوزه‌هاي مختلف توضيح‌ مي‌دهد.

حسيني ادامه داد: سعي مي‌كنيم پس از بيان فعاليت‌هاي تشكل‌ها كميته‌هاي تخصصي را تشكيل دهيم كه اگر اين كار در روز سه‌شنبه صورت نگرفت روز چهارشنبه اين كميته‌ها تشكيل خواهند شد.

وي با بيان اينكه روز 5 شنبه تشكل‌هاي دانشجويي شركت كننده به سمت اصفهان حركت خواهند كرد، اظهار داشت: يكي از اهداف مهمي كه براي داخل نسبت به خارج از كشور داريم نشان دادن توانمندي‌هاي علمي كشورمان است كه بوسيله دانشجويان تربيت شده در مكتب حضرت روح‌الله(ره) هستند و عليرغم همه تهديدها و تحريم‌ها به اين پيشرفت نائل شده‌اند.

حسيني ادامه داد: بازديد از مجموعه‌هاي علمي يكي ديگر از برنامه‌ها خواهد بود كه در حال پيگيري بازديد از تاسيسات هسته‌اي،‌پژوهشكده رويان و بازديد از دانشگاه صنعتي اصفهان هستيم و در كنار اين بازديدها با توجه به اين كه اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام است، از بناها و مراكز فرهنگي اين استان نيز بازديد صورت خواهد گرفت.

وي اضافه كرد: روز شنبه 3 شهريور به تهران بازخواهيم گشت و روز يكشنبه 4 شهريور قراردادهاي همكاري را كه در كميته‌هاي تخصصي بر سر آن‌ها تفاهم شده است به امضا مي‌رسانيم و مراسم اختتاميه اين نشست دوشنبه 5 شهريور برگزار خواهد شد.
 

منبع : خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo