شهید آوینی

 

نظام آموزش و پرورش باید براساس هویت دینی و ملی تغییر کند

 حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکیدکردند : آموزش و پرورش باید برای ایجاد تحول، با استفاده از نیروهای فکری، کارآمد و زبده کشور، فلسفه نظام تعلیم و تربیت را براساس هویت دینی و ملی تدوین کند و نظام آموزش و پرورش را بر مبنای آن تغییر دهد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار وزیر، معاونان و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به جایگاه و اهمیت بی بدیل آموزش و پرورش در شکل دهی رفتاری – اخلاقی و فکری افراد جامعه، تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را نیازی اساسی و ضرورتی اجتناب ناپذیر دانستند .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مباحث مطرح شده در آموزش و پرورش برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، وجود چنین اراده ای را بسیار مهم و ارزشمند خواندند و افزودند: اگر کشور و ملتی خواهان عزت مادی، سعادت معنوی، برتری سیاسی، پیشرفت علمی، و آبادانی است، باید به آموزش و پرورش به عنوان کاری بنیادی توجه جدی کند زیرا نیروی انسانی لازم برای تحقق این اهداف والا، محصول نظام آموزش و پرورش است.

ایشان با تأکید بر اینکه پایه های نظام آموزش و پرورش در سال های پیش از انقلاب اسلامی براساس مبانی غیردینی و مغایر با هویت ملی شکل گرفته بود خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش در آن دوره، ضددین، ترجمه ای و مبتنی بر باورهای غربی، تقلیدی، و غیرمنطبق با نیازهای اساسی کشور بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اقدامات بسیار خوبی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش انجام گرفته است، تأکید کردند: با وجود همه کارهای ارزشمندی که برپایه مبانی اسلامی و ملی انجام شده، نظام آموزش و پرورش متحول نشده و پایه و اساس همان نظام قدیمی باقی است.

رهبر انقلاب اسلامی مجموعه کنونی حاضر در مسئولیت های مهم کشور به ویژه آموزش و پرورش را مجموعه ای با انگیزه و فعال خواندند و افزودند: این مجموعه توانایی ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور را دارد و باید با کارهای ریشه ای، این تحول انجام شود.

ایشان وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش را برای ایجاد این تحول مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: باید همه نیروهای فکری، فرهنگی و خلاق دست به دست هم دهند تا این کار بزرگ انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ویژگی های آموزش و پرورش مطلوب و متحول افزودند: در چنین آموزش و پرورشی که بهترین دوران عمر انسان ها در آن سپری می شود باید ، افرادی شجاع، خوش خو، خیرخواه، امیدوار به آینده، بلند همت، دارای نگرش مثبت در قضاوت ها، خلاق، پرسشگر، اهل فکر و نوآوری، دارای جرأت برای ورود به میدان های علمی ناشناخته، منضبط و قانون شناس تربیت شوند.

ایشان با اشاره به تأثیرگذاری عوامل دیگر از جمله خانواده و صدا و سیما در شکل گیری اخلاقی، روحی و رفتاری انسان ها خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش تحول یافته براساس مبانی دینی و هویت ملی، خانواده ها و صدا و سیما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق و زمان دار برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت افزودند: مسئولان آموزش و پرورش باید با همت و تلاش خود، پایه و زمینه این تحول را فراهم کنند تا در مدت زمان مشخص چندین ساله، امکان ایجاد تحول براساس آن پایه به وجود آید.

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن قدردانی از اقدامات انجام گرفته در سال های اخیر در آموزش و پرورش تصریح کردند: یکی از کارهای خوب این دوره احیای معاونت پرورشی است .

در آغاز این دیدار آقای فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی، ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت را گفتمان غالب آموزش و پرورش برشمرد و گفت: با تشکیل شورای راهبردی در آموزش و پرورش، اولویت های سه سال آینده با رویکرد تحول محوری مشخص شده است.

وی با اشاره به بهره گیری آموزش و پرورش از جمعی از صاحب نظران برای تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و ایجاد تحول براساس این فلسفه، افزود: طراحی و تدوین نظام جامع تربیت معلم و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی، طراحی فرایند تدوین برنامه درسی علمی، بازنگری در کتاب های درسی و اصلاح آن، و نیز طرح مباحث فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، توجه ویژه به آموزش قرآن در مدارس، تشکیل ستاد تجهیز آزمایشگاه ها، مقاوم سازی مدارس با رویکرد هویت بخشی به ساختمان آنها، و زمینه سازی برای گسترش مهارت های فنی و حرفه ای از جمله اقدامات آموزش و پرورش در دو سال گذشته بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo