شهید آوینی


امروز شنبه یازدهم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با هشتم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با دوم سپتامبر 2006 میلادی .

عملیا ت کربلای 3 :
در چنین روزی در سال 1365 ه ش عملیات کربلای 3 آغاز شد . به منظور انجام عملیات ایذایی و محدود طرحی جهت حمله به اسکله الامیه عراق در منطقه خلیج فارس تصویب شد و اجرای آن به نیروی در یایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد . این عملیات در چنین روزی در ساعت یک  و سی دقیقه بامداد با رمز مقدس" حسبنا الله و نعم الوکیل " در منطقه خلیج فارس آغاز شد . از کشته های دشمن در این عملیات آمار دقیقی در دست نیست اما بنا به گفته رزمندگانی که در جریان تک به اسکله حضور داشتند حدود پنجاه تن از دشمن کشته شده و حدود 110 نفر نیز به اسارت در آمدند .
  
رای اعتماد مجلس به نخست وزیری آیت الله مهدوی کنی :
 در سال 1360 آیت الله مهدوی کنی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد . مجلس شورای اسلامی نیز در چنین روزی در همان سال به ایشان رای اعتماد داد و در حقیقت دولت آیت الله مهدوی کنی  در چنین روزی در سال  1360 آغاز به کار کرد . آیت الله مهدوی کنی  در حال حاضر ریاست دانشگاه امام صادق ع را به عهده دارند .

تولد زمخشری :
درچنین روزی در سال 467 ه ق ابوالقاسم جارالله زمخشری دیده به جهان گشود . وی  در سال 538 هجری قمری   دار فانی را وداع گفت . زمخشری  از علمای شافعى مذهب است که تالیفات بسیاری از خود به جای نهاده است . کشاف عنوان مهمترین اثر اوست که شیخ طبرسی نیز برآن حاشیه نوشته است .  این کتاب معروفترین و متقن‏ترین تفاسیر اهل تسنن است . از نظر نکات ادبی ، به ویژه نکات بلاغتی ، در میان همه تفاسیر ممتاز است‏ . وی  کتب بسیاری  در ادب ، حدیث و موعظه تألیف کرده است . با اینکه این مرد از بلاد شمالی ایران و سرزمینهای سردسیر بود سالها در مکه معظمه مجاور شد و گرمای طاقت فرسای‏ هوای آنجا را تحمل کرد ، زیرا معتقد بود مجاورت بیت‏الله آثار معنوی‏ فراوانی دارد . چون سالها مجاور بیت ‏الله بود به " جارالله " معروف‏ گشت و ظاهرا در همان وقت تفسیر کشاف را نوشت .زمخشری در یکی از مسافرتهای علمی زمستانی خود در خوارزم ، یک پای خود را از دست داد پس از این واقعه از پای چوبی کمک می‏گرفت با همان حال‏ مسافرت های طولانی کرد و چند سال مجاور بیت‏الله بود . تولد زمخشری در سال‏ 467 هجری و وفاتش در سال 538 واقع شده است .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo