شهید آوینی

 
تشکیل اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی هم‌زمان با مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان گروه

اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان هم‌زمان با برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تشکیل می‌شود.

"رحیم خاکی" رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور صبح امروز با حضور در نشست مطبوعاتی نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن دانشجویان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: مقدمات تشکیل اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان با ارتباط با دانشجویان کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات دانشجویان مسلمان که از 28 تا 31 فروردین‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر مراکز قرآنی بسیاری در حوزه دانشجویی توسط مرکز فعالیت‌های قرآنی شناسایی شده اند، لذا در شش ماهه دوم سال با دعوت از نمایندگان کشورهای مختلف و تشکیل یک شورای قرآنی به تنظیم آیین‌نامه اتحادیه خواهیم پرداخت.

تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات:

خاکی با اشاره به اینکه این مسابقات در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم و در گروه آقایان برگزار می‌شود، گفت: در اين مسابقات 38 شركت‌كننده خارجی و دو شركت‌كننده ايرانی حضور دارند، در واقع

هر كشور دو نماينده در رشته‌های حفظ و قرائت به ايران اعزام كرده است.

شرایط شرکت‌کنندگان خارجی:

وی در ادامه تصریح کرد: آشنايی كامل با تجويد، ترتيل و صوت و لحن، توانايی در قرائت برای قاريان با رعايت قواعد تلاوت و توانائی در پاسخگويی سريع و تلاوت آيات مطروحه از سوی هيئت داوران حفاظ از جمله معيارهای انتخاب شركت‌كنندگان خارجی بوده‌است.

کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات:

خاکی در ادامه در خصوص حضور كشورهای خارجی در مسابقات گفت: سوئد، هلند، گرجستان، فيليپين، افغانستان، آلبانی، ازبكستان، اردن، تركيه، يمن، سری‌لانكا، الجزاير، تونس، تايلند، روسيه، نيجريه، ساحل عاج، بوسنی و هرزگويين، اندونزی، سودان، مالزی، آذربايجان، عمان، لبنان، پاكستان، مالی، سوريه و ليبی از جمله كشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات هستند.

اسامی شرکت‌کنندگان ایرانی:

وی با اشاره به حضور نمایندگان ایران در مسابقات گفت: "محمد فلاح‌پور" در رشته قرائت و "مصطفی بيابان‌پور" در رشته حفظ اين مسابقات شركت خواهند كرد، که این افراد برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور هستند.

نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان خارجی:

خاکی در خصوص نحوه دعوت شرکت‌کنندگان کشورهای خارجی به این مسابقات گفت: در ابتدا آئین نامه اجرایی مسابقات به سفارت‌ها ارسال شد که بر این اساس نیز سفارتخانه‌ها با ارسال آئین‌نامه به دانشگاه‌ها و دریافت مدارک، دانشجویان را معرفی کردند.

وی همچنین اضافه کرد: البته اتفاق خوشایندی که در این ضمن روی داد این بود که کشورهای روسیه، فیلیپین و مالزی برای انتخاب دانشجویان برگزیده یک دوره مسابقات انتخابی برگزار کردند.

خاکی با اشاره به اینکه از سال‌های آینده رشته‌های دیگری نیز به مسابقات اضافه خواهد شد، گفت: به یاری خدا از سال‌های آینده علاوه بر فراهم شدن زمینه شرکت خانم‌ها در مسابقات، رشته‌های مسابقات نیز افزایش خواهد یافت.

برنامه مسابقات:

وی در ادامه به برنامه مسابقات اشاره کرده و گفت: برنامه مسابقات روز دوشنبه 28 فروردين جاری با موضوع «قرآن ومعنويت» از ساعت 9 صبح با بازديد از ميدان امام (شامل مسجد امام، عمارت عالی قاپو، مسجد شيخ لطف الله، باغ موزه چهل ستون، بازار و ...) آغاز می‌شود.

گفتنی است، افتتاحيه اين مسابقات در ساعت 16 با تلاوت قرآن، اجرای تواشيح، سخنرانی و پخش كليپ برگزار شده وسپس شركت كنندگان در رشته‌هاث مختلف مسابقات تا ساعت 21 در مجموعه تالارهای گسترش دانشگاه علوم پزشكی با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.

برنامه‌های روز سه‌شنبه 29 فروردين با بازديد از مجتمع صنعتی فولاد مباركه و با موضوع «قرآن و علم» آغاز می‌شود و مسابقات نيز از ساعت 16 لغايت 21 برگزار خواهد شد. روز سوم مسابقات نیز شركت‌كنندگان در ساعت 9 صبح تا 12 ضمن بازديد از پل‌های تاريخی سی‌و‌سه پل و پل خواجو و گلستان شهدا، خود را برای برگزاری مسابقات اين روز كه از ساعت 16 تا 21 برگزار می‌شود، آماده خواهند كرد.

اولين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن ساعت 18الی 20 با تلاوت قرآن، گزارش تواشيح، سخنرانی، كليپ و اهدای جوايز و تقدير از برگزیدگان خاتمه خواهد يافت.

در روز پايانی مسابقات كه با نام «قرآن و وحدت» زينت يافته‌است، شركت‌كنندگان در رشته‌های حفظ و قرائت از ساعت 9 تا 12 با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo