شهید آوینی

 
آيين بزرگ‌داشت سيد شهيدان اهل قلم برگزار می‌شود

هم‌زمان با سال‌روز شهات سيد شهيدان اهل قلم ـ شهيد سيد مرتضی آوينی ـ آيينی در بزرگ‌داشت اين نويسنده‌ی شهيد با عنوان «فردای ديگر» در تالار حجاب برگزار می‌شود.

در اين آيين جمعی از اهل قلم عرصه‌ی دفاع مقدس درباره‌ی آثار شهيد آوينی سخن خواهند گفت.

هم‌چنين تعدادی از دوستان سيد مرتضی آوينی به بازگويی خاطرات خود از اين شهيد خواهند پرداخت.

از ديگر برنامه‌‌های همايش «فردای ديگر» شعر خوانی و پخش فيلمی از سيد شهيدان اهل قلم خواهد بود.

آيين «فردای ديگر» به كوشش مؤسسه‌ی روايت فتح، ظهر فردا ـ 20 فروردين‌ماه ـ ساعت 15 در تالار حجاب واقع‌در خيابان حجاب برگزار می‌شود.

زندگی‌نامه‌ی شهید آوینی

شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهرری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

او از کودکی با هنر انس داشت، شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد. تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت.

اواخر سال 1370 "موسسه‌ی فرهنگی روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ی مجموعه‌ی روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد.

شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌ی شش برنامه از مجموعه‌ی ده قسمتی "شهری در آسمان" را به پایان رساندند و مقدمات تهیه‌ی مجموعه‌های دیگری را درباره‌ی آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند.

شهری در آسمان که به واقعه‌ی محاصره، سقوط و بازپس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ی وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

 

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo