شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه بیست و هشتم مهر سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با شانزدهم رمضان المبارک سال 1426 هجری قمری و برابر با بیستم اکتبر سال 2005 میلادی.
 

معراج پیامبر اکرم( ص):

در 16رمضان سال 10 بعثت بنابر قول برخی تاریخ نویسان معتبرمعراج حضرت محمد (ص) رخ داد. معراج رسول خدا (ص) مرکب از دو قسمت‏ بوده که بخشی از آن که از مسجد الحرام تا مسجد الاقصى و بالعکس انجام شده و رسول خدا (ص) این مسیر را در یکى از شب ها در سال هاى ‏توقف خود در مکه از طریق اعجاز طى کرده، که این قسمت را در کتابهای تاریخ اسراء می نامند و قسمت دوم که ‏از مسجد الاقصى به آسمان ها انجام شده و طبق روایات آن حضرت با انبیاء الهى دیدار و گفتگو کرده و بهشت و جهنم و آیات بزرگ دیگرى ‏از آیات الهى را مشاهده نموده است که این قسمت را معراج‏ می ‏نامند. در اینکه اسراء و معراج رسول خدا (ص) در چه سالى از سال هاى بعثت اتفاق افتاده اختلاف است و اجمالا وقوع آن در مکه و قبل از هجرت ظاهراً قطعى است اما در این که در چه سالى از سال هاى قبل ازهجرت بوده اختلاف است ولی روایت امروز روایت معتبر و مستندی است. ماجرای معراج پیامبر اکرم ص بر اساس قول مشهور آن است که رسول خدا (ص)‏ در آن شب در خانه‏ ام هانى دختر ابی طالب بود و از آنجا به معراج رفت و مجموع مدتی ‏که آن حضرت به سرزمین بیت المقدس و مسجد اقصى و آسمان ها رفت و بازگشت از یک شب بیشتر طول نکشید، صبح‏ آ ن شب را در همان خانه بود.
 

در گذشت شیخ محمد رضا مظفر:
آیة الله شیخ محمد رضا مظفر در شانزدهم ماه مبارک رمضان سال 1383ه.ق، در سن 62 سالگى دار فانی را وداع گفت.
آن عالم ربانی در پنجم شعبان سال 1322هجرى قمری دیده به جهان گشود. وی پس از فراگیری تحصیلات مقدماتی به آموختن ادبیات عرب پرداخت و پس ازطی دوره سطح فقه و اصول به حضور در جلسات حکمت و فلسفه و عرفان روی آورد. در این دوره میرزا محمد حسین نایینى، شیخ آقا ضیاء الدین عراقى و میرزا عبدالهادى شیرازى از جمله استادان او بودند. آن عالم ربانی پس از چندی به درجه اجتهاد نایل آمد. وی همچنین بعدها علاوه برعلوم دینى به فراگیرى دانش هایى چون حساب، هندسه، جبر، هیئت و عروض پرداخت. شیخ محمد رضا مظفر در کنار تحصیل، مطالعه و تحقیق، به تدریس معارف حوزه علمیه مشغول بود. وی در طول عمر خویش باقیات صالحاتی به جای نهاد که از میان آنها می توان به تشکیل جمعیت دینی - آموزشی منتدى النشر، دانشکده منتدى، مدارس منتدى، دانشکده فقه و تألیف کتب آموزش حوزه ها اشاره کرد. در دانشکده فقه وی در نجف اشرف، دروسی چون فقه امامیه، فقه تطبیقى، اصول فقه، تفسیر و اصول و مبانى تفسیر، حدیث و اصول حدیث، روان شناسى، ادبیات و تاریخ ادبیات، جامعه شناسى، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامى، فلسفه جدید، منطق، تاریخ جدید، اصول تدریس، نحو، صرف و یک زبان بیگانه تدریس می شد.
آن عالم ربانی همچنین به تربیت شاگردان بسیارهمت گمارد که شیخ احمد قبیسى، شیخ احمد وائلى، سید جواد شبر، شیخ جواد قسام، شیخ صالح آل شیخ راضى، سید عبدالکریم قزوینی و ... از جمله آنها هستند. از آن عالم فرزانه آثار گرسنگی نیز به جا مانده است که از میان آنها می توان به اصول الفقه، عقاید الامامیه، المنطق، احلام الیقظه، تاریخ الاسلام، تتمه احکام الیقظه، حاشیة المکاسب، حریة الانسان وارتباطها بقضاءالله، دیوان شعر، رسالة عملیة فى ضوء المنهج الحدیث، الزعیم الموهوب السید ابوالحسن اصفهانى، السقیفة، شرح حال صدرالدین شیرازى، شرح حال شیخ محمد حسن نجفى (صاحب جواهر)، شرح حال شیخ حسین اصفهانى، شرح حال مولا محمد مهدى نراقى، شیخ الطوسى مؤ سس جامعة النجف، على هامش السقیفة، فلسفة ابن سینا، الفلسفة الاسلامیة، فلسفه الامام على علیه السلام، فلسفه الکندى، المثل الافلاطونیة عند ابن سینا، مجموعه اشعار، مجموعه اى از رسائل در علم کلام، مذاکرات الشیخ، النجف بعد نصف قرن اشاره کرد. آیة الله شیخ محمد رضا مظفر سرانجام در شانزدهم ماه مبارک رمضان سال 1383، در سن 62 سالگى به دیار ابدی شتافت. پیکر مطهرش در جاده کوفه، در کنار مرقد برادرش ‍ شیخ محمد حسن مظفر به خاک سپرده شد.
 

اعتصاب کارمندان وزرات دارایی:
در چنین روزی در سال 1357 ه ش کارمندان وزارت دارایی در یک اقدام هماهنگ و همزمان دست به اعتصاب همگانی زدند تا مبارزه مردمی قوت و قوام بیشتری گیرد زیرا اعتصاب های کارکنان ادارات ، ضربه مهلکی بود بر بدنه فراگیر دیوانسالاری به ظاهر مستکم محمد رضاشاه که بازتاب آن در تزلزل رژ یم وفروپاشی اش قابل توجه است.
 

اعدام افسران ارشد وابسته به حزب کمونیست:
در چنین روزی در سال 1333 ه.ش اولین گروه از افسران کمونیست وابسته به حزب توده که به جرم تمرد و همچنین شورش در دادگاه نظامی تهران به اعدام محکوم شده بودند، تیر باران شدند. سرهنگ سیامک، سرهنگ نمینی، سرهنگ مبشری، سرگرد وزیریان، سرگرد عطارد، سرگرد واعظ قاسمی، سروان مدنی، سروان شفا، ستوان افراخته از جمله این افراد بودند. طبق قوانین موجود هیچ نظامی ای نمی تواند در حین خدمت به گروه یا دسته سیاسی وابسته باشد.
 

درگذشت تولستوی:
درچنین روزی در سال 1910میلادی لئون تولستوی نویسنده بزرگ روس درگذشت.

لئوتولستوی نویسنده برجسته جهان درخانواده ای اشرافی دریاسنایا پولیانا به دنیا آمد. وی دردوسالگی مادرودرهشت سالگی پدرش را ازدست داد. تولستوی دراین سال ها زیرنظرعمه و مادربزرگش و نیز در محیط مذهبی روستای خودپرورش یافت. تولستوی پس ازطی تحصیلات مقدماتی وهمچنین طی تحصیلات تکمیلی دردانشگاه قازان به نوشتن بخش های ناتمام زندگینامه خود مشغول شد.
تولستوی در پایان جنگ کریمه ازارتش کناره گرفت و با حضوردرمجامع ادبی مسکو وارایه آثارادبی خود شهرتی به هم زد. وی به کمک تورگنیف نویسنده برجسته روس در 1857 راهی اروپا گردید. حضوردرمراسم اعدامی با گیوتین که درپاریس شاهد آن بود، به نفرت او ازمعیارهای اروپایی دامن زد. وی دربازگشت به روسیه، کتاب های پگاه ارباب، سه مرگ، آلبرت و خوشبختی خانوادگی را انتشار داد. تولستوی که ازآغازعمربه بیداد گری ها وشقاوت های طبقه خود پی برده بود از سال 1849در املاک خود مستقر شد و کوشید تا به حال رعایای کشور خود مفید واقع شود. به همین منظور مدرسه ای برای روستاییان در یاسنایا پولیانا تأسیس کرد و نشریه ای آموزشی انتشار داد. وی درسال های پایان عمر دچار یأس فلسفی مضاعفی گشت و دست به نگارش کتاب اعتراف زد. در این کتاب تولستوی برگشت خود را ازمذهب ارتودوکس اعلام داشت. قزاق ها، جنگ وصلح، جنگ های ناپلئون، آنا کارنینا، سنت پطرز بورگ، مرگ ایوان ایلیچ، حاجی مراد، قدرت در تاریکی، نعش جاندار و رستاخیز از مهمترین آثار اویند.
 

آغازجنبش علیه بریتانیا:
در چنین روزی در سال 1952میلادی قیام استقلال طلبانه مردم کنیا علیه بریتانیا آغاز شد.
 

انعقاد قرارداد آنکون:
درچنین روزی در سال 1883 میلادی با انعقاد قرار داد آنکون، جنگ میان شیلی، پرو و بولیوی خاتمه یافت.
 

نخستین مجلس قانونگذاری:
درچنین روزی در سال930میلادی نخستین مجلس مقننه جهان در ایسلند تشکیل شد.
 

تخریب ناوگان دریایی مصر:
درچنین روزی درسال 1827 ناوگان گسترده دریایی مصرویران شد. این عملیات توسط گروهی ازمردم بریتانیا، فرانسه و روسیه در جنگی که بعدها به ناوارینو شهرت یافت، انجام پذیرفت.
 

تولد آندریا دلا روبیا:
آندریا دلا روبیا مجسمه ساز بزرگ ایتالیایی در چنین روزی در سال 1435 میلادی دیده به جهان گشود. وی پسر برادر لوکا دلا روبیا، هنرمند برجسته فلورانس بود. آندریا توانست در طول عمر آثار مهمی را خلق نماید.
 

تولد سر کریستوفر ورن:
ورن ستاره شناس و معمار بزرگ انگلیسی در چنین روزی در سال 1532 میلادی به دنیا آمد. او همچنین از بزرگترین معماران این کشور به حساب می آید.
 

تولد محمد علی باب:
میرزا محمد باب، پایه گذار فرقه بابیه یا بهاییت در چنین روزی در سال 1819 میلادی به دنیا آمد. وی در ایران فرقه ضاله ای را بنا نهاد که طی آن بسیاری از افراد بی ریشه تحت تاثیر تبلیغات وی قرار گرفته و او را به عنوان منجی آخرالزمان و پیغمبری( دروغین) پذیرفتند. بابیت یا بهاییت در واقع ارمغان استعمار انگلستان بود که به هر روشی از استحمار و تحمیق توده های تحت ستم سود می جست. سید محمد علی باب در زمان محمد شاه توانست طرفدارانی را به سوی خود جلب نماید اما تشنجاتی که وی ایجاد کرد موجبات به زندان افکند نش را نیز فراهم نمود.
 

تولد توماس هیوز:
هیوز نویسنده انگلیسی درچنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود. روزهای مدرسه تام براون عنوان مهمترین اثر داستانی اوست.

تولد جان دیویی:
جان دیویی فیلسوف بزرگ آمریکایی درچنین روزی درسال 1859 میلادی به دنیا آمد. وی نظریه پرداز فلسفه تعلیم وتربیت است. دیویی دربرلینگیتن در ورمونت آمریکا دیده به جهان گشود. او تجسم یافته عشق و عقل، پیرایشگری و شرک و خیال وواقعیت بود. جان دیویی در دانشگاههای مختلف آمریکا و اروپا و آسیا تحصیل و تدریس کرد و سرانجام در دانشگاه کلمبیا که حاصل فرهنگ های دنیای قدیم قرون وسطی و دوران جدید بود رحل اقامت افکند. زندگی به وی آموخته بود که فلسفه را به وسیعترین معنای عملی آن بفهمد. او همواره معتقد بود فلسفه با تمام ماجراهای حیات آدمی همراه است. به نظر وی فلسفه، نظریه انفعالی یک تفکر آرام نیست بلکه پیگیر در پژوهش و جستجویی آرزومندانه است. دیویی هم فیلسوف بود و هم یک عالم تربیت. در حقیقت او بیشتر در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت کار کرده بود و در این زمینه نظریات خاصی در تعلیم، کودکی و یادگیری، آموزش و...داشت. وی کتب بسیاری در باب تعلیم و تربیت نوشت. شاید به جرات بتوان گفت بعد از جمهوریت افلاطون، افکار دیویی عالیترین افکاری باشد که درباره تعلیم و تربیت اظهار شده است . از میان آ ثار مهم او می توان به طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق، مطالعاتی در نظریه منطقی، رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت، بازسازی در فلسفه، تجربه و طبیعت، اجتماع و مشکلات آن، در جستجوی یقین، فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید و منطق: نظریه تحقیق اشاره کرد. وی در اول ژوئن سال 1952 میلادی دار فانی را وداع گفت.

تولد آرتور رمبو:
رمبو شاعر توانمند فرانسوی در چنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود. پدرش افسر پیاده نظام سپاه فرانسه بود. وی بندرت موفق به دیدار پدر می شد زیرا وی به حکم شغلی که داشت دائماً از خانواده دور بود. وی پس از تمام کردن دوره دبیرستان بر اثر تندخویی ها و خشم تند مادرش دو بار از شهر خود فرار نمود، تا به پاریس رود، ولی چون موفق نگردید هر دو بار به زادگاه خود برگشت. بالاخره در سال 1871 بنا به دعوت پل ورلن شاعر فرانسوی که از راه مکاتبه با او آشنا گردیده بود توانست به پاریس رود و به دنبال «ورلن» به لندن و سپس به بروکسل رفت. در ژوئیه 1873 هنگامی که می خواست از ورلن جدا گردد، با ممانعت وی روبه رو گشت و ورلن به روی وی هفت تیر کشید و رمبو اندکی مجروح گشت . ورلن بر اثر این حادثه زندانی گردید. رمبو بقیه عمر را به حادثه جویی و مسافرت گذرانید و برای تحصیل ثروت به آفریقا رفت و در آنجا با پادشاه حبشه رفاقت گزید و یک ناو جنگی نیز برای او از فرانسه خریداری کرد. سپس به علت قانقاریایی که در پایش ایجاد شد به شهر مارسی آمد و به سال 1891 یعنی پنج سال پیش از مرگ ورلن در مارسی درگذشت. رمبو تمام آثار خود را در فاصله شانزده تا نوزده سالگی نوشت. وی یکی از پیشوایان « سمبولیسم» و یکی از طرفداران «سوررئالیسم» به شمار می رود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آی کتاب دات کام
 

تولد شارل ادوارد ایو:
ایو آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1874 میلادی به دنیا آمد. قدم های آرام تعطیلات عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست.
 

تولد ژان پیر ملویل:

ملویل کارگردان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1917 میلادی دیده به جهان گشود. ژان پیر ملویل سینماگری شناخته شده در مکتب سینمای موج نوی فرانسه است و غالب منتقدین آثار او را در زمره بهترین آثار سینمای فرانسه می شمارند. وی توانست در طول عمر خود آثار زیبای سینمایی خلق کند. 24 ساعت از زندگی کلون، (فیلم کوتاه 1946 )، سکوت دریا ( 1949 )، بچه های وحشت (1950 )، تو کی این نامه را خواهی خواند؟ ( 1953 )، دو مرد در منهتن ( 1959 )، فریاد دوم ( 1966 )، دایره قرمز ( 1970 ) از جمله آثاری اند که وی آنها را کارگردانی کرده است. ملویل علاوه بر کارگردانی، خود به عنوان بازیگر نیز در برخی از فیلم ها حضوری فعال داشت. بی خانمان، عشق جیبی و علامت شیر عناوین بر خی از فیلمهایی اند که او در آنها بازی کرده است.
 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 


 

1363/7/28
شب سوم عمليات ميمك: عدم انجام عمليات در شيار نيخزر و ناموفق ماندن تلاش تيپ نبياكرم در اين باره - ادامه موفقيتآميز عمليات در يال ميمك و تپه شهدا و استقرار خودي در ارتفاعات مشرف به رودخانه تلخاب. انجام 3 پاتك ناموفق دشمن؛ حضور صدام در منطقه و در كنار فرماندهي پاتك سوم كه سنگينترين پاتكها بود و نهايتاً توقف آن با تاريك شدن هوا با پشتيباني هوايي و توپخانه دشمن از پاتكها؛ گزارش راديو بغداد از حضور صدام در منطقه عملياتي ميمك تلاش براي نجات محاصره شدگان خودي در شيار نيخزر، روحيه بالاي محاصرهشدگان و فشار روحي وارد بر مسئولين عمليات براي نجات آنان. خبر استفاده احتمالي عراق از سلاحهاي شيميايي در عمليات ميمك را ستاد تبليغات جنگ تائيد نكرد گزارش شهرباني از آمار تلفات غيرنظامي حملات هوايي عراق به مناطق مسكوني ايلام در بازتاب درگيريهاي امروز؛ يونايتدپرس بازپسگيري مناطق اشغال شده توسط ايرانيها طي يك ضدحمله كاملاً موفق عراق را گزارش كرد و روزنامه الانباء از نگراني مسئولين بلندپايه كويتي از تحولات اسفانگيز اخير ميدان نبرد ايران و عراق خبر داد. راديو اسرائيل اعتراف سخنگوي ارتش عراق در بغداد به پيشروي نيروهاي ايراني در جبهه مركزي جنگ را پخش كرد. عمليات ميمك، اوضاع كنوني جنگ و چشماندازي از آينده آن، ضمن گفتوگوي خبرنگار بيبيسي با فرد هاليدي استاد مشهور مدرسه عالي اقتصاد لندن بررسي شد. تقاضاي نيروي احتياط فرماندهي قرارگاه عمليات كربلا (ارتش) از فرماندهي قرارگاه كربلا (سپاه) در پي تحركات دشمن در جزيره مجنون و احتمال انجام عمليات توسط دشمن تقاضاي نيروي احتياط فرماندهي قرارگاه عمليات كربلا (ارتش) از فرماندهي قرارگاه كربلا (سپاه) در پي تحركات دشمن در جزيره مجنون و احتمال انجام عمليات توسط دشمن گزارش فرماندهي قرارگاه حمزه از آغاز عمليات براي قطع ارتباط محاربين داخلي با عراق در منطقه سردشت و پشتيباني توپخانه عراق از ضدانقلابيون در اين عمليات؛ درگيري همراه با تلفات در مهاباد، بوكان و اشنويه؛ ادامه روند تسليميها؛ ورود هيئتي از فراريان ايراني از طريق تركيه به يك روستا در حوالي اروميه و ملاقات با برخي از سران ضدانقلاب و تصميم به ساختن يك زندان و تأمين احتياجات ضدانقلابيون توسط اين هيئت مطالب مهم مطرح شده در مذاكرات مسعود بارزاني با دبيركل جبهه دمكراتيك براي آزادي فلسطبين و دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين: انتقاد اين دو از قاسملو در زمينه در پيش گرفتن خط مشي مسلحانه در كردستان ايران، پيشنهاد متوقف ساختن جنگ و كمك ايران به جبههاي از تمام نيروهاي عراقي براي سقوط صدام و پيشبيني، دوام بيشتر صدام در صورت ورود ايران به خاك عراق گفتوگوي راديو لندن با يك متخصص مسائل ايران و عراق درباره استفاده از سلاح شيميايي و تاييد استفاده عراق از اين سلاح و علل آن گزارش راديو امريكا از پاريس در خصوص تسليح عراق توسط فرانسه و تحويل جنگندههاي ميراژ اف - 1. ادامه جنگ رواني عراق با موضوع اسرا: اقدام تبليغاتي عراق و آزادسازي 100 اسير ايراني به مناسبت عيد قربان كه 74 غيرنظامي و 26 رزمنده معلول هستند از جمله يكي از همراهان وزير نفت سابق ايران؛ گزارش مغرضانه خبرگزاري رسمي تركيه از بازگشت غيرمنتظره هواپيماي ايراني حامل 74 اسير معلول عراقي از فرودگاه آنكارا؛ جلوگيري از حضور نمايندگان مطبوعات در برنامه تحويل اسراي ايراني و سوءاستفاده سفارت عراق در تركيه از اين مسأله و ارائه اطلاعات نادرست خبرنگاران و تلاش خبرگزاري جمهوري اسلامي براي تكذيب شايعات منتشره مبني بر جلوگيري ايران از آزادسازي اسراي عراقي. گزارش يك مجله سياسي يوگسلاوي از تلاش اعضاي جنبش عدم تعهد براي خاتمه بخشيدن به جنگ ايران و عراق و تعيين بغداد براي ميزباني كنفرانس هشتم اين جنبش. برگزاري انتخابات پارلمان عراق و گزارش راديو كلن، راديو امريكا و بيانيه مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در اين خصوص. گزارش بازديد خبرنگار بيبيسي از بغداد و شدت اختناق در عراق: انسان ناچار است در عراق چنين بينديشد كه همه خبرچين هستند؛ گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از اعدام 23 تن از سربازان مسلمان عراقي كه از جنگ با نيروهاي اسلام خودداري كرده بودند و در ميدان بزرگ شهر نجف به دستور مستقيم صدام. دبيركل سازمان ملل مراتب نگراني عميق فدراسيون بينالمللي كاركنان امور حمل و نقل از تشديد جدي حمله به كشتيها در خليجفارس را به اطلاع ايران و عراق رساند. اظهارات نخستوزير تركيه در زمينه ورود يك گروه تروريست از طريق ايران به اين كشور؛ واكنش مطبوعات تركيه نسبت به سخنان هاشمي رفسنجاني درباره ورود ارتش تركيه به خاك عراق. ادعاي عرفات درباره پيشنهاد ايران مبني بر ميزبان نشست شوراي ملي فلسطين و پاسخ وي. بررسي ارتباط ديپلماتيك واتيكان با اسرائيل توسط پاپ. اظهارات وزير نفت عربستان در مورد دفاع اوپك از قيمت كنوني نفت. آيتا... منتظري در ديدار با وزير جهاد سازندگي، نمايندگان امام در جهاد و هلال احمر، اعضاي سازمان اتكا و گروهي از رزمندگان بسيج و سپاه: مسأله اصلي ما هنوز جنگ است. امروز تمام قدرتهاي استعماري غرب و شرق از بيداري ملتها و پيشرفت اسلام در دنيا نگران شدهاند.

سفر معاون نخست وزير عراق به مسكو

1365/7/28
بمباران راه آهن انديمشك 20 شهيد يا مجروح به جا گذاشت. به تلافي اين حمله، راه آهن بصره به مدت 24 ساعت زير آتش قرارميگيرد. بازتاب حمله هواپيماهاي عراقي و اعلام تلافي ايران در راديو بيبيسي و مونتكارلو. در پي درخواست ايران، يك هيئت كارشناسي سازمانملل از قسمتهاي مختلف فرودگاه شيراز بازديد و در بيمارستان با مجروحان حادثه گفتوگو كردند. چگونگي ارتباط نيروهاي خودي با اتحاديه ميهني كردستان عراق و نحوه آمادهسازي و اجراي عمليات فتح1 را مسئولان قرارگاه رمضان تشريح كردند. ادامه اقدامات دشمن در زمينه مهندسي، ايجاد موانع، انجام مانور، شناسايي، افزايش نيرو، نقل و انتقالات خودرويي و ثبت تير در مناطق جزيره مجنون، شرق بصره، مهران، سومار و قصرشيرين. گزارشي از اقدامات مهم و طاقتفرساي يك تيم شناسايي براي شناسايي در منطقه هور. اجراي كمين نيروهاي خودي عليه ضدانقلاب در پاوه. جمعبندي درگيريهاي هفته گذشته در كردستان و شمالغرب. حمله نيروهاي بارزاني به سه پايگاه عراق در منطقه شيروان مازن و جاده حلبچه. تهاجم نيروهاي طالباني به پايگاههاي دشمن در حوالي كركوك. اعزام نيروهاي رزمي و تخصصي از چهارده شهر كشور به جبهههاي جنگ، در آستانه اربعين حسيني. الرأيالعام: مصر و برخي كشورهاي عربي حوزه خليج[فارس] خود را براي مقابله با هرگونه تهديد ايران آماده ميكنند. مبارك: موازنه قدرت به سود عراق است. شيخ الازهر با پشتيباني آشكار از عراق، خواستار تلاش بينالمللي براي پايان جنگ شد. اردن و كويت با انتشار تفاهمنامهاي خواستار تشكيل يك كنفرانس بينالمللي براي تحقق صلح در منطقه شدند و از موضع صلحطلبانه عراق حمايت كردند. راديو اسرائيل تلاش عربستان براي نزديك كردن سوريه و عراق را شكست خورده اعلام كرد و راديو امريكا گفت كه ملك حسين نيز در اين زمينه قبلاً ناكام ماند. سفير عراق در رم تلاش ايتاليا براي صلح را بسيار مثبت قلمداد كرد. تحليل نشريه ميدل ايست از پيآمدهاي حمله بزرگ آتي و رضايت ايران به هر آلترناتيوي به جاي صدام. مجله يواسنيوز علت تعويق حمله نهايي ايران را كاهش درآمد نفت دانست. افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني در پي تعيين سهميهها در اجلاس اوپك. تلاش كويت براي افزايش سهميه توليد خود. مصاحبه معاون پارلماني وزارت برنامه و بودجه درباره علل تلاش غرب براي كاهش قيمت نفت و همچنين اهداف برنامه جديد اقتصادي كشور. واشنگتنپست: دستگيري دو مرد و يك زن ايراني در تركيه كه چاشني بمب حمل ميكردند، كوشش ايران در تعليم زنان براي توسعه فعاليتهاي تروريستي. مجله ميد: عراق موفق شدهاست عمده وامهاي خود را 2 تا 3 سال به تعويق بيندازد. نيمي از مجموع وام های خارجي 50 ميليارد دلاري عراق مطالبات دولتهاي حوزه خليج فارس است. پناهنده شدن 105 تن از مردم عراق از جمله 22 سرباز عراقي به جمهوری اسلامی.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo