شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه شانزدهم شهریور سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با دوم شعبان المعظم سال 1426هجری قمری و برابراست با هفتم سپتامبر سال 2005 میلادی .

ادامه راهپیمایی های گسترده درسراسرکشور : 
 

درچنین روزی درسال 1357 ه ش تظاهرات روزهای گذشته ادامه یافت. دراین روزنیزمردم غیورکشورمان دراقصی نقاط  ایران با برپایی تظاهرات درشهرهای مختلف نسبت به سیاست های خفقان رژیم پهلوی داد اعتراض سردادند وخواستاربرقراری جامعه مبتنی برعدل اسلامی شدند .

تولد خواجه عبدالله انصاری :

در چنین روزی در سال 396هجری قمری  خواجه عبدالله انصاری  ادیب و اندیشمند ایرانی به دنیا آمد . خواجه عبد الله انصاری هروی از مشاهیر, عرفا, محدثین و فقهای صوفیه, کنیه اش ابوالاسماعیل و لقب مشهورش شیخ الاسلام است. چون مکان تولد ومدفنش نیز بنا بر مشهور, هرات بود به پیر هروی نیز موصوف میباشد.خواجه در چهار سالگی به مکتب رفت. در نه سالگی خوب شعر میگفت. به جهت خدمت دین مقدس اسلام سیاحتها کرد, احادیث بسیاری از محدثین فرا گرفت و به قول خودش حافظ سیصد هزار حدیث با هزار سند بود. حاصل عمر هشتاد  ساله وی تألیفات ارزشمندی است ازجمله:     تفسیرکشفُ الاَسرار و عده الابرار،  انس المرید ،   انوار التحقیق ،     تفسیر آیه الخلق ،   ذم الکلام ،   شمس المجالس ،   مناجات نامه ،     منازل السائرین الی الحق (در تصوف)   دیوان شعر, آثارمنثور این حکیم فرزانه نیزسبک خاصی دارد که به نثرمسجع  مشهوراست.
خواجه به سال 481 هجری قمری, «خواجه عبدالله انصاری» عالم و حکیم بزرگ این مرزو بوم و مشهور به پیرهرات به دیار باقی شتافت.
«مأخذ: ریحانه ادب فی تراجم المعروفین بالکنیه و اللقب تألیف: استاد علامه میرزا محمد علی مدرس» 

کشف رادیوم توسط پیر و ماری کوری :
ماری کوری دانشمند بر جسته کشور  فرانسه به همراه همسرش پیر در چنین روزی در سال 1910 میلادی عنصر رادیوم را کشف کرد . ماری کوری  به خاطر کشف  عناصر رادیوم و پولونیوم همچنین مجزا  کردن رادیوم و مطالعه در ماهیت و ترکیبات این عنصر فوق العاده در سال 1911 موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته شیمی شد . او بعدها به خاطر کثرت استفاده از ماده تشعشع زا  نابینا گردید  .

روز استقلال بزریل :
برزیل وسیعترین کشور آمریکای جنوبی ،  در ساحل اقیانوس اطلس و در دو طرف خط استوا واقع شده است . مردم این کشور از نژاد سفید ، بومی و دو رگه هستند . زبان مردم این دیار پرتغالی و اکثرا نیز  پیرو مذهب کاتولیک اند . نوع حکومت برزیل جمهوری فدرال است که در سال 1889 از پرتغال مجزا و در 24 اکتبر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آ مد . پایتخت این کشور  برازیلیا نام دارد .

روز تولد ملکه الیزابت اول :
الیزابت اول ملکه انگلستان در چنین روزی در سال 15333 میلادی به دنیا آمد . او بین سالهای 1558 تا 1603 میلادی بر این کشور حکومت می کرد . وی دختر هنری هشتم بود .

تولد جرج لویس لکلرک :
لکرک نویسنده  و محقق بر جسته فرانسوی در چنین  روزی در سال 1707 میلادی به دنیا آمد . "تاریخ طبیعی ، عمومی و خاص " از مهمترین آثار این نویسنده  است .

تولد فردینان واندیویرها ید ن :
ها ید ن زمین شناس بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1829 میلادی دیده به جهان گشود ." پیمایش زمین " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جانت تیلور کالدول :
کالدول نویسنده بزرگ انگلیسی در چنین روزی در سال 1900 میلادی دیده به جهان گشود . "ملیسا" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد الیا کازان :
الیا کازان کارگردان بر جسته آمریکایی ، در چنین روزی در سال 1909 میلادی دیده  به جهان گشود . او نمایش هایی از تنسی ویلیامز و آرتور میلر را به فیلم تبدیل کرد و به خاطر فیلمهایش بسیار مورد تشویق منتقدان فیلم قرار گرفت . "اتوبوسی بنام  هوس "عنوان مهمترین اثر اوست . کازان اصالت ترکیه ای دارد.الیا کازان در هفتم مهر سال گذشته   درسن 94 سالگی درگذشت. اوکه فرزند یک مهاجریونانی بود پیش ازاینکه به عرصه نویسندگی وکارگردانی وارد شود مدتی را به طراحی دکورپرداخت.اوپس ازاتمام تحصیل دررشته نمایش دانشگاه ییل با کارگردانی نمایشنامه های مطرح برادوی مانند "مرگ دستفروش" و"اتوبوسی به نام هوس" شهرت بسیاری را بدست آورد."کازان"سپس رویکردی به هالیوود داشت ودرسال 1948 فیلم "توافق شرافتمندانه " را جلوی دوربین برد که تندیس اسکاربهترین فیلم را کسب کرد. فیلم "دربارانداز" که شش سال بعد با حضور"مارلون براندو"و"راداستیچر"جلوی دوربین رفت ، اسکارهای بسیاری را درکارنامه هنری اش ثبت کرد."کازان" درمقام  فیلمساز، خالق برترین فیلمهای دهه 1950 و1960 بود با این وجود دردهه 1950 با اعلام نام هم قطارانی که  طرفدارحزب کمونیست بودند جنجالهای سیاسی بسیار را بوجود آورد." فلوریا لاسکی "، وکیل این کارگردان توانمند که مدت زمان 50 سال درکناروی به فعالیت پرداخت با اعلام خبرمرگ او گفت :"همسروفرزندان وی درواپسین لحظات حیات کنارش بودند.به نظرمی رسد که مرگ وی برایشان دورازانتظارنبوده  با این وجود درگذشت یک نابغه همواره دردناک بوده است."

 در گذشت تریستان لرمیت :
 لرمیت نمایشنامه نویس و شاعر توانای فرانسوی در چنین روزی در سال 1655 میلادی دار فانی را وداع گفت . زمان تولد او مشخص نیست . او در نمایشنامه کلاسیک نیز صاحب سبک است . در قرن نوزدهم آثار وی مورد توجه بسیاری از منتقدان ادبی قرار گرفت .

قیام بوکسورها :
در چنین روزی در سال 1899 میلادی قیام بوکسورها در چین اتفاق افتاد . این گروه شماری از دوره دیده های ارتش چین بودند که بعدها گروه مستقلی را در این کشور تشکیل دادند . گفته می شود گروه یاد شده با اهداف ضد استعماری در  این کشور به وقوع پیوست .

بمباران شدید لندن :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم بیش از ششصد جنگنده آلمانی شهر لندن را مورد آماج بمب های خویش قرار دادند . بر اثر این بمباران شمارکثیری از اهالی لندن  کشته شدند .

منبع : خبرگزاری مهر

16/06/59

اطلاعیه ارتش عراق: ارتش ظفرمند ما به ارتفاعات زین‌القدس دست یافت.

معاون وزارت خارجه آمریكا: عراق سیاست خود را دست كم بطور تاكتیكی معتدل می‌سازد تا جدایی را كه بر اثر انزوای مصر از بقیه كشورهای عرب بوجود آمده پر سازد.
16/06/61
برگزاری كنفرانس سران عرب. مسائل لبنان جنگ ایران و عراق، طرح 8 ماده‌ای فهد و ... جزء دستور كار جلسه است (نتیجه كنفرانس تقویت صدام بود.)

سفر صدام به مراكش

16/06/64

 پیشنهاد عربستان مبنی بر در اختیار گذاشتن پایگاههای نظامی خود به آمریكا در صورت بوجود آمدن بحران در خلیج فارس .

16/06/65
ادامه بحث دربارة عملیات دربندیخان. اعزام نیروهای عراقی مستقر در مرز كویت به مناطق جنگی و استقرار نیروهای بازنشسته ارتش به جای آنها. با سقوط پایگاه اسپی سلماس به دست حزب دمكرات، 30 تن خلع سلاح، 6 تن شهید و 4 تن مجروح شدند.

اعزام 6200 تن از استان مازندران و 640 تن از كهكیلویه و بویراحمد به جبهه های نبرد؛ روستائیان منطقه اسلامآباد غرب 2% از درآمد محصولات كشاورزی خود را به جبهه اختصاص داده اند.

گزارش موضوعات جلسه هیئت دولت؛ اختصاص 3/1 میلیارد ریال برای تولید جنگ افزار و مهمات؛ نخستوزیر حوادث فرودگاه كراچی و حمله به كنیسه یهودیان در استانبول را مشكوك خواند.

آقای هاشمی در دیدار با مجاهدان عراقی تیپ 9 بدر: "انشاءالله با تقویت خود عملاً میدان جهاد عراق را بهدست گیرید و با تشكیل سپاه پاسداران عراق، در آیندة منطقه و نجات فلسطین نقش اساسی ایفا كنید. وی در ملاقات با مسئولان برگزاری مراسم هفته جنگ: موضع ایران در جنگ موضع دفاعی است؛ ایران در صورت قبول صلح تحمیلی، باید ذلت و شكست و شركت در یك مسابقه تسلیحاتی و خرج جنگ و نزاع دائمی در منطقه را بپذیرد.

16/06/66

 پیشنهاد عربستان مبنی بر در اختیار گذاشتن پایگاههای نظامی خود به آمریكا در صورت بوجود آمدن بحران در خلیج فارس .

سفر محمد جواد لاریجانی به مسكو و ملاقات با ورنتسف قائم مقام وزارت خارجه شوروی و ادوارشواردنادزه پیرامون رابطه نزدیك با ایران و پایان جنگ و قبول پیشنهاد آتش‌بس شورای امنیت. (لاریجانی طی دو ماه گذشته 2 بار به مسكو سفر كرده است)

تداوم گلوله‌باران مناطق اطراف سردشت به وسیله توپخانه عراق .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له در روستاهای ایرژوكال بالا و وله‌ژیر مریوان . كمین عناصر حزب دمكرات در محور “ سرچین “ كامیاران . ورود افراد حزب دمكرات به روستای “ ترجان “ بوكان و بردن یكی از دختران این روستا . اسیران ایرانی را گروه خبات به عراق تحویل می‌دهد .

حمله پیش‌مرگان حزب‌الله كرد عراق به پایگاه‌های ارتش این كشور در منطقه سیدكان استان اربیل و عملیات انهدامی نیروهای اتحادیه میهنی در حوالی شهر رواندوز .

حمله نیروهای مجاهد العمل اسلامی عراق به مراسم رژه در شهر یعقوبیه .

اعزام نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای كشور به جبهه‌های جنگ .

دیدار رییس جمهور با نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه و تأكید بر این‌كه ایران آغازگر جنگ در خلیج‌فارس نخواهد بود ولی اگر دشمنان شروع‌كننده باشند ، جواب محكمی به آنها داده خواهد شد .

سفر معاون وزیر خارجه به مسكو و ملاقات با یولی ورنتسف معاون وزارت خارجه شوروی . تفسیر رادیو بی . بی . سی . از روابط ایران و شوروی .

شروع مذاكرات پارلمان ایتالیا در مورد اعزام نیروی نظامی به خلیج‌فارس و حمایت وزیر دفاع از طرح اعزام نیرو به منطقه .

جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیركل سازمان ملل ادعای كویت مبنی‌بر حمله موشكی ایران به بندر الاحمدی را رد كرد .

حمایت انگلستان از سفر دبیركل به ایران و تفسیر رادیو اسرائیل از این سفر .

شیوه‌های رزمی نیروهای ایران ، ابتكارات آنها در غلبه بر ضعف تجهیزاتی ، ماهیت فرهنگی آنها و پی‌آمدهای آغاز جنگ برای امریكا در مقالات یونایتدپرس ، ایندیپندنت و هرالدتریبون .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo