شهید آوینی
 
همیش بین‌المللی "از لوح تا لوح" از ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۵‬تیرماه جاری در موزه فرش یران برگزار مي‌شود

"محمدعلی شعاعی" معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام ین خبر در نشست مطبوعاتی، گفت: طرح جیگاه یران در شكل‌گیری تمدن بشری، ترسیم نگاه جدید بری مدیریت‌هی پیوندهی فرهنگی و بررسی نحوه تاثیرپذیری و تاثیرگذاری تمدن یران بر سیر ملت‌ها از جمله اهداف برپیی ین همیش است.

"شناخت پیوندهی فرهنگی اقوام و ملل یرانی از یكدیگر به منظور تحكیم وحدت ملی یرانیان، مطالعه و بررسی مولفه‌هی پیدار در پیوندهی فرهنگی یرانیان، بررسی خط و كتابت در دوران اسلامی و یران باستان، بررسی فرهنگ و هنر یرانی درگسترش خط و كتابت و ابزار و آلات خط و كتابت از قرون دیرین تا دوران نوین از دیگر اهداف ین همیش است."
وی اظهارداشت: نمیش عمق تاریخی و معنوی یك تمدن از یك سو موجب پیداری هویت یك ملت مي‌شود وازسوی دیگر اعتماد به نفس را در ملتی كه داری تاریخ طولانی تاثیرگذاری بر تمدن بشری است، افزیش مي‌دهد.

وی به برپیی همیش پیوندهی فرهنگی یران و غرب آسیا در دو سال گذشته اشاره كرد و یادآورشد: از آنجا كه در ین همیش تنها دوران باستان مورد توجه قرار گرفت و بهره‌برداری از مسیل سیر دوره‌ها با مشكل روبرو شد، در همیش از لوح تا لوح دوران تاریخی تا معاصر تماما مورد بررسی قرار گرفته است.

شعاعی افزود: با توجه به ینكه یران پل ارتباطی چهار منطقه شبه قاره، آسیی مركزی، اروپا و جهان عرب در تاریخ بوده است، در ین همیش سعی شده تا سهم یران كه در كنار سیر ملت‌ها نقش خود را در شكل‌گیری تاریخ یفا كرده است، مشخص شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار است ین رویداد فرهنگی نهادینه شده و نهادی از مجمع علمی بری بر پیی مستمر ین همیش تشكیل شود.

"مجید جعفری اقدم" مدیر كل مركز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درین نشست، گفت: اندیشمندان هشت كشور فرانسه، سوریه، آلمان، تاجیكستان، آمریكا، عراق، یران و اسپانیا در همیش بین‌المللی "از لوح تا لوح" شركت مي‌كنند.

وی بیان كرد: در ین همیش همچنین برگزیدگان جیزه جهانی كتاب سال از جمله پرفسور یوزف فان اس(آلمان)، دكتر نظام تورجان اف(تاجیكستان)، استاد ولیدجان صمداف ( تاجیكستان)، دكتر ماری كلود لوتران، پرفسور فیلیپ ژینیو (فرانسه)، پرفسور آندر لومر(فرانسه، دكتر خوسپ كاسویراكلوسا ( اسپانیا)، یوسف حسی(عراق)، كریستین ژامپه (فرانسه)، دكتر رمی بوشارلا ( فرانسه)،كامل الجبوری(عراق)، علی احمد اسماعیل (مصر) و دكتر جان ل. اسپوزتیو(آمریكا) حضور دارند.

وی افزود: سرگذشت خط و كتابت، پیدیی و دگرگونی آن در سیر تاریخ یران به عنوان وسیله یجاد پیوندها و گسستگي‌هی فرهنگی میان اقوام و ملل جهان از جمله مطالب مورد بحث در ین همیش است.

دبیرهمیش ازلوح تا لوح تصریح كرد: در ین همیش ‪ ۲۰‬مقاله علمی با حضور استادان برجسته و مطرح یران در پنج گروه خط و كتابت و دین، خط و كتابت و هنر،خط و خطوط باستانی،خط و كتابت و پیوندهی فرهنگی و خط و گسترش فرهنگ اریه مي‌شود.

وی اظهار داشت: "اهمیت خط از نظر استاتیك"، "اهمیت خط در تداوم فرهنگی ملل"، "اهمیت خط در ارتباطات فرهنگی ملل" و "اهمیت خط از لحاظ ابزار كار" محورهی اصلی مقاله‌هی ین همیش را در بر مي‌گیرد.

وی تصریح كرد: درحاشیه‌ین همیش نمیشگاه كتابی با موضوع‌هی خط و كتابت و لوح‌هیی ازخطوط كه سیر تكامل خط و كتابت را نشان مي‌دهد، برگزار مي‌شود.

جعفری اقدم خاطرنشان كرد: درین همیش همچنین "كتاب شناسی توصیفی از خط و كتابت در یران" اریه مي‌شود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo