شهید آوینی
 
گزارشی از دومین نمایشگاه فرهنگ فاطمی

امسال برای دومین‌بار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بزرگترین نمایشگاه تخصصی فاطمی را با هدف آشنایی با ابعاد مختلف زندگانی حضرت زهرا (س) در همان محل سال قبل _خیابان بهشت_ دایر كرده است.

به گفته بسیاری از مسولان این نمایشگاه، استقبال مردم از اولین نمایشگاه بیش از آن چیزی بود كه آنها تصور می‌كردند. استقبال گسترده علاقمندان برای آشنایی با ابعاد و خصوصیات زندگانی حضرت زهرا (س) انگیزه‌ای برای مسولان بود تا دومین نمایشگاه فرهنگ فاطمی را هم زمان با ایام فاطمیه بهتر و مجهزتر برگزار كنند.

امسال علاوه بر بخش كوك و نوجوان، ماكت، بانوان و عرضه محصولات فرهنگی در بخش ویژه و در ''نمایشگاه حجاب در ادیان الهی'' چهل تابلوی نفیس پیرامون مفاهیم حجاب و وجود آن قبل از اسلام در كشورهای مختلف میهمان دیوارهای دومین نمایشگاه فرهنگ فاطمی شده است.

جلوه‌های بصری همواره در نمایشگاه‌های مختلف طرفداران ویژه و بسیاری را به خود اختصاص داده است. با ورود به دومین نمایشگاه فرهنگ فاطمی اولین بخشی كه بازدیدكنندگان را جلب می‌كند بخش تجسمی و ماكت در ده غرفه است كه در آنها ماكت‌هایی با مفاهیم مذهبی همراه با فیلم و موسیقی به معرفی ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت زهرا (س) می‌پردازد.

كودكان و نوجوانان از بازدیدكنندگان اصلی هر نمایشگاهی هستند. بخش كودك و نوجوان از پرطرفدارترین بخشهای اولین نمایشگاه فرهنگ فاطمی بود. متناسب با نیازی كه به گسترش این بخش در دومین نمایشگاه احساس می‌شد، فضا و امكانات بیشتری در اختیار این بخش قرار گرفته است. از ویژگیهای این بخش بازی راه بهشت است. این بازی مختص كودكان 4 تا 9 سال است. كودكان در این بازی با مفاهیم صحیح دینی و انجام اعمالی كه موجب خشنودی خدا می‌شود، آشنا می‌شوند.
كودكان همراه با راهنما وارد مارپیچی می‌شوند كه روی دیوارهای این مارپیچ طرحهایی با مضامین خوب و بد نقاشی شده است. با انجام كار صحیح، راهنما كودك را به سمت بهشت راهنمایی می‌كند. پس از عبور از مارپیچ به پل صراط می‌رسند كه در این محل اعمال آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر كارهای صحیح آنها زیاد باشد به سلامت از پل صراط عبور می‌كنند و وارد بهشت می‌شوند و در آنجا هدایایی به كسانی كه وارد بهشت شده‌اند اهدا می‌شود.

امسال همچنین برای اولین‌بار بخشی برای معرفی آثار و فعالیت‌های كشورهای اسلامی اختصاص یافته است. این بخش شامل هشت غرفه است كه بنیاد بین‌المللی غدیر، انتشارات الهدی، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع تقریب مذاهب برای معرفی آثار و فعالیت‌های خود در میان غرفه‌داران این بخش جای گرفته‌اند.

استقبال چشمگیر بازدیدكنندگان از بخش محصولات فرهنگی و نرم‌افزارهای مذهبی در اولین نمایشگاه فرهنگ فاطمی باعث شده تا این بخش از جمله بخشهایی باشد كه استقبال زیادی را در همین روزهای اولیه برپایی دومین نمایشگاه نصیب خود كند.

حضور نهادها، مراكز فرهنگی و فرهنگسراها به فضای دومین نمایشگاه فرهنگ فاطمی شور و حال تازه‌ای داده‌ است. این در حالی است كه بر اساس برنامه‌هایی كه سازمان‌ها و نهادها خواستار اجرای آن در نمایشگاه هستند فضایی متناسب با آن برای اجرای برنامه‌هایشان از طرف نمایشگاه در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

گفتنی است این نمایشگاه تا روز میلاد حضرت زهرا (س) واقع در خیابان بهشت دایر و پذیرای علاقمندان و عاشقان اهل بیت‌(ع) به ویژه بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) است.

منبع:خبرگزاری شبستان

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo