شهید آوینی
 
دیدار مسئولان قوه قضاییه و خانواده های شهدای هفتم تیر با مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه شنبه در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضایى، انتخابات اخیر ریاست جمهورى را حادثه‏اى بى‏نظیر و حركتى بسیار عظیم برشمردند و افزودند: عزت، عظمت و منطق ملت ایران در این انتخابات پرشكوه، شیرین و پرافتخار متجلى شد و مردم نشان دادند كه تشنه "عدالت و حقیقت" و دشمن فساد هستند و همه مسئولان باید با درك خواستهاى ملت، در جهت تحقق آنها، گام بردارند.

حضرت آیت‏الله خامنه‏اى عبور سرافرازانه و مقتدرانه نظام از حوادث تلخ و انتخابات دشوار از جمله حوادث تروریستى هفتم تیر و هشتم شهریور و نیز توطئه‏هاى سنگین سیاسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى را نشان دهنده ریشه‏هاى سالم و عمیق شجره طیبه انقلاب اسلامى برشمردند و افزودند: در آن حوادث تلخ، مدعیان امروزى مبارزه با تروریسم، با لبخند تمسخرآمیز از نابود شدن ملت ایران سخن مى‏گفتند اما هر حركت تاریخى، در طول راه با ریزش‏ها و خزانهایى روبروست كه اگر ریشه‏ها و اصول این حركت سالم باشد در كنار این ریزش‏ها، رویشهاى پرطراوت نیز وجود خواهد داشت كه پیشرفت نظام اسلامى و از جمله حضور پربركت ملت در انتخابات اخیر نشان مى‏دهد انقلاب به لطف پروردگار و همت مردم، همچنان زنده و پرنشاط و پایدار، آرمانهاى والاى خود را دنبال مى‏كند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به خوددارى دشمنان ملت ایران از اعتراف به عظمت حضور این ملت در انتخابات ریاست جمهورى افزودند: دشمنان شما در دل خود تحقیر شدند اما در زبان حاضر نیستند شكست و حقارت خود را بپذیرند با این همه، واقعیت این است كه حضور پرنشاط ملت در انتخابات برروى همه توطئه‏ها خط بطلان كشید كه بعد از این هم، این حركت مقتدرانه ادامه خواهد یافت.

رهبر معظم انقلاب تقوا و پرهیز از غرور را شرط جلب رحمت الهى و استمرار توفیقات ملت ایران و نظام اسلامى دانستند و خاطرنشان كردند: هیچ ملتى بدون مجاهدت، تلاش، ابتكار و نوآورى بجایى نمى‏رسد و مردم و مسؤولان ایران نیز باید همواره این موضوع را مدنظر داشته باشند.

حضرت آیت الله خامنه‏اى با تبریك مجدد به ملت ایران به تحلیلهاى دشمنان نظام در مورد شركت حداكثر 20 درصد مردم در انتخابات اشاره كردند و افزودند: حضور سى میلیونى ملت در 27 خرداد و شركت حدود 28 میلیون نفر در انتخابات سوم تیر، نشان داد كه برخلاف تصور اینگونه سیاستمداران و تحلیلگران، ملت ایران زنده، مؤمن و پایبند به مبانى انقلاب است و با همه وجود، عزت، عظمت و آرمانهاى خود را دنبال مى‏كند كه دنیا باید این منطق ملت ایران را بفهمد و با محاسبه این واقعیات، با مردم ایران سخن بگوید.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگرى از سخنانشان با انتقاد از برخى اقدامات تخریبى در دوران تبلیغات انتخاباتى خاطرنشان كردند: بعضى نامزدها و طرفدارانشان با سیاه نمایى، پیشرفتهاى نظام و اقدامات مثبت دولتها را نادیده گرفتند كه این تخریبها، از سر بى‏توجهى صورت مى‏گرفت اما برخى تخریبهاى غیرمنصفانه و ناجوانمردانه كه در مورد تعدادى از نامزدها صورت گرفت از جمله تخریب شخصیت موجه، محترم و با سابقه‏اى مثل آقاى هاشمى رفسنجانى از روى غفلت نبود كه مسؤولان قضایى و دیگر دستگاههاى ذیربط باید عوامل این كارها را پیدا كنند.

ایشان در همین زمینه افزودند: بسیارى از این كارهاى تخریبى كار كسانى بود كه به هیچ نامزدى علاقه نداشتند و براى فتنه‏انگیزى این كارها را مى‏كردند كه مقصرین اصلى باید مشخص شوند و آشكار شود كه دست دشمن مطمئناً در این تخریبها در كار بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنین با انتقاد از تخریب جوانان مؤمن بسیجى در بعضى سخنان افزودند: برخى اظهارات نیز، متأسفانه عزیزترین قشرهاى این كشور یعنى جوانان مؤمن و بسیجى را زیر سؤال برد كه اینگونه نیست و این كارها نشاندهنده تلاش دشمن براى فتنه‏انگیزى است.

حضرت آیت الله خامنه‏اى با اشاره به لزوم درك خواستهاى ملت كه در انتخابات ریاست جمهورى نیز جلوه‏گر شد افزودند: دستگاه قضایى یكى از مراكزى است كه مردم براى تحقق عدالت، بشدت به آن چشم دوخته‏اند.

ایشان افزودند: قوه قضاییه براى پاسخ به عدالت‏خواهى ملت، باید بگونه‏اى عمل كند كه هر مظلوم و صاحب حقى مطمئن باشد با مراجعه به دستگاه قضایى، حقش را خواهد گرفت.

حضرت آیت الله خامنه‏اى، پرورش عناصر فعال و گسترش علم و آگاهى و دانش قضایى را در تمام سطوح قوه قضاییه ضرورى خواندند و با اشاره به اقدامات و برنامه‏هاى ارزشمند دستگاه قضایى افزودند: نتیجه این برنامه‏ها، باید در عمل در مردم احساس آرامش و امنیت ایجاد كند.

رهبر معظم انقلاب، رعایت كامل قوانین در دادرسى‏ها، نظارت بر قوه قضاییه را باعث مستحكم شدن دستگاه قضایى خواندند و با اشاره به لزوم استقبال دستگاه قضایى از نظارت، افزودند: هر قدر سازمانهاى بازرسى، و نظارتىِ درون و بیرون دستگاه قضایى و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و حقوق‏دانان كشور، در مورد قوه قضاییه بیشتر پیشنهاد و نظر دهند و منصفانه انتقاد كنند، دستگاه قضایى تقویت مى‏شود.

ایشان، رئیس دستگاه قضایى را عالم، هوشمند و شخصیتى برجسته خواندند و با اشاره به حضور قضات شریف و پاك دامن در دستگاه قضایى افزودند: اركان و پایه‏هاى دستگاه قضایى، بسیار خوب و مستحكم است و هر قدر این دستگاه در معرض چالش قانونى و نظارتى قرار بگیرد ورزیده‏تر خواهد شد.

در آغاز این دیدار كه خانواده‏هاى معظم شهداى 7 تیر نیز حضور داشتند رئیس قوه قضاییه در گزارشى از عملكرد و برنامه‏هاى دستگاه قضایى، تحولات ایجاد شده در این قوه را برگرفته از رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب خواند و با اشاره به لوایحى نظیر احیاى دادسراها - شوراهاى حل اختلاف، مجازاتهاى جایگزین حبس و پیشگیرى از جرایم، گفت: كاهش چشمگیر پرونده‏هاى ورودى به دستگاه قضایى و سرعت یافتن روند بررسى پرونده‏ها از جمله نتایج برنامه‏هاى دستگاه قضایى است.

آیت الله هاشمى شاهرودى، الزامى شدن استفاده از وكیل در رسیدگى به پرونده‏ها، رسیدگى به حقوق زندانیان، صیانت از حقوق شهروندى، مبارزه با مفاسد اقتصادى، نهادینه كردن نظارت و ارزشیابى، تدوین دو برنامه پنج ساله، استفاده از تجربیات علمى روز، رویكرد نرم‏افزارى به مسائل قضایى، پاسخگو بودن در مقابل مردم، تعامل خوب با قواى مجریه و مقننه و گسترش ارتباط مستقیم مسؤولان قضایى با مردم را از دیگر اقدامات دستگاه قضایى برشمرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo