شهید آوینی
 
لوح فشرده مرقعات چهارصد سال هنر خوشنویسی ایرانی و اسلامی منتشر می شود

شورای نشر نفایس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مرقعاتی از خطاطان ایرانی قرنهای ده تا سیزده هجری قمری که درمخزن کتب خطی این کتابخانه نگهداری می شود را به صورت لوح فشرده در اختیار علاقمندان خطوط مختلف ایرانی- اسلامی قرار می دهد.

سید محمد رضا فاضل هاشمی معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی  این سازمان ضمن بیان این مطلب یادآور شد : در این لوح فشرده ، مرقعاتی از زیباترین خطوط اسلامی و ایرانی شامل نسخ ، تعلیق ، نستعلیق ، رقاع ، ریحان ، ثلث و خط و نقاشی که دارای تذهیب ها و مینیاتورهای ایرانی و هندی مربوط به سده های دهم تا سیزدهم هجری قمری می باشد ، قرار داده شده است . 

وی افزود: این لوح فشرده دارای 15 فایل است که هر فایل 20 قطعه را شامل می شود و در مجموع دارای 300 قطعه مرقع نفیس است .

فاضل هاشمی با اشاره به اینکه آثاری از هنرمندان خوشنویسی ، نظیر استادان میرعماد ، میرعلی هروی ، احمد نیریزی و علیرضا عباسی در میان مجموعه آثار این لوح فشرده وجود دارد ، گفت : در مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی ، نزدیک به 50 هزار نسخه خطی وجود دارد که بین 30 تا 35 هزار نسخه هدیه و وقفی بوده و بقیه خریداری شده است .

وی با اعلام اینکه در این لوح فشرده آثاری از مینیاتور نیز گنجانده شده است ، افزود : برخی از مینیاتورهای موجود در میان این آثار، اثر نقاشانی چون استاد محمود مذهب و استاد محمد سعید است که در نوع خود کم نظیر هستند.

فاضل هاشمی تصریح کرد : این مجموعه نمونه ای از گنجینه ارزشمند آستان قدس رضوی و یادآور قدمت و غنای تمدن و فرهنگ اسلامی است.

لوح فشرده فوق آماده شده و بزودی تکثیر و منتشر خواهد شد .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo