شهید آوینی
 
مراسم بزرگداشت شهيد چمران در منطقه دهلاويه برگزار شد
مراسم بيست و چهارمين سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام شهيد دكتر مصطفي چمران، پنجشنبه دوم تيرماه با حضور مسؤولان و جمعي از همرزمانش و خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران، در مشهد آن عارف شهيد، منطقه دهلاويه، برگزار شد.

به نقل از ستاد خبري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، در اين مراسم معنوي كه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء آغاز شد، موسوي امام جمعه شهرستان سوسنگرد ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام فاطميه و بيست و چهارمين سالگرد شهادت دكتر چمران به تأثير فرهنگ شهادت در زنده نگاه داشتن اسلام تاكيد كرد و گفت: شجره طيبه اسلام با خون شهدا از صدر اسلام تا كنون سيراب شده و تا قيامت باقي خواهد ماند.

در ادامه اين مراسم مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با بيان خلاصه‌اي از زندگي سياسي، مذهبي و مبارزاتي شهيد دكتر مصطفي چمران اظهار داشت: زندگي دكتر چمران از آغاز تا پايان و لحظه شهادت در يك مسير بود و آن مسير توحيد بود.

چمران در ادامه افزود: مبارزات سياسي او از دوران دبيرستان آغاز و آموزشها و فعاليت‌هاي مذهبي او از دوران كودكي و نوجواني با حضور در كلاس درس تفسير آيت الله طالقاني شروع شد.

وي به خصوصيات اخلاقي دكتر چمران اشاره كرد و افزود: آنچه در زندگي سراسر مجاهدت شهيد چمران نمود بارزي دارد خالص بودن و بي ريا بودن اعمال و گفتار اوست. او به جنوب لبنان رفت و در شهر صدر مديريت مدرسه صنعتي جبل عامل را بر عهده گرفت كه آنجا مخصوص محرومين و يتيمان شيعه لبناني بود و در عين حال در تمام لبنان يك حركت مقاومت اسلامي را پي ريزي كرد و در همان زمان كه در لبنان بود ارتباط نزديك خود را با حضرت امام خميني كه در نجف بود برقرار كرد.

چمران ادامه داد: او در حادثه مريوان و پاوه در كردستان موفق شد تا حلقه محاصره آن شهرها را بشكند. در همان زمان به مقام وزير دفاع منصوب شد و در بحث دفاع، اصلاحات بسيار اساسي را در نيروهاي مسلح شروع كرد. در اين زمان انتخابات دوره اول مجلس شوراي اسلامي بود كه به اصرار دوستانش كانديدا شد و به مجلس راه پيدا كرد و در همان زمان به عنوان نماينده امام در شوراي عالي دفاع بود و همزمان با شروع جنگ تحميلي صندلي مجلس را رها كرد و به جبهه‌هاي جنوب در اهواز رفت و با تشكيل نيروي چريكي آرايش نظامي عراق را به هم زد و ستاد جنگ‌هاي نامنظم را تشكيل داد و فرماندهي آن را بر عهده گرفت. در آزادسازي سوسنگرد و دهلاويه نقش اساسي داشت و سرانجام در سي و يكم خرداد سال 60 بر اثر اصابت تركش خمپاره دشمن به فيض شهادت نائل آمد.

وي در پايان سخنانش تعدادي از دست نوشته هاي شهيد چمران را براي حاضرين قرائت كرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo