شهید آوینی

به توپ بستن مجلس شورای ملی :

درچنین روزی درسال 1287 ه ش به دستورمحمد علی شاه قاجارمجلس شورای ملی به توپ بسته شد.محمد علی شاه قاجاردرسال 1324 ه ق تاجگذاری كرد . وی ولیعهد مظرالدین شاه بود.مظفرالدین شاه چند ماه پس از پذیرش مشروطه درسال 1285 ه.ش درگذشت و ولیعهد بر جای وی نشست. محمد علی شاه علیرغم پذیرش مشروطه از سوی مظفر الدین شاه ، به دلیل خوی استبدادی خوداز وضعیت پیش آمده به شدت ناراحت بود و به دنبال فرصتی میگشت كه مشروطه را منحل نماید و بساط استبدادی را در كشور بگستراند . نفرت او از مشروطهبه حدی بود كه در روز تاجگذاری نمایندگان مجلس شورای ملی را برای مراسم دعوت نكرد و تنها صنیع الدوله رییس مجلس وقت را در مراسم تاجگذاری خود دعوت نمود . رفتار محمد علی شاه تا بدانجا پیش رفت كه سرانجام وی تصمیم گرفت در یك كودتای نظامی مجلس را به توپ ببندد و بساط مشروطه و قانون را در كشور برچیند لذا لیاخوف روسی فرمانده قزاق ها مجلس را به توپ بست و به دستگیری و حبس و اعدام آزادیخواهان مشروطه طلب دست زد . اما به هر حال استبداد اومعروف به دوره استبداد صغیر دیری نپایید و سرانجام گروه های مختلف آزادی خواه در كشور با هجوم به پایتخت تهران را فتح كردند. در صبح روز بیست و هشتم تیر 1288 ه ش شاه به همراه پانصد سرباز به اتفاق سران استبداد به سفارت روس پناهنده شد . شامگاه همان روز فاتحان تهران در بهارستان تشكیل جلسه داده و محمد علی شاه قاجار را از قدرت خلع كردند و فرزند دوازده ساله او را به نام احمد به پادشاهی و علیرضا عضد المالك را به سمت نایب السلطنه برگزیدند . رهبران مشروطه سرانجام محمد علی شاه را با تعیین مقرری سالیانه به روسیه تبعید كردند وی باز هم تلاش كرد به صورت مخفی وارد ایران شود كه این اقدام وی برملا شد و مقرری وی قطع گردید.

آغازساختمان نتردام :
در چنین روزی در سال 1136 میلادی ، كار ساخت كلیسای نتر دام در فرانسه آغاز شد .مراحل ساختمانی این بنای عظیم نزدیك به دویست سال به طول انجامید.

نخستین مسابقه اتومبیل رانی :


در چنین روزی در سال 1894 برای نخستین بار در جهان رقابت اتومبیل رانی درفرانسه بر گزار شد .برنده این رقابت با سرعتی معادل بیست و یك كیلو متر در ساعت حركت می كرد .

برده داری ممنوع
:
در چنین روزی در سال 1772 میلادی نظام برده داری در انگلستان غیر قانونی اعلام شد .

انكار عقاید :

در چنین روزی در سال 1633 میلادی گالیلیو گالیله منجم ایتالیایی در برابر مقامات كلیسا عقاید خود را انكار كرد .وی در سال 1564 میلادی ،در شهر پیزا قدم به عرصه گیتی نهاد .وی تا نوزدهسالگیادبیات خواند ولی پس از آن بهمطالعه فیزیك و ریاضی روی آورد. او پس از این بود كه نخستین اختراع خود را با نامترازوی آبی به بازار عرضه كرد . او عقیده داشت با استفاده از حركات نوسانی پاندول آن می توان ضربان قلب را اندازه گرفت . گالیله دربیست و پنج سالگی به استادی دانشگاه پیزا رسید. وی بعدها موفق به كشف گرماسنج و اولین دوربین نجومی شد. گالیله به ستاره شناسی نیز علاقه داشت و با تلسكوپ اختراعی خود ثابت كرد سیاره ها با ستارگان فرق دارند و توانست ارتفاع كوههای ماه را تقریبا اندازه گیری كند. او برای نخستین بارچهار قمر مشتری را كشف كرد .
گالیله در حین كشفیات خود و در حوزه مطالعاتی نجوم در یافت كه كره زمین به دور خورشید سیار است و درواقع زمین دارای دو گونه حركت وضعی و تعادلی است . اما این كشف او برای مردم آن روزگار كه از فهم چنین امری عاجز بودند و زمین را ثابت فرض می كردند امری بسیار مشكل می نمود . كلیسا نیز با استفاده از آموزه های دینی خود سعی در رد تئوری گالیله نمود و به این ترتیب اندیشه او را سركوب كرد . به همین دلیل كلیسا گالیله را تكفیر كرد و تنها توبه از گناه انجام یافته را شرط رهایی او دانست . پس ازاین بودكه گالیله به گناه خود اعتراف نمود اما زمین را به شهادت گرفت كه اگرچه او شهادت داده است كه زمین ثابت است اما این كره همچناندر حركت و سیار است .گالیله در دادگاهی كه به همین منظور برای وی تشكیل شده بود گفت : من گالیلیو گالیله ، فرزند وین چفسو گالیله ، اهل فلورانس ، در این دادگاه زانو می زنم و در پیشگاه شما كاردینال های مقدس عظیم الشان و روسای جامعه جهانی مسیحیت ، علیه هر گونه كفر و الحاد ، در برابر این انجیل مقدس سوگند یاد می كنم كه همواره به كلیسای كاتولیك معتقد بوده ام و به یاری پروردگار بزرگ اعتقاد و ایمان دارم . دادگاه محترم به من فرمان داد كه از عقاید كذب خود مبنی بر این كه خورشید مركز جهان است و زمین و سیارات دیگر به دور آن می چرخند دست بردارم و هیچگاه و تحت هیچ عنوانی این عقیده را بیان نكنم و در انتشارآن نكوشم. گالیله به سال1642 میلادی در سن هفتاد و پنج سالگی چشم از جهان فرو بست . او حتی تا آخرین روزهای زندگی تحت تعقیب كلیسا بود .

تجاوز به شوروی :

در چنین روزی در سال 1941ارتش آلمان تجاوز خود را به مرزهای شوروی آغازكرد .از این زمان جنگ در جبهه شرق آغاز گردید .

منبع: خبرگزاری مهر

31/4/02
ادعای امیر انتظام مبنی بر لزوم استفاده از تكنسینهای امریكایی در ایران.

تصمیم ارتش آمریكا مبنی بر تكشیل سپاه 110 هزار نفری برای مداخله سریع در نقاط آشوب‌زده جهان از جله چاههای نفت در خلیج فارس.

صدام در پیامی به آیت‌الله صدر: نمی‌گذارم تجربه ایران در عراق تكرار شود و آیت‌الله صدر تبدیل به امام صدر شود.

27 افسر و درجه‌دار با كمك 250 سرباز در صدد بودند كه حكومت جمهوری اسلامی را سرنگون كرده، نام ژنرال احمد مدنی نیز در این لیست دیده می‌شود.

تداوم عملیات خرابكارانه گروه‌های موسوم به خلق عرب در خوزستان از جمله به آتش كشیدن انبار سازمان آب و برق و مخابرات خرمشهر برای سومین بار ؛ دستگیری رئیس انبار مخابرات خرمشهر به اتهام آتش زدن این انبار ؛ دستگیری شش جاسوس عراقی در خوزستان توسط سپاه پاسداران ؛ بازتاب حوادث خرمشهر در بخش عربی رادیو ریاض .

درخواست آیت الله شبیر خاقانی از مردم استان برای حفظ آرامش و كنترل احساسات ؛ تفسیر رادیو لندن دربارة بازتاب سخنان آیت الله خلخالی در خوزستان و اختلاف مدنی ـ شبیر ؛ مصاحبه تلفنی آیت الله خلخالی دربارة اظهارات قبلی خود در مورد تجزیه‌طلبی و تأكید بر مقابله با آن .

سخنرانی آیت الله شبیر خاقانی در مسجد امام صادق ( ع ) خرمشهر و تأكید بر حفظ اخوت و حقوق اسلامی ، نفی جدایی عرب و عجم ، محكومیت ضد انقلاب و دفاع از حقوق همه قومیت‌ها و اقلیت‌ها .

تشریح چگونگی و علل آغاز حوادث خرمشهر در شمارة امروز كیهان .

كشف و ضبط انبار بزرگ مهمات و سلاح سازمان چریك‌های فدایی خلق در مجیدیه تهران ؛ اطلایه دفتر دادستانی انقلاب اسلامی تهران در این باره ؛ سخنگوی سازمان مزبور گفت : ما یك سازمان سیاسی ـ نظامی هستیم و داشتن سلاح را حق مسلم خود می‌دانیم .

اطلایه سازمان مجاهدین خلق ایران با عنوان « اخطار مجاهدین خلق ایران دربارة احتمال صرف‌نظر كردن دادگاه انقلاب از اعدام دو تن از جلادان ساواك ( تهران و آرش ) و متهم كردن نظام به قصد ایجاد دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جدید به كمك عناصر ساواك .

اطلاعیه جامعه روحانیت تهران دربارة قانون اساسی جدید و نحوة تصویب آن : جامعه ما قانون اساسی را می‌خواهد كه بیانگر راه و برنامه انقلابش و آرمان‌های جهاد خونینش باشد … تنها راه شرعی و عاقلانه و انقلابی تصویب قانون اساسی جدید پس از بررسی دقیق توسط خبرنگاران و نظرخواهی عمومی می‌باشد .

بیانات امام خمینی در جمع گروهی از بانوان لنگرود و پاسداران انقلاب اسلامی همدان دربارة اهمیت معنوی و پاسداری از انقلاب اسلامی و حكم قتل پاسداری كه برادرش را كشته است .

پاسخ امام خمینی به تلگرام تبریك لئونید برژنف رهبر شوروی به مناسبت برپایی جمهوری اسلامی در ایران .

ادامه جنگ تبلیغاتی عراق و ایران با درج تفسیری در روزنامه اطلاعات تحت عنوان “ عربده‌های كینه‌توزانه بعثی‌ها از حلقوم روزنامه الثوره شنیده می‌شود ” و تحلیل روزنامه كیهان با عنوان “ سالت ـ 2 ، كنترل سلاح‌های هسته‌ای یا جنبش‌های مردمی ” و طرح این سؤال كه چرا عراق همیشه در جهت منافع امپریالیسم حركت كرده است .

انور سادات لایحه‌ای برای دادن حق پناهندگی سیاسی به شاه سابق و خانواده‌اش در مصر تسلیم پارلمان آن كشور كرد .
60/04/02
كشف توطئه ضدانقلاب برای تصرف كمیته‌های تهران.
61/04/02
گزارشی از تحركات نیروهای عراق و اقدامات مهندسی آنها برای تحكیم مواضع، در محورهای مختلف جبهههای جنوب. ورود 45 دستگاه خودرو حامل مهمات، سوخت، تانك و نفربر از مرز كویت به عراق.

مندرجات روزنامه "الجمهوریه" عراق در توجیه عقب نشینی ارتش این كشور: «این عقب نشینی آزمایش سختی برای روشن شدن ماهیت ایران است؛ حمایت شاذلی قلیبی از عقب نشینی عراق.

حكومت صهیونیستی پس از تثبیت مواضع اشغال شده در جنوب لبنان، آتش بس یك طرفه اعلام كرد. امریكا از این اقدام صهیونیستها حمایت كرد.

مشاور كاخ سفید اعلام كرد كه با وجود حمله اسرائیل به جنوب لبنان، دولت امریكا از كمكهای خود به اسرائیل نخواهد كاست. یونایتدپرس: اسرائیل حضور نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان را نمیپذیرد و تنها با استقرار نیروهای امریكایی و چند كشور غربی موافق است.

66/04/02
طرح قطعنامه شورای امنیت برای خاتمه دادن به جنگ (598)

استقبال عراق از طر قطعنامه شورای امنیت.

مفاد پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل تهیه شده و در 9 ماده می‌باشد. (598)

چین، شوروی، فرانسه، انگلستان و آمریكا آماده‌اند هر دو كشور در حال جنگ (ایران – عراق) را در صورت عدم اتمام 02/04/66

67/04/02
طه یاسین رمضان: به منظور آزادسازی كامل خاك عراق ظرف روزهای آینده شاهد پیروزیهای جدیدی خواهیم بود.

آمادگی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برای گشودن راه تفاهمی با رهبران عراق

اهداف احتمالی مطروحه آمریكا برای حمله به ایران: 1– انهدام تاسیسات سپاه در ابوموسی 2- انهدام تاسیسات فارسی 3- تاسیسات لارك 4- پایگاه دریایی بندرعباس

سیاست اصلی ژاپن حفظ و ادامه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

آنتونی پارسونر: قطعنامه 598 بیشتر به نفع عراق بود. سازمان ملل باید بطور علنی موضع بی‌طرفانه‌تری را اتخاذ كند.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo