شهید آوینی
 
مروری بر مهمترین اخبار فرهنگی و هنری طی 17 روز گذشته

مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری طی 27 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین سال جدید به شرح زیر است.

استقبال چشمگیر تماشاگران روس از آثار مجیدی

هفته فیلم ایران در مسكو كه با عنوان مروری بر آثار مجید مجیدی كارگردان بزرگ ایرانی كه از پنجم فرودین ماه آغاز به كار كرده بود، روز(دهم فروردین) با پخش دو فیلم كوتاه «خدا مي‌آید» و «آخرین آبادی» در سالن سفیدكاخ سینماگران مسكو به كار خود پایان داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این مراسم مهدی ایمانی پور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزاری هفته فیلم ایران را در چنین سطح گسترده ای نقط عطف و سرآغازی بر همكاري‌های سینمایی دو كشور دانست و ابراز امیدواری كرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد برگزاری هفته فیلم روسیه در ایران باشیم.
هفته فیلم ایران كه با حضور مجید مجیدی برگزار شد با استقبال چشمگیر و بسیار گرم تماشاگران روس مواجه شد به طوری كه در طول پنج روز نمایش بیش از 3هزار نفر از علاقه‌مندان به سینمای ایران و آثار این كارگردان ایرانی به تماشای فیلم های ایرانی پرداختند. در تمامی اكرانها تماشاگران روس كه با دیدن آثار ارزنده مجیدی به وجد آمده بودند به ابراز احساسات به دور این كارگردان ایرانی حلقه زده و تشكر و قدردانی خود را به ایشان ابراز مي‌داشتند.
علاوه بر این نمایش، فیلم‌های ایرانی و حضور كارگردان نام آشنای ایرانی در مسكو بازتاب های گسترده‌ای را در رسانه‌های گروهی این كشور به همراه داشته است.
شبكه تلویزیونی كولتور روسیه با انجام مصاحبه اختصاصی و تهیه ویژه برنامه آثار مجیدی به معرفی آثار وی پرداخت و معتبرترین رسانه‌های خبری روسیه نیز به بازتاب اخبار این برنامه پرداختند. همچنین روزنامه پرشمارگان گازتا با درج عكس این فیلمساز ایرانی یك صفحه كامل از این روزنامه را به مصاحبه ویژه با مجیدی اختصاص داده است.
برگزاری كارگاه نقد و بررسی آثار مجیدی از دیگر برنامه‌های هفته فیلم ایران بود كه امروز با حضور اساتید، منتقدین و دانشجویان رشته سینما و با پخش فیلم باران در دانشگاه سراسری سینمایی روسیه برگزار شد. در این كارگاه نیز مجیدی با تشریح فیلم‌های خود به سوالات حضار پاسخ گفت.
 

مهلت ارسال آثار به مسابقه سراسری عكس عاشوراییان تمدید شد

مهلت ارسال آثار به سومین نمایشگاه سراسری عكس عاشوراییان در اسلامشهر تا بیستم فرودرین ماه سال 1384 تمدید شد.

به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان اسلامشهر، علی جعفری با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به استقبال قابل توجه هنرمندان عكاس مهلت ارسال آثار تمدید شد.
وی افزود: تا كنون 52 عكاس از سراسر كشور بالغ بر 510 قطعه عكس به دبیر خانه مسابقه عكس عاشوراییان ارسال نموده‌اند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامشهر شرایط شركت در مسابقه را ارسال عكس‌های سیاه و سفید یا رنگی در ابعاد حداقل 9 در 12 و حداكثر 30 در 40 بر شمرد و خاطرنشان كرد این مسابقه در شش موضوع نماز ظهر عاشورا، تعزیه، زن و عاشورا، كودكان حسینی، شور جوانی در عزاداری عاشورا و بخش آزاد برگزار می گردد.
گفتنی است تمامی علاقه‌مندان می توانند آثار خود را حداكثر تابیستم فروردین ماه سال 84 به دبیرخانه مسابقه واقع در اسلامشهر، خیابان آیت الله كاشانی، خیابان فجر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامشهر واحد فرهنگی و هنری ارسال نمایند. 

همزمان با هزار و صد و هفتاد و یكمین سالگرد میلاد حضرت ولی عصر (عج)
هفتمین دوره انتخاب كتاب سال ولایت برگزار مي‌شود

 
به مناسب هزار و صد و هفتاد و یكمین سالگرد میلاد حضرت ولی عصر (عج)، هفتمین دوره انتخاب و معرفی كتاب سال ولایت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار مي‌شود.

 به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كتابهایی كه طی سال گذشته در سه حوزه تالیف، ترجمه و تصحیح و در دو سطح «بزرگسال» و «كودك و نوجوان» درباره شخصیت، سیره، آثار و معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) برای نخستین بار در ایران چاپ و منتشر شده‌اند، بررسی و به كتاب‌های برگزیده طی مراسمی در ماه شعبان سال جاری جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
همچنین در این دوره به آثار برگزیده از میان كتاب‌هایی كه از سال 1358 تا پایان سال 1383 در سه حوزه تالیف، ترجمه و تصحیح درباره حضرت امام سجاد (ع) منتشر شده‌اند، جایزه‌ای ویژه اهدا خواهد شد.
نویسندگان، ناشران و مراكز و موسسات علمی و فرهنگی جهت شركت در هفتمین دوره انتخاب كتاب سال ولایت مي‌توانند دو نسخه از كتابهای خود را تا اول تیرماه 1384 (15 جمادی الاول 1426) به دبیرخانه كتاب سال ولایت به نشانی قم، خیابان انقلاب (چهار مردان)، كوچه ششم، شماره 230، منزل حائری یزدی ارسال كنند.
شایان ذكر است علاقه‌مندان برای كسب اطلاعت بیشتر مي‌توانند با شماره 02517722291 تماس حاصل كنند.

وزیر علوم: دامنه نفوذ و شهرت استاد آشتیانی فراتر از مرزهای ایران بود
 
جعفر توفیقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی پیامی درگذشت استاد جلال‌الدین آشتیانی، را به اندیشمندان و دانشگاهیان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: از طرف جامعه علمی و دانشگاهی، درگذشت علامه گرانقدر و استاد ممتاز فلسفه و عرفان ایران مرحوم سید جلال‌الدین آشتیانی را به همه اندیشمندان، عالمان، استادان، محققان و دانشجویان كشور تسلیت مي‌گویم.
با فقدان عالم محقق، نه تنها دانشگاه فردوسی و حوزه علمیه مشهد، بلكه ایران اسلامی دانشمندی برجسته و بي‌نظیر را از دست داد.
در پیام وزیر علوم همچنین آمده است:تسلط او به مبانی قدیم فلسفی و عرفانی و آشنایی او به عرصه‌های نوین علمی و فرهنگی دامنه نفوذ و شهرت استاد آشتیانی را فراتر از مرزهای ایران برد و او را به اعتبار پژوهش‌های ماندگار و روزآمدش در زمره مفاخر بزرگ معاصر در آورد.


با حضور رییس جمهور
نخستین كنگره بین المللی اخلاق زیستی آغاز به كار كرد

 
نخستین كنگره بین المللی اخلاق زیستی صبح امروز6 فروردین با حضور رییس جمهور و اندیشمندان ایرانی و خارجی آغاز بكار كرد.

محمد حسین صنعتی دبیر كنگره بین المللی اخلاق زیستی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: اخلاق زیستی یكی از جدیدترین و مهمترین حوزه های چند وجهی علوم است كه لزوم پرداختن به آن به موازات پیشرفت علوم و فناوری افزایش می یابد.
وی ضمن بیان این مطلب كه این كنگره به همت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری سازمان یونسكو و وزارت بهداشت و درمان برگزار شده است خاطر نشان كرد : تبادل تجربیات علمی تحقیقاتی و ارائه پیشنهادهای راهبردی از اهداف این كنگره است .
صنعتی بررسی و داوری بیش از 100 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این كنگره را از مهمترین كارهای انجام شده دانست و افزود: 36 عنوان منتخب از این مقالات در روزهای برگزاری كنگره به صورت سخنرانی و دیگر مقالات نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
وی یادآور شد : امید داریم برگزاری این چنین كنگره هایی باعث ارتقا سطح اخلاق زیستی در جامعه علمی كشور گردد.
شایان ذكر است نخستین كنگره بین المللی اخلاق زیستی تا تاریخ 8 فروردین 84 در هتل آزادی ادامه خواهد داد.
 

علامه جلال الدین آشتیانی دارفانی را وداع گفت
 
استاد علامه جلال الدین آشتیانی فیلسوف و حكیم بزرگ عصر چهارشنبه سوم فروردین در مشهد دار فانی را وداع گفت.

 استاد جلال الدین آشتیانی فیلسوف بزرگ و حكیم متاله الهی پس از گذراندن دوره بیماری طولانی در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت.
ایشان از بازماندگان بزرگ حكمت صدرایی در ایران محسوب مي‌شد كه آثار منحصر به فردی را در زمینه حكمت و عرفان خلق كرده بود.
 

مددپور، محقق و پژوهشگر فلسفه درگذشت

، محمد مددپور، روز سوم فروردین بر اثر سانحه رانندگی در شمال كشور درگذشت.
مراسم تشیع این استاد فلسفه هنر و مؤلف كتاب سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی، روز شنبه ساعت 10 صبح از مقابل حوزه هنری (خیابان حافظ، تقاطع سمیه) انجام شد.


با حضور اندیشمندان و هنرمندان
مراسم تشییع پیكر محمد مددپور برگزار شد
 

 پیكر محمد مددپور اندیشمند و نویسنده روز ششم فروردین از حوزه هنری تا تالار وحدت با حضور جمعی از استادان، هنرمندان و دانشجویان تشییع و برای خاكسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.

 پیكر محمد مدد پور كه در اثر سانحه رانندگی جان باخت صبح امروز در حالی در تهران تشییع شد كه سرمای كم سابقه‌ای نخستین روز هفته كاری پس از تعطیلات رسمی پایتخت را فرا كرفته بود.
در این مراسم علی اكبر صادقی رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی با اشاره به مراتب فكری و اندیشه‌ای محمد مدد پور گفت: مسلما فقدان این اندیشمند در حوزه‌ای كه ما در آن فقیر بودیم ضایعه‌ای است كه فقط خداوند مي‌تواند با دست لطف خود از خزانه غیب آن را جبران كند.
وی افزود: مدد پور در طول ربع قرن قلم زدن و اندیشیدن دغدغه‌ای جز اعتلای فرهنگی و فكری جامعه نداشت.
سپس حبیب الله آیت اللهی پژوهشگر و مدرس هنر گفت: مدد پور در طول عمر پر بار خود 80 جلد كتاب منتشر كرد و چون مسلمان واقعی بود هر سخنش را با دغدغه دینداری در مي‌آمیخت.
وی تصریح كرد: مددپور عالم بود و به تمامی علوم اسلامی به حدی كه نیاز یك محقق بود آشنایی داشت و تنها مانند بعضي‌ها سخنان غربي‌ها را ارائه نمي‌كرد بلكه آراء متفكران اسلامی را خوانده بود و خود صاحب اندیشه بود.


شورای حفظ و ترویج زبان فارسی تشكیل شد

بنابر قانون "ممنوعیت به كارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه" مصوب سال 1357 مجلس شورای اسلامی و به موجب تفویض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی "شورای حفظ و ترویج زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" در حوزه معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی این وزارتخانه تشكیل شد.

به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف از تشكیل این شورا پاسداشت زبان فارسی و پالودن آن از واژه‌های بیگانه و توسعه و ترویج آن اعلام شده است.
بر اساس ماده سوم آیین نامه این شورا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی به عنوان رئیس و 4 نفر دیگر نیز اعضای اصلی این شورا را تشكیل مي‌دهند.
"سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی و برقراری هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط در جهت اجرای قانون فوق و آیین‌نامه اجرایی آن" ،"نظارت بر اجرای مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی" و "بررسی واژه‌های بیگانه رایج اعلام شده از طرف هر دستگاه و واحدهای وابسته و پیشنهاد برابرهای فارسی مناسب به فرهنگستان مذكور" از جمله وظایف این شورا عنوان شده است .
همچنین "بررسی موانع اجرای مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پیشنهاد راهكارهای رفع آنها" و"نظارت بر چگونگی اجرای قوانین و مقررات و برقراری هماهنگي‌های لازم در این زمینه بویژه بین دستگاه‌های دولتی" از دیگر وظایف این شورا برشمرده شده است .
گفتنی است ، برای اجرای مصوبات شورا و پژوهش‌های مورد نیاز آن، دبیرخانه شورا در معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشكیل مي‌شود.
دستورالعمل این شورا در پنج ماده و یك تبصره به تصویب وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

منبع:خبرگزاری قارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo