بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram
 
 


بدرستى که هر که این صلوات را بعد از نماز عصر بخواند بنویسد حقّ تعالى براى او صد هزار حسنه و محو فرماید از او صد هزار سیئه و برآورد صد هزار حاجت او را و بلند فرماید براى او صد هزار درجه و نیز فرموده که روایت شده که هر که این صلوات را هفت مرتبه بگوید خداوند رد کند براو بعدد هربنده اى حسنه اى وعملش درآنروز مقبول باشد و بیاید در روز قیامت در حالتى که ما بین دیدگان او نورى باشد، و در اعمال روز عرفه بیاید صلواتى که هر که آنرا بخواند محمّد و آل محمّد صَلَواتُ اللّهِ وَسَلامُهُ عَلَیهِمْ را مسرور نماید بیست و هشتم بعد از عصر هفتاد مرتبه بگوید ((اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ)) تا حقّ تعالى گناهان او را بیامرزد بیست و نهم صد مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ بخواند از حضرت امام موسى علیه السلام روایت شده که خدا را در روز جمعه هزار نسیم رحمت است که هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرماید پس هر که بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ بخواند حقّ تعالى آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرماید سى ام بخواند دعاى عشرات راکه بعداز این خواهد آمد سى و یکم شیخ طوسى (ره ) فرموده که ساعت استجابت دعا ساعت آخر روز جمعه است تا غروب آفتاب و سزاوار است که دعا در آن ساعت بسیار بکند و روایت شده که ساعت استجابت آن وقتى است که فرو رود نصف قُرْص خورشید و نصف دیگرش غروب نکرده باشد و حضرت فاطمه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیها در آنوقت دعا مى کرد پس مستحبّ است دعا در آنوقت و مستحبّ است که بخواند دعاى مَروىّ از نبىّ صلى الله علیه و آله را در ساعت استجابت دعا

سُبْحانَک لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ یا

منزهى تو معبودى جز تو نیست اى

حَنّانُ یا مَنّانُ یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَ الاِکرامِ

پر مهر اى پر نعمت اى پدید آورنده آسمانها و زمین اى صاحب جلالت و کرم

و بخواند در ساعت آخر روز جمعه دعاى سمات را که بعد از این بیاید انشاءالله و بدان که روز جمعه از چند جهت اختصاص و تعلّق بامام عصر عَجَّلَ اللّهُ فَرَجَه دارد یکى آنکه ولادت با سعادت آنحضرت در آن روز بوده ، دیگر آنکه ظهور مَوْفُورُ السُّرُور آن جناب در روز جمعه خواهد بود و تَرَقُّب و انتظار فَرَج در آنروز بیشتر از روزهاى دیگر است ، و بیاید در زیارت مختصّه به آنحضرت در آنروز:

هذا یوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یوْمُک الْمُتَوَقَّعُ فیهِ ظُهُورُک وَ

این روز جمعه است و این روزى است که انتظار مى رود در آن ظهور تو و

الْفَرَجُ فیهِ لِلْمُؤْمِنینَ عَلى یدِک

فرج مؤ منین در آن بدست تو

بلکه عید بودن روز جمعه و شمردن آنرا یکى از عیدهاى چهارگانه حقیقتا بجهت آن روز شریف است که زمین را از لَوْثِ شرک و کفر و قذارات معاصى و از وجود جَبّارین و کافرین و منافقین پاک و پاکیزه مى فرماید و به اظهار کلمه حق و اعلاء دین و شرایع ایمان چشم و دل مؤ منین مخصوصین را در آنروز روشن و منوّر و مسرور و خورسند خواهد فرمود وَاءشْرَقَتِ الاَرْضُ بِنُورِ رَبِّها پس شایسته است که در این روز صلوات کبیر را بخوانى و بخوانى دعائى را که حضرت امام رضا علیه السلام امر فرموده بخواندن آن براى صاحب الا مر علیه السلام اَللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَ لیک وَخَلیفَتِک ((الدُّعاء)) و بیاید ذکر آن در آخر اعمال سرداب در باب زیارات و نیز بخوانى دعائى را که شیخ اَبُو عَمْر و عَمْروى قَدَّسَ اللّهُ رُوحَهُ به اَبُو علىّ بن همّام املاء کرده و فرموده که آنرا بخوانند در زمان غیبت قائم آل محمّد عَلَیهِ وَعَلَیهِمُ السَّلامُ، و چون آن صلوات و این دعا طولانى است و این مختصر گنجایش ندارد ما ذکر ننمودیم طالبین رجوع کنند بمصباح المتهجّد و جمال الا سبوع .

 

صلوات ابوالحسن ضرابى اصفهانى

شایسته است در اینجا ذکر کنیم صلوات منسوبه به ابوالحسن ضَرّاب اصفهانى را که شیخ و سید در اعمال عصر روز جمعه آنرا ذکر نموده اند و سید فرموده که این صلوات مَرْوِىّ از مولاى ما حضرت مهدىّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ است و اگر ترک کردى تعقیب عصر روز جمعه را بجهت عذرى پس ترک مکن این صلوات را هرگز بجهت امرى که مُطَّلِع کرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن پس سند آنرا با نسخه صلوات نقل کرده ، لکن شیخ در مصباح فرموده که این صلوات مروىّ از حضرت صاحب الزّمان علیه السلام است که بیرون آمده بسوى ابوالحسن ضَرّاب اصفهانى به مکه و ما سند آنرا ذکر نکردیم به جهت اختصار نسخه آن این است :
بنام خداى بخشاینده مهربان

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ سَیدِ الْمُرْسَلینَ وَ خاتَمِ النَّبِیینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ

خدایا درود فرست بر محمد آقاى رسولان و خاتم پیمبران و حجت پروردگار

الْعالَمینَ الْمُنْتَجَبِ فى الْمیثاقِ الْمُصْطَفى فىِ الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ

جهانیان برگزیده در روز عهد و پیمان انتخاب شده در عالم اشباح و مجردات پاکیزه از

کلِّ آفَةٍ الْبَرىَّءِ مِنْ کلِّ عَیبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجاةِ الْمُرْتَجى لِلشَّفاعَةِ

هر آفت مبرّاى از هر عیب ، نجات از وى آرزو شود و امید شفاعت به اوست

الْمُفَوَّضِ اِلَیهِ دینُ اللّهِ اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهانَهُ وَ اَفْلِحْ

آن کس که دین خدا به او واگذار شده خدایا پایه و اساس کارش را برافراز و برهان و منطقش را عظمت ده و

حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ اَضِئْ نُورَهُ وَ بَیضْ وَجْهَهُ وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ

حجّتش را پیروز گردان و درجه اش را بلند کن و تابان کن نورش را و سفید گردان رویش را برترى و

الْفَضیلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقاماً

فضیلت و مقام و منزلت و وسیله (بلندترین درجات بهشت ) و درجه بلند به او عطا کن و او را به مقام (شایسته و) پسندیده اى

مَحْمُوداً یغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَ الا خِرُونَ وَ صَلِّ عَلى اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ

برگزین که مورد غبطه گذشتگان و آیندگان باشد و درود فرست بر امیرمؤ منان

وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ قاَّئِدِ الْغُرِّ المُحَجَّلینَ وَ سَیدِ الْوَصِیینَ وَحُجَّةِ

و وارث (علم ) پیمبران و پیشواى سفیدرویان و آقاى وصیان و حجت

رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِی اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ

پروردگار جهانیان و درود فرست بر حسن بن على رهبر مؤ منان و وارث (علم )

الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَینِ بْنِ عَلِی اِمامِ

پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر حسین بن على امام

الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى

مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر

عَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِ اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ

على بن الحسین رهبر مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار

الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ

جهانیان و درود فرست بر محمد بن على امام مؤ منان و وارث (علم )

الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اِمامِ

پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر جعفر بن محمد امام

الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى

مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر

مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ

موسى بن جعفر امام مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار

الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسى اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَوارِثِ

جهانیان و درود فرست بر على بن موسى امام مؤ منان و وارث (علم )

الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اِمامِ

پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر محمد بن على امام

الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلى

مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر

عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ

على بن محمد امام مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار

الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِی اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ

جهانیان و درود فرست بر حسن بن على امام مؤ منان و وارث (علم )

الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ وَصَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى

پیمبران و حجت پروردگار جهانیان و درود فرست بر آن یادگار صالح راهنما

الْمَهْدِىِّ اِمامِ الْمُؤْمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ

حضرت مهدى امام مؤ منان و وارث (علم ) پیمبران و حجت پروردگار جهانیان

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ واَهْلِ بَیتِهِ الاْئِمَّةِ الْهادینَ الْعُلَماَّءِ

خدایا درود فرست بر محمد و خاندانش پیشوایان راهنما و دانشمندان

الصّادِقینَ الاْبْرارِ الْمُتَّقینَ دَعاَّئِمِ دینِک وَ اَرْکانِ تَوْحیدِک وَ

و راستگویان و پرهیزکاران که ستونهاى دین تو و پایه هاى محکم توحید و

تَراجِمَةِ وَحْیک وَ حُجَجِک عَلى خَلْقِک وَ خُلَفاَّئِک فى اَرْضِک الَّذینَ

مفسران وحى تو و حجتهاى تو بر تمام مخلوقاتت و جانشینانت که در روى زمین هستند آنان که

اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِک وَاصْطَفَیتَهُمْ عَلى عِبادِک وَ ارْتَضَیتَهُمْ لِدینِک وَ

ایشان را براى خویش برگزیدى و براى بندگانت انتخاب کردى و براى دینت پسندیدى و

خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِک وَجَلَّلْتَهُمْ بِکرامَتِک وَ غَشَّیتَهُمْ بِرَحْمَتِک وَ

به معرفت خویش مخصوصشان گرداندى و به کرامتت جلالت و برجستگیشان دادى و به رحمتت آنها را پوشاندى و

رَبَّیتَهُمْ بِنِعْمَتِک وَ غَذَّیتَهُمْ بِحِکمَتِک وَ اَلْبَسْتَهُمْ نُورَک وَ رَفَعْتَهُمْ

به نعمتت آنان را پروریدى و به حکمتت غذایشان دادى و نورت را در برشان کردى و

فى مَلَکوتِک وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلاَّئِکتِک وَشَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیک صَلَو اتُک عَلَیهِ

در ملکوت خویش آنها را بالا بردى و به فرشتگانت گرداگردشان را پوشاندى و به پیامبرت ایشان را شرف بخشیدى - درود تو

وَ آلِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلَیهِمْ صَلوةً زاکیةً نامِیةً کثیرَةً

بر او و آلش باد - خدایا درود فرست بر محمد و بر ایشان درود پاک و روینده بسیار

داَّئِمَةً طَیبَةً لا یحیطُ بِها اِلاّ اَنْتَ وَ لا یسَعُها اِلاّ عِلْمُک وَ لا

و همیشگى و پاکیزه اى که کسى جز تو بدان احاطه ندارد و جز در علم تو نگنجد و

یحْصیها اَحَدٌ غَیرُک اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى وَلِیک الْمُحْیى سُنَّتَک الْقاَّئِمِ

هیچکس جز تو شماره اش نتواند خدایا و درود فرست بر ولى خود و زنده کننده طریقت (آنکس که )

بِاَمْرِک الدّاعى اِلَیک الدَّلیلِ عَلَیک حُجَّتِک عَلى خَلْقِک وَ خَلیفَتِک

به امرت قیام کند و بسویت بخواند و به راه تو دلالت کند حجت تو بر خلق و جانشینت

فى اَرْضِک وَ شاهِدِک عَلى عِبادِک اَللّهُمَّ اَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ فى عُمْرِهِ

در زمین و گواهت بر بندگان خدایا یاریش را نیرومند و با شوکت کن و بر عمرش بیفزا

وَ زَینِ الاْرْضَ بِطُولِ بَقاَّئِهِ اَللّهُمَّ اکفِهِ بَغْىَ الْحاسِدینَ وَ اَعِذْهُ مِنْ

و زمین را به طول بقایش زیور بخش خدایا او را از ستم حسودان کفایت کن و از

شَرِّ الْکاَّئِدینَ وَازْجُرْ عَنْهُ اِرادَةَ الظّالِمینَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ اَیدِى

شر مکاران محافظتش کن و اراده ستمکاران را از او بگردان و از دست

الْجَبّارِینَ اَللّهُمَّ اَعْطِهِ فى نَفْسِهِ وَ ذُرِّیتِهِ وَ شیعَتِهِ وَ رَعِیتِهِ وَ

گردنکشان خلاصش کن خدایا به او عطا کن درباره خودش و فرزندان و شیعیان و رعایاى او و

خاصَّتِهِ وَ عامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمیعِ اَهْلِ الدُّنْیا ما تُقِرُّ بِهِ عَینَهُ وَ تَسُرُّ

نزدیکانش و عموم پیروانش و نیز درباره دشمنان او و تمام مردم دنیا آنچه را که چشمش بدان روشن شود و دلش بدان

بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ اَفْضَلَ ما اَمَّلَهُ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ اِنَّک عَلى کلِّشَىْءٍ

شاد گردد و او را به بهترین چیزى که در دنیا و آخرت آرزو دارد برسان که همانا تو بر هرچیز

قَدیرٌ اَللّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحى مِنْ دینِک وَاَحْىِ بِهِ ما بُدِّلَ مِنْ کتابِک

توانایى خدایا تازه کن بوسیله او آنچه را که از دینت محو شده و زنده کن بدست او آنچه را که از کتابت تبدیل یافته

وَ اَظْهِرْ بِهِ ما غُیرَ مِنْ حُکمِک حَتّى یعُودَ دینُک بِهِ وَ عَلى یدَیهِ

و آشکار ساز بوسیله او آنچه را که از حکم تو تغییر یافته تا آنجا که برگردد دین تو بوسیله او و به دست او

غَضّاً جَدیداً خالِصاً مُخْلَصاً لا شَک فیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا باطِلَ

تر و تازه و پاک و بى آلایش که شکى در آن نباشد و شبهه اى بجاى نماند و باطلى در آن

عِنْدَهُ وَلا بِدْعَةَ لَدَیهِ اَللّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کلَّ ظُلْمَةٍ وَ هُدَّ بِرُکنِهِ کلَّ

نباشد و بدعتى بجاى نماند خدایا روشن کن به نور او هر تاریکى را و درهم شکن به قدرتش هر

بِدْعَةٍ وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ کلَّ ضَلالَةٍ وَ اقْصِمْ بِهِ کلَّ جَبّارٍ وَ اَخْمِدْ بِسَیفِهِ

بدعتى را و ویران کن بوسیله عزتش هر گمراهى را و بشکن به دست او (پشت ) هر گردنکشى را و خاموش کن به شمشیرش

کلَّ نارٍ وَ اَهْلِک بِعَدْلِهِ جَوْرَ کلِّ جاَّئِرٍ وَاَجْرِ حُکمَهُ عَلى کلِّ حُکمٍ وَ

آتش هر فتنه را و نابود ساز با عدالت او ستم هر ستمگرى را و حکمش را فوق تمام حکمها بگذران و

اَذِلَّ بِسُلْطانِهِ کلَّ سُلْطانٍ اَللّهُمَّ اَذِلَّ کلَّ مَنْ ناواهُ وَ اَهْلِک کلَّ مَنْ

بوسیله سلطنتش هر سلطانى را زبون کن خدایا خوار کن هرکه را قصد سوئى نسبت به او کند و نابود ساز هرکه

عاداهُ وَ امْکرْ بِمَنْ کادَهُ وَ اسْتَاءصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ وَاسْتَهانَ بِاَمْرِهِ

بااو دشمنى کند وبه مکر خویش دچار کن آنکه درباره اش کیدى کند و ریشه کن ساز هرکه را منکر حقش گردد و کارش را سبک شمارد و

وَ سَعى فى اِطْفاَّءِ نُورِهِ وَ اَرادَ اِخْمادَ ذِکرِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ

در خاموش کردن نورش کوشا باشد و بخواهد او را از یاد ببرد خدایا درود فرست بر محمد

الْمُصْطَفى وَ عَلِی الْمُرْتَضى وَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضا

مصطفى و على مرتضى و فاطمه زهرا و بر حسن (داراى مقام تسلیم و) رضا

وَالْحُسَینِ الْمُصَفَّى وَ جَمیعِ الاْوْصِیاَّءِ مَصابیحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ

و بر حسین مصفى و تمامى اوصیاء که چراغهاى تاریکى و نشانه هاى

الْهُدى وَمَنارِ التُّقى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ الْحَبْلِ الْمَتینِ وَ الصِّراطِ

هدایت و مشعلهاى پرهیزکارى و دست آویزهاى محکم و رشته هاى استوار و راه

الْمُسْتَقیمِ وَ صَلِّ عَلى وَلِیک وَ وُلاةِ عَهْدِک وَ الاْئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مُدَّ

راست اند و درود فرست بر ولى خود و سرپرستان عهد و پیمانت و امامان از نسل او و عمرشان را دراز گردان

فى اَعْمارِهِمْ وَ زِدْ فى اجالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ اَقْصى آمالِهِمْ دیناً وَ دُنْیا وَ

و مدت زندگانیشان را زیاد کن و به منتهاى آرزوهاشان در دین و دنیا و

آخِرَةً اِنَّک عَلى کلِّ شَى ءٍ قَدیرٌ

آخرت برسان که تو بر هر چیزى قادر و توانایى

و بدانکه موافق روایتى شب شنبه حکم شب جمعه را دارد و شایسته است آنچه در شب جمعه خوانده مى شد در آن شب نیز خوانده شود.

فصل پنجم

تعیین اسامى معصومین علیهم السلام به روزهاى هفته

در تعیین اسامى نبىّ و ائمه عَلیهمُ السلام به روزهاى هفته و زیارت ایشان در هر روز سید بن طاوُس در جَمالُ الاُْسْبوع گفته ابن بابویه (ره ) به سند از صقر بن ابى دُلَف روایت کرده که چون متوکل حضرت امام علىّ النّقىّ علیه السلام را بِسُرَّ مَنْ رَاى طلبید روزى به خدمت آن حضرت رفتم تا خبرى از احوال آن جناب بگیرم و آنحضرت را نزد زراقى حاجب متوکل محبوس کرده بودند. چون نزد او رفتم گفت: چه کار دارى؟ گفتم بدیدن شما آمده ام. ساعتى با هم نشستیم و از هرگونه صحبتى باهم کردیم تا آنکه مردم را متفرّق کرد و مجلس خلوت شد. باز پرسید که براى چه آمده اى؟ من همان جواب اوّل را دادم. گفت: گویا آمده اى که خبرى از مولاى خود بگیرى.
من ترسیدم. گفتم مولاى من خلیفه است. گفت ساکت شو که مولاى تو بر حقّ است و من نیز اعتقاد تو را دارم. گفتم الحمد لله. پس گفت آیا مى خواهى نزد او بروى؟ گفتم بلى. گفت: قدرى بنشین تا صاحب البرید از نزد او بیرون آید. من نشستم تا وقتى که صاحب البرید بیرون شد. آن وقت پسرکى را مأمور کرد که مرا به نزد آن حضرت ببرد. چون به خدمت آن جناب رسیدم دیدم بر روى حصیرى نشسته است و در برابرش قبرى کنده اند.
پس سلام کردم. حضرت جواب داد. فرمود: بنشین. پس فرمود که براى چه آمده اى؟ گفتم آمده ام که از احوال شما خبرى گیرم. پس ‍ چون نظرم بر قبر افتاد گریستم حضرت فرمود که گریه مکن که در این وقت از ایشان آسیبى به من نمى رسد. گفتم الحمد لله. پس گفتم اى سید من حدیثى از رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله روایت شده که معنای آن را نمى فهمم. فرمود: چیست؟ آن حدیث را عرض کردم لا تُعادُوا الایامَ فَتُعادیکمْ یعنى: دشمنى نکنید با روزها که آنها با شما دشمنى خواهند کرد. فرمود مُراد از ایام و روزها ما هستیم مادامى که به پا است آسمانها و زمین ، شنبه اسم رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله است و یکشنبه امیرالمؤ منین علیه السلام و دوشنبه حسن و حسین عَلیهِما السَّلام و سه شنبه علىّ بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد عَلیهمُ السلام و چهارشنبه موسى بن جعفر و علىّ بن موسى و محمّد بن علىّ عَلیهمُ السلام و منم و پنجشنبه فرزندم حسن علیه السلام و جمعه فرزند فرزندم است و به سوى او جمع مى شوند اهل حقّ.
 این است معنى ایام. پس دشمنى مکنید با ایشان در دنیا که دشمنى کنند با شما در آخرت. پس فرمود: وداع کن و بیرون رو که ایمن نیستم برتو و مى ترسم اذیتى به تو رسد.

شنبه زیارت حضرت رسول صلى اللّه علیه و اله

و بعد سید این حدیث را بسند دیگر از قطب راوندى نقل کرده آنگاه فرمود: ذکر زیارت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در روز شنبه که روز خودش می باشد:

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّک رَسُولُهُ وَ اَنَّک

گواهى دهم که معبودى جز خداى یکتا نیست که شریکى ندارد و گواهى دهم که تو پیامبر او هستى و تویى

مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّک وَ نَصَحْتَ

محمد بن عبدالله و گواهى دهم که تو رسالتهاى پروردگارت را ابلاغ کردى و

لاُِمَّتِک وَجاهَدْتَ فى سَبیلِ اللّهِ بِالْحِکمَةِ وَ المَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ

براى امتت خیرخواهى نمودى و در راه خدا از راه حکمت واندرز نیکو،

وَ اَدَّیتَ الَّذى عَلَیک مِنَ الْحَقِّ وَ اَنَّک قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَغَلَظْتَ

جهاد (وکوشش ) کردى و آنچه را که از حق بر عهده تو بود ادا کردى و براستى تو نسبت به مؤ منان مهربانى کردى

عَلَى الْکافِرینَ وَعَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً حَتّى اَتیک الیقینُ فَبَلَغَ اللّهُ بِک

وبر کافران سخت گرفتى و خدا را با اخلاص پرستش کردى تا یقین (یعنى مرگ ) بسراغت آمد پس خداوند تو را به

اشَرَفَ مَحَلِّ الْمُکرَّمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِک مِنَ الشِّرْک

شریف ترین مقام گرامیان رسانید ستایش خاص خدایى است که ما را بوسیله تو از شرک

وَالضَّلالِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلْ صَلَواتِک وَصَلَواتِ

و گمراهى نجات داد خدایا درود فرست بر محمد و آلش و قرار ده درودهاى خود و درودهاى

مَلاَّئِکتِک وَاَنْبِی اَّئِک الْمُرْسَلینَ وَعِبادِک الصّالِحینَ وَاَهْلِ

فرشتگانت و پیمبران و رسولانت و بندگان شایسته ات و اهل

السَّمواتِ وَ الاْرَضینَ وَمَنْ سَبَّحَ لَک یا رَبَّ الْعالَمینَ مِن َالاْوَّلینَ

آسمانها و زمینها و هرکه براى تو تسبیح کند اى پروردگار جهانیان از پیشینیان

وَ الاْخِرینَ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَ رَسُولِک وَ نَبِیک وَ اَمینِک وَ نَجِیبِک

و پسینیان همه را براى محمد بنده ات و فرستاده و پیامبرت و امین وحیت و برگزیده

وَ حَبیبِک وَ صَفِیک وَ صِفْوَتِک وَ خآصَّتِک وَ خالِصَتِک وَ خِیرَتِک مِنْ

و حبیبت و صفى و پاکیزه و خاص درگاه و خالصت و انتخاب شده از

خَلْقِک وَاَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضیلَةَ وَ الْوَسیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَابْعَثْهُ

خلقت و به او عطا کن برترى و فضیلت و وسیله و درجه بلند و برآور او را

مَقاماً مَحَمْوُداً یغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَالاْخِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّک قُلْتَ وَ لَوْ

به مقام پسندیده اى که اولین و آخرین به مقامش غبطه خورند خدایا خودت (در قرآن ) گفتى ((و اگر

اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُک فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ

ایشان در آن دم که بر خویش ستم کردند پیش تو آمده و از خدا آمرزش خواسته و پیغمبر

لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحیماً اِلهى فَقَدْ اَتَیتُ نَبِیک مُسْتَغْفِراً تآئِباً مِنْ

براى آنها آمرزش خواسته بود حتما خدا را توبه پذیر و مهربان مى یافتند)) خدایا من اکنون به نزد پیغمبرت آمده و آمرزش خواه

ذُنُوبى فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ اْغِفْرها لى یا سَیدَنا اَتَوَجَّهُ بِک

و توبه کننده از گناهانم هستم پس درود فرست بر محمد وآلش و گناهانم را بیامرز اى آقاى ما (اى رسول خدا) بوسیله تو

وَ بِاَهْلِ بَیتِک اِلَى اللّهِ تَعالى رَبِّک وَرَبّى لِیغْفِرَ لى  پس سه مرتبه بگو:

و اهل بیتت بسوى خداى تعالى پروردگار تو و پروردگار خودم رو مى آورم تا مرا بیامرزد

 اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ      پس بگو:

ما از آن خداییم و مسلمّا بسویش باز مى گردیم

اُصِبْنا بِک یا حَبیبَ قُلُوبِنا فَما اَعْظَمَ

ما به واسطه شما مصیبت زده ایم اى محبوب دلهاى ما و راستى چه اندازه بزرگ است

الْمُصیبَةَ بِک حیثُ انْقَطَعَ عَنّا الْوَحْىُ وَ حَیثُ فَقَدْناک فَاِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَیهِ

مصیبت توکه بدانجهت وحى ازما منقطع گشته ومبتلا به فقدان توشدیم پس ماهم ازآن خداییم و مسلما بسویش

راجِعُونَ یا سَیدَنا یا رَسُولَ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیک وَعَلى آلِ بَیتِک

بازمى گردیم اى آقاى ما اى رسول خدا درود خدا بر تو و بر خاندان

الطّاهِرینَ هذا یوْمُ السَّبْتِ وَهُوَ یوْمُک وَاَنَا فیهِ ضَیفُک وَجارُک

طاهرینت باد امروز روز شنبه است و آن روز تو است و من در این روز مهمان تو و پناهنده به تواءم

فَاَضِفْنى وَاَجِرْنى فَاِنَّک کریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَمَأمُورٌ بِالاِْجارَةِ

پس مرا پذیرایى کن و پناهم ده که همانا تو بزرگوارى و مهمان نوازى را دوست دارى و ماءمور به پناه دادن هستى

فَاَضِفْنى وَاَحْسِنْ ضِیافَتى وَ اَجِرْنا وَاَحْسِنْ اِجارَتَنا بِمَنْزِلَةِ اللّهِ

پس پذیراییم کن و نیکو پذیراییم کن و پناهم ده و نیکو پناهم ده به حق مقام و منزلت خدا

عِنْدَک وَعِنْدَ آلِ بَیتِک وَبِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَبِما اسْتَوْدَعَکمْ مِنْ عِلْمِهِ

در نزد تو و نزد خاندانت و به حق مقام و منزلت ایشان در پیش خدا و به حق آن علمى که خدا به ودیعت در نزد شما نهاده

فَاِنَّهُ اَکرَمُ الاْکرَمینَ

که همانا او کریمترین کریمان است

جامع این کتاب عبّاس قمى عُفِىَ عَنْهُ گوید که من هرگاه خواستم زیارت کنم آن حضرت را به این زیارت اوّل زیارت مى کنم آن حضرت را به نحویکه حضرت امام رضا علیه السلام تعلیم بَزَنْطى فرموده بعد از آن این زیارت را مى خوانم و کیفیت آن چنان است که روایت شده به سند صحیح که ابن اَبى نَصْر خدمت امام رضا علیه السلام عرض کرد که بعد از نماز چگونه صلوات و سلام بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله باید فرستاد فرمود مى گوئى :

اَلسَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللّهِ وَرَحْمةُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیک یا

سلام بر تو اى رسول خدا و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى

مُحَمَّدَبْنَ عَبْدِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا خِیرَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یاحَبیبَ اللّهِ

محمد بن عبدالله سلام بر تو اى برگزیده خدا سلام بر تو اى حبیب خدا

اَلسَّلامُ عَلَیک یا صِفْوَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَمینَ اللّهِ اَشْهَدُ اَنَّک

سلام بر تو اى انتخاب شده خدا سلام بر تو اى امین (وحى ) خدا گواهى دهم که تو

رَسُولُ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک مُحمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک قَدْ نَصَحْتَ

پیامبر خدایى و گواهى دهم که تویى محمد بن عبدالله و گواهى دهم که براستى تو

لاُِمَّتِک وَجاهَدْتَ فى سَبیلِ رَبِّک وَعَبَدْتَهُ حَتّى اَتیک الْیقینُ

براى امتت خیرخواهى کردى و در راه پروردگارت جهاد کردى و او را پرستش کردى تا یقین (یعنى مرگ ) بسراغت آمد

فَجَزاک اللّهُ یا رَسُولَ اللّهِ اَفْضَلَ ما جَزى نَبِیاً عَنْ اُمَّتِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ

پس پاداشت دهد خدا اى رسول خدا بهترین پاداشى که از طرف امتى به پیغمبرشان دهد خدایا درود فرست

عَلى مَحَمِّدٍ و آلِ مُحَمِّدٍ اَفْضَلَ ما صَلَّیتَ عَلى اِبْراهِیمَ وَ آلِ اِبْراهیمَ

بر محمد و آل محمد بهترین درودى که بر ابراهیم و آل ابراهیم فرستادى

اِنَّک حَمیدٌ مَجیدٌ

که همانا تو بسیار ستوده و بزرگوارى

 

یکشنبه زیارت حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام

به روایت آن کسى که در بیدارى مشاهده کرد که جناب صاحب الزّمان علیه السلام آن حضرت را به این کلمات زیارت کرد در روز یکشنبه که روز آنحضرت است :

اَلسَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیةِ وَالدَّوْحَةِ الْهاشِمِیةِ الْمُضیئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ

سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمى که درختى است تابان و بارور به نبوت و سرسبز و خرم

بِالاِْمامَةِ وَعَلى ضَجیعَیک آدَمَ وَنُوحٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیک

به امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو

وَعَلى اَهْلِ بَیتِک الطَّیبینَ الطّاهِرینَ اَلسَّلامُ عَلَیک وَ عَلَى الْمَلاَّئِکةِ

و بر خاندان پاک و پاکیزه ات سلام بر تو و بر فرشتگانى که

الْمُحْدِقینَ بِک وَالْحاَّفّینَ بِقَبْرِک یا مَوْلاىَ یا اَمیرَ الْمُوْمِنینَ هذا

تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته اند اى مولاى من اى امیرمؤ منان امروز

یوْمُ الاَحَدِ وَهُوَ یوْمُک وَبِاسْمِک وَاَنَا ضَیفُک فیهِ وَ جارُک فَاَضِفْنى

روز یکشنبه است و آن روز تو و بنام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توام پس

یا مَوْلاىَ وَاَجِرْنى فَاِنَّک کریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأمُورٌ بِالاِجارَةِ

اى مولاى من پذیراییم کن و پناهم ده که براستى تو کریمى و مهمان نوازى را دوست دارى و ماءمور به پناه دادنى

فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیک فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْک بِمَنْزِلَتِک وَ آلِ بَیتِک

پس انجام ده آنچه را که من میل بدان دارم و از تو امیدوارم به حق مقام و منزلت تو و خاندانت

عِنْدَاللّهِ وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَکمْ وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّک رَسُولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ

نزد خدا و منزلت او در نزد شما و به حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او

وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَیهِمْ [وَعَلَیکمْ] اَجْمَعینَ

و آلش و بر همه شما باد.


 
 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved