رقابت تازه نفس‌های تلویزیون برای رسیدن به چهره‌ها/ معرفی شخصیت‌های جدید در خاطره مردم خواهد ماند؟

شماره مطلب:
9096
یکشنبه 1402/11/8 01:46
نگاهی به بازی بازیگران جوان سریال‌های ایرانی

رقابت تازه نفس‌های تلویزیون برای رسیدن به چهره‌ها/ معرفی شخصیت‌های جدید در خاطره مردم خواهد ماند؟

بسیاری از بازیگرانی که این روزها ستاره‌ سینما و تلویزیون ایران هستند، روزگاری ناشناخته بودند و بازی در یک سریال یا مجموعه‌ای نمایشی و تلویزیونی عامل درخشیدن، شهرت و محبوبیت آن‌ها شد. این روزها هم بازیگران تازه نفسی با سریال‌های تلویزیونی کار حرفه ای خود را آغاز کرده‌اند تا بلکه روزگاری مورد اقبال عموم قرار گرفته بدرخشند. تنها نکته اختلاف آن است که تلویزیون آن مخاطب گسترده را ندارد؛ اما بازیگران جوان و تازه نفس هم راهی به جز حضور در این همین فضای فشرده و پر رقابت را ندارند.

مینی سریال «ترور» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور ماجرای ترور نافرجام سردار قاسم سلیمانی در کرمان را روایت می کند. این سریال در برگردان تصویری و دراماتیک ِیک ماجرای واقعی، موفق بوده و توانسته است موضوعی مهم و استراتژیک را قالب سریالی مهیج منتقل کند. نقش اصلی سریال «ترور» بر عهده شهرام ابراهیمی قرار گرفته که سرتیم عملیات خنثی سازی ترور است. در جبهه مخالف هم دختری به اسم هانا وجود دارد که نقش او را نانت تومه بازی کرده است. به مناسبت حضور این دو بازیگر در سریال «ترور» نگاهی داریم به چند نفر دیگر که امسال در سریال های تلویزیونی صاحب موفقیت شدند.

 

 

ترور نافرجام سردار در شهر خودش

شهرام ابراهیمی؛ سابقه زیادی پشت و مقابل دوربین دارد و با تجربه و اشراف کامل به نقش سبحان در مینی سریال ترور رسیده است. شهرام ابراهیمی کارشناسی بازیگری تئاتر و کارشناسی ارشد کارگردانی دارد و برای پی گیران، چهره ای آشنا است. با این حال خیلی از مخاطبان تلویزیون، او را با «ترور» می شناسند. ابراهیمی به دلیل تجربه و تسلط، عملکردی موفق در نقش سبحان داشته است و ویژگی های یک مامور امنیتی را باورپذیر ارائه کرده. به نظر می رسد این نقش و سریال جهش بلند دیگری در کارنامه این بازیگر باشد. خودش در مصاحبه با ایسنا گفته است: «من مدت‌ها قبل در چندین اثر تلویزیونی و سینمایی به عنوان بازیگر حضور داشته‌ام، اما همدلی، دوستی و احساس غرور و تعلق به موضوع و قصه شرایط خاصی را در این پروژه رقم زده بود. قابل باور نبود که بعد از پخش دو قسمت از «ترور»، در سفر کوتاهی که خارج از تهران بودم مردمی را آشنا با کاراکتر سبحان دیدم که در کنار لطف و عنایت به بنده کمترین، از سبحان می‌پرسیدند.»

 

شهرام ابراهیمی

 

نانت تومه؛ نام کامل او «نانت تومه امرود» است؛ یک بازیگر مسیحی- آشوری ایرانی که پیش از حضور مقابل دوربین سریال «ترور» بازیگری را در تئاتر تجربه کرده بود و در سریال خانگی «مانکن» هم نقشی کوتاه برعهده داشت. شهرت اصلی نانت تومه به سریال «ترور» و نقش هانا برمی گردد. او یکی از عوامل سرویس های جاسوسی برای ترور حاج قاسم سلیمانی است که برای اجرایی کردن نقشه برای مردی ایرانی (فرهاد قائمیان) دام پهن می کند. اصولا کاراکترهای زن جاسوس، واجد ظرفیت برای درخشش بازیگران هستند و این اتفاق هم برای نانت تومه افتاده است. ضمن این که چون جزو اقلیت های مذهبی است، امکان استفاده از کلاه گیس را هم دارد و همین عامل مضاعفی است که نقش باورپذیرتر شده. خودش می گوید: «شناخت رفتار، برخورد و حتی نوع کلام و طرز تفکر یک تروریست و همزمان بیان احساسات و داشتن عشق واهی به کسی که بازیچه هدف بود، از چالش‌های بازی در سریال ترور بود.»

 

نانت تومه

 

عشق‌کوفی در روزگار بی عشق

سعید شریف ؛ هلال نام کاراکتری است که سعید شریف در سریال تاریخی –مذهبی «عشق‌کوفی» برعهده داشت؛ یک جوان کمان‌دار، ورزیده و خوش قد و بالا. سعید شریف، عملکردی قابل قبول در این مجموعه تلویزیونی ارائه کرد و استعدادش را به رخ کشد و پیش مخاطب گسترده به شهرت رسید. این بازیگر توانایی خود را در آثاری مثل «یاغی»، «ششمین نفر»، «آخرین‌بازی»، «ناکوک» و ... نشان داده بود اما شناسنامه واقعی او «عشق کوفی» است.

 

سعید شریف

 

عشق‌کوفی

شبنم قربانی؛ نقش مقابل سعید شریف در «عشق‌کوفی» را شبنم قربانی بازی کرد. کسی که مخاطبان با نام و چهره‌اش در آثاری چون «اولین برف»، «مرد بازنده»، «لحظه گرگ و میش»، «ملکه گدایان» و ... آشنا شده بودند. او نیز با «عشق‌کوفی» فرصت حضور در نقش اصلی را بدست آورد و عهده دار شخصیت نائله شد. قربانی در نمایش عواطف درونی و خشم بیرونی نائله عملکردی تحسین شده داشت.

 

شبنم قربانی

 

سوران؛ حضور اقوام در التهابات دهه ۵۰

مهدی نصرتی، جدی‌ترین حضور مهدی نصرتی مقابل دوربین «لباس‌شخصی» رقم خود اما فیلم پس از اکران در جشنواره سی‌هشتم فجر توقیف شد تا امکان دیده شدن بازی خوب او توسط انبوه مخاطب فعلا فراهم نباشد. نصرتی امسال در نقش اصلی سریال «سوران» دیده شد. او در نقش یک شخصیت واقعی که طعم زندان و شکنجه را چشیده، درخشان بود.

آسو پاشاپور، شیلان نام همسر سوران در سریال «سوران» است که نقشش را آسو پاشاپور بازی می‌کند. او قبلا تئاتر را تجربه کرده و در سریال‌های «ترور خاموش» و «ملکاوان» حضور داشته است. «سوران» اما موقعیتی بهتر برای پاشاپور فراهم کرده تا جایی که نقطه عطف کارنامه‌اش محسوب می‌شود. کُردی زبان مادری‌اش است و برای آن چالشی نداشته، اما نمایش وجوه مختلف یک دختر جوان و عاشق‌پیشه که حالا در غم دوری همسر بسر می‌برد،آزمون مهمی برای این بازیگر بوده است.

 

آسو پاشاپور

 

گیل دخت؛ روایت دختران گیلان با عشق ها و هراس ها

میترا رفیع؛ از سن کم به بازیگری علاقمند بوده و خیلی زود گذرش به تئاتر می‌افتد و حتی جایزه هم می‌گیرد. پی‌گیران تلویزیون ابتدا میترا رفیع را سال ۹۸ در سریال «از سرنوشت» دیدند اما شهرت او سال پیش، پس از پخش «بی‌همگان» و در ادامه «گیلدخت» بدست آمد. رفیع در هر دو سریال نقش دختری از طبقه متمول را برعهده داشت که داستان اولی امروزی بود و دومی در دوران قاجار می‌گذشت. بازی او در نقش گلنار که خانواده‌اش اسیر دسیسه‌ها می‌شود،بیشتر از «بی‌همگان» مورد توجه قرار گرفت. پخش «گیلدخت» ابتدای امسال به پایان رسید.

مشروطه در آتش و باد

مریم موسویان؛ سریال «آتش و باد» با نگاهی به وقایع زمان مشروطه ساخته شد و ابتدای امسال روی آنتن رفت. این سریال یک خط عاشقانه میان جهان پسند و پسرعمویش نیز داشت که نقش دختر ایلیاتی را مریم موسویان بازی ‌کرد. او با این سریال گامی بلند برداشت؛ حال آن که قبل‌تر در سریال‌های «شاهرگ» و «آتش سرد» بازی کرده بود. موسویان سابقه‌ای تئاتری هم دارد و در فیلم اکران نشده «دختر ایران» نیز بازی کرده است. «آتش و باد» اما نقطه عطف اصلی کارنامه این بازیگر محسوب می شود.

 

مریم موسویان

 

نیکان راهی که برای بازگشت

مه‌لقا می‌نوش‌زاد؛ خانواده‌ای دچار فلاکت می‌شود اما نیکان بدون هراس از شکست به استقبال مشکلات می‌رود. این خلاصه قصه سریال«نیکان» است که تابستان روی آنتن رفت. برای ایفای نقش دختر اصلی سریال، قرعه به نام مه‌لقا می‌نوش‌زاد افتاد که قبل از آن تجربه بازی در سریال «حکایت‌های کمال» و فیلم «آتابای» را داشت. مواجهه او با شخصیت نوجوان سریال، قابل تحسین است تا جایی‌که بخشی از باورپذیری داستان به بازی خوب می‌نوش‌زاد برمی‌گردد.

رحیل؛ بازیگران که از تاریخ آمدند

علی عباسی‌زاده/با هنر بازیگری و اصول فیلمسازی آشنا بود و تجربیاتی در این زمینه داشت. شهرت علی عباسی‌زاده اما سریال «رحیل» است که چندی پیش فصل دوم آن روی آنتن شبکه سه رفت. او بهره‌ای خوب از نقش پسر صحاف باشی، به‌عنوان جوانی عاشق و محجوب برده. آیا عباسی‌زاده در ادامه با نقش متفاوت دیگری می تواند جایگاه خود در بازیگری را محکم‌تر کند؟

 

علی عباسی‌زاده

 

گیتا راد/رحیل در سریال «رحیل» نقش محا را برعهده داشت؛ همان دختری که دلباخته پسر صحاف باشی بود و در عین حال، ولیعهد و نیز سرگرد زمان به او نظر داشتند. گیتا راد عملکردی خوب مقابل دوربین به نمایش گذاشت و توانست وجوه مختلف رحا را به درستی ارائه کند. سریال «رحیل» جدی‌ترین تجربه بازیگری راد بود و باید دید در آینده چه خواهد کرد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X